StoryEditor

Dobré auto predá inzerát, horšie bazár

05.08.2008, 00:00
Kúpiť nové auto nie je problém, ale ako sa čo najvýhodnejšie a bez námahy zbaviť toho starého? Ak chcete ušetriť čas, jednoznačne navštívte autobazár. Napríklad Darex alebo AAA Auto sľubujú výkup ojazdeného vozidla v priebehu pol hodiny a peniaze na ruku.

Druhou výhodou je zbavenie sa zodpovednosti za prípadné poruchy. Ak predávate nespoľahlivé auto známemu alebo cez inzerát, kupec sa môže s tovarom a v zlej nálade kedykoľvek vrátiť. Ak ho dáte do bazáru, zodpovednosť za technický aj právny stav preberá on. Navyše, zamestnanci predajne za vás vybavia prepis na dopravnom inšpektoráte a nemusíte ani podpisovať zmluvu s kupujúcim. "Prostredníctvom externých spoločností preverujeme legalitu vozidla, na základe ktorej zistíme neukončený lízing - záložné právo alebo či automobil nepochádza z trestnej činnosti," hovorí PR špecialistka AAA Auto Miroslava Ryšková.

Provízia ako nevýhoda
Bazáre, ktoré autá vykupujú, podľa svojich zástupcov pri predaji nahodia do desať percent. Podľa informácií HN sa však často stáva, že percentá sú vyššie. Bazáre cenu stanovujú podľa trhovej ceny, ale aj nutných nákladov na opravy.
"Cena pre predávajúceho záleží od viacerých faktorov - o aký model auta ide, roku výroby, histórie vozidla, počtu majiteľov, vyplnenej servisnej knižky, počtu najazdených kilometrov, druhu karosérie, motoru, výbavy vozidla, technického stavu, vzhľadu, farby a v neposlednom rade dopytu po ponúkanom modeli auta na trhu s ojazdenými vozidlami," hovorí Ryšková.

Predať alebo sprostredkovať
Bazáre, ktoré predaj len sprostredkúvajú, majú podľa Martina Barborku z internetového bazáru Autovia.sk. marže o niečo nižšie - na úrovni dvoch až ôsmich percent. Keďže predávajúcemu za auto neplatia oni, ale až nový majiteľ, nemajú výdavky s financovaním. Zároveň nepreberajú zodpovednosť za prípadné poruchy, alebo za to, či auto nie je kradnuté. Takýto bazár predávajúcemu umožní, aby si jeho auto všimlo viacero záujemcov.
"Majiteľ vozidla podpíše zmluvu o sprostredkovaní a splnomocní autobazár pri predaji. Následne celý proces predaja vozidla zabezpečí autobazár. Prezentuje ho vo vlastnej inzercii, takže úspešnosť predaja vozidiel je vyššia," hovorí Barborka. Aj v tomto prípade zariadia za vás prepis na dopravnom inšpektoráte.
Nevýhodou sprostredkovaného predaja je neistota, či sa vôbec podarí auto za stanovenú sumu predať. Dlhší pobyt na parkovisku totiž jeho hodnotu postupne znižuje.
"Môže sa stať, že dva mesiace sa bude auto v takomto bazáre vystavovať a jeho cena bude postupne klesať," hovorí Petr Plevač z Darexu. (Firma sa venuje výkupu a následnému predaju áut.)
V každom prípade sa neoplatí staviť na prvú predajňu, na ktorú natrafíte. Odhad nákupcov na cenu auta, a teda váš profit sa totiž často líšia. Niekedy až o desaťtisíce.

Predaj na vlastnú päsť
Šetriť na provízii priamym predajom sa oplatí vtedy, keď svojmu autu naozaj veríte - viete odkiaľ pochádza, v akom je technickom stave a či má skutočne najazdených toľko kilometrov, ako ukazuje tachometer. V opačnom prípade sa môžete vystaviť nespokojným telefonátom od človeka, ktorý si auto od vás kúpil. Podmienkou je tiež, aby ste si v krátkom čase zohnali v kruhu svojich známych alebo cez inzerciu spoľahlivého kupca.
Staré auto sa dá predať aj cez značkové predajne. Niektoré automobilky ponúkajú možnosť vymeniť staré auto za nové. Takto sa ojazdeného vozidla môžete zbaviť napríklad v predajni BMW v Trenčianskej Turnej, s tým, že rozdiel medzi starým a novým autom predajni doplatíte. Ak sa vaše cenové požiadavky u nákupcu nestretnú s porozumením, môže vám predaj sprostredkovať. Auto necháte pred predajňou a ponúka ho za vami stanovenú cenu.

Najčastejšie chyby vozidiel pri výkupe:
- nereálne kilometre (klienti väčšinou nepriznajú reálny stav tachometra či nevedia o stočení kilometrov)
- zlý mechanický stav vozidla, prípadne značne poškodený interiér automobilu
- klient disponuje len jedným kľúčom od automobilu, ktorý chce predať
- chýba servisná knižka k vozidlu
- chyby v technickom preukaze (zle uvedený počet miest na sedenie, uvedený iný rok výroby vozidla, nesprávne označená verzia automobilu - sedan/combi)
- nesprávne uvedený počet predchádzajúcich majiteľov vozidla ( v nových európskych technických preukazoch sa nedá zistiť počet predchádzajúcich majiteľov)
- neukončený lízing - záložné právo (tieto skutočnosti odhalíme, nakoľko externé spoločnosti preverujú nami vykupované vozidlá v slovenských i zahraničných databázach)

Medzi najzávažnejšie poškodenia na autách, na základe ktorých vozidlo nevykúpime, patria
- poškodené identifikátory vozidla VIN (chýba štítok s VIN)
- v automobile je iný typ motora
- došlo k prestavbe karosérie
- je nefunkčné turbo alebo 4x4
Zdroj: AAA Auto.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2025 04:00