Tieto informácie sú dôležité, keďže majú vplyv nielen na priznanie starobného dôchodku, ale aj na jeho výšku.
Namiesto papiera internet
Informácie o stave tzv. individuálneho účtu poistenca sa už nebudú posielať pomocou pošty. Od júla tohto roku sa bude všetko dať skontrolovať na internete. Minuloročná novela zákona o sociálnom poistení totiž okrem iného priniesla aj takúto zmenu sprístupňovania informácií súvisiacich so zmenou zamestnania, s prípadnou nezamestnanosťou a podobne. Ľudia sa k údajom dostanú zadarmo cez internetovú stránku poisťovne. Ak im takýto spôsob nevyhovuje a chcú informácie "na papieri“, budú musieť o to osobitne požiadať. Podľa hovorkyne poisťovne Lýdie Výbornej by mali byť v tomto roku sprístupnené údaje za roky 2004 až 2007. V ďalších rokoch, najskôr od začiatku apríla, budú pridávané údaje za predchádzajúci kalendárny rok.
Reklamácie trvajú
Údaje za roky predtým mali ľudia ešte dostať listom. Viacerí sa sťažujú, že nič nedostali, poisťovňa tvrdí, že všetkým poslala to, čo mala. Ďalším problémom môže byť, ak poistencovi chýbajú v evidencii potrebné údaje. Môže ísť o obdobia, kedy pracovali u niektorého zo zamestnávateľov, prípadne, keď si platili odvody sami. Takéto prípady sa podľa čitateľov HN stávajú bežne.
Vtedy je potrebné obrátiť sa na príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne podľa miesta trvalého bydliska alebo aj priamo na jej ústredie v Bratislave a výpis reklamovať. "V priebehu rokov 2004 až 2007 bolo postupne všetkým poistencom zaslaných takmer 2,8 milióna stavových výpisov. Ich zasielanie bolo ukončené, ale v súčasnosti sa naďalej vybavujú reklamácie súvisiace najmä s dodatočným preukázaním období dôchodkového poistenia,“ povedala Výborná.
Sociálna poisťovňa posledná možnosť
Ak ste vo výpise nenašli kompletné údaje z obdobia, keď ste opatrovali dieťa, boli na vojenskej službe alebo študovali, nemusíte sa obávať. V takýchto prípadoch stačí, ak tieto veci preukážete až pri spisovaní žiadosti o dôchodok. Odlišná situácia je v prípade, ak si váš zamestnávateľ v minulosti nesplnil povinnosti voči Sociálnej poisťovni. "Ak nepredložil evidenčný list sociálneho zabezpečenia (do roku 2004), respektíve evidenčný list dôchodkového poistenia (po roku 2004), Sociálna poisťovňa nemá na základe čoho posúdiť, či má potrebnú dobu poistenia, teda z akého vymeriavacieho základu platil zamestnávateľ za nich dôchodkové poistenie,“ hovorí Výborná. Každý poistenec by sa teda mal pokúsiť tieto údaje získať od bývalého zamestnávateľa alebo od jeho právneho nástupcu. Ak však firma, pre pracoval, už neexistuje a nemá nikde odložené výplatné pásky či iné originály dokumentov, ktoré by dokázali, že bol jej skutočným zamestnancom, bude sa musieť spoľahnúť na Sociálnu poisťovňu. Chýbajúce údaje by však mala zistiť až počas konania o dôchodok.
Čo treba robiť, ak sú vo výpise chyby
- navštíviť pobočku Sociálnej poisťovne v mieste trvalého bydliska a výpis reklamovať
- doniesť potvrdenie od bývalého zamestnávateľa
- ak to nie je možné, pomôžu napríklad výplatné pásky
- ak nie sú k dispozícii ani tie, prípad má vyriešiť Sociálna poisťovňa
| Prečítajte si aj: |
Sociálna poisťovňa nerešpektuje zákon Expert na odvody Jozef Mihál v rozhovore pre HN |
