StoryEditor

Peter Máčaj pre HN: Kríza sa v telekome prejaví neskôr

15.03.2009, 23:00
Zaostrené na IT a Telekom. Rozhovor. Výkonný riaditeľ a predseda Predstavenstva Slovanet Peter Máčaj pre HN:

Poskytujete internet, telekomunikačné a dátové služby, služby pre zábavu... Ktorý segment je pre vás kľúčový?
V porovnaní s konkurenciou sme unikátni tým, že obsluhujeme každý segment vrátane domácností aj malých a stredných firiem. Toto je aj naším cieľom a stratégiou. V minulosti sme boli orientovaní viac na korporátny segment, a práve kvôli diverzifikácii rizík a synergiám pri využívaní sietí chceme zvýšiť podiel segmentu domácností. Je pre nás dôležitý taký podiel, aby prinášal zisk. Pri malom počte domácností totiž neviete dať zákazníkom kvalitné služby v takej efektivite. Určite jednoduchšie je fungovať len v biznis segmente ako množstvo iných IT firiem, no segment domácností je pre nás výzvou.

 

Ste najväčším alternatívnym telekomunikačným operátorom v poskytovaní širokopásmového prístupu k internetu. Je záujem o pevné telefonické linky a sú vašimi klientmi skôr firmy či domácnosti?
Fixná telefónia z globálneho hľadiska je biznis, ktorého objem medziročne klesá. To je fakt, nedá sa s tým nič robiť. Na druhej strane - význam najmä pri veľkých firmách ešte niekoľko rokov bude mať. Keďže kvôli liberalizácii trhu sme s touto službou začali len pred tromi rokmi, vidíme tu ešte potenciál rastu aj v budúcnosti. Ten rast je však výrazne limitovaný. Telefonovanie vo väčšom rozsahu v domácnostiach je skôr zriedkavé. Môže ísť o špecifických zákazníkov s potrebou volať do zahraničia, čo je z pevnej linky naozaj lacné. Reálne však pevné telefonovanie z domácností je na ústupe a nedá sa tomu zabrániť.

Významný podiel vášho biznisu tvorí poskytovanie internetu. Ako sa v posledných rokoch menia požiadavky zákazníkov?
V posledných rokoch sa požiadavky neuveriteľne zmenili. Koncom 90. rokov bol v plnom prúde dial-up, kde ľuďom stačilo 32 kilobitov, no úplný prelom bol 64 či 128 kilobitov. V roku 2003 prišiel prvý širokopásmový internet s rýchlosťou 512 kB/s, avšak dnes je bežná rýchlosť dva megabity. Keď to vydelíme počtom rokov, zistíme, že rýchlosť sa nám približne každých 18 mesiacov zdvojnásobila. Trend bol enormný, čo do rastu rýchlosti. Dnes sa rýchlosť už nezvyšuje takým tempom, trendom je skôr prestup na "flatový“ prístup s paušálnym poplatkom a garantovanou minimálnou rýchlosťou. Migrácia používateľov z dátovo platených služieb na "flatové“ produkty bude doznievať ešte ďalšie dva-tri roky. Potom si podľa môjho názoru začnú ľudia vyberať podľa kvality a spoľahlivosti. Dnes si používatelia vyberajú podľa rýchlosti, ceny a množstva dát, až potom nasleduje kvalita a operátor, ktorý službu poskytuje.

Vstúpili ste aj na trh s triple play. Akú budúcnosť má na Slovensku tento produkt a aký trhový podiel popri väčších konkurentoch chcete dosiahnuť?
Neašpirujeme na žiadny výrazný podiel z hľadiska celoslovenského trhu domácností. Na druhej strane v mestách, kde sme prítomní a máme vlastnú infraštruktúru, by sme podiel chceli mať na úrovni 15 až 25 percent. Tieto lokality sú pre nás kľúčové, dôležité je dostať sa aj k ďalším. Z celoslovenského trhu môžeme ašpirovať na podiel v jednotkách percent.
Hovorí sa síce o triple play, reálne sa však hlasové služby veľmi nepoužívajú. Môžeme teda hovoriť vlastne o "double play“, čo je kombinácia internetu s televíziou, poprípade s požičiavaním videa a inými dodatočnými službami. Slovensko má z hľadiska penetrácie s porovnaní s vyspelými krajinami Európy a sveta ešte veľký potenciál. Je však dôležité, aby bol dostupný kvalitný obsah prostredníctvom internetu. Zatiaľ to tak úplne nie je, hlavní majitelia autorských práv musia pochopiť, že na internete môžu mať aj oni svoj podiel a nie všetci používatelia ich majú potrebu okrádať alebo zneužívať. Niečo sa bude musieť zmeniť aj v našej mentalite. Netrúfam si predikovať, kedy to bude. Keď vidím mladú generáciu, ako je schopná sa k čomukoľvek dostať... (smiech)

Dotazník

Máte doma pevnú linku?
Nie, ale mám IP telefón.

Koľko času trávite na internete mimo práce?
Trávim v priemere hodinu denne na internete a ďalšie dve hodiny na e-mailovej komunikácii.

Vypínate si mobilný telefón?
Nie, ale prepínam ho na tichý mód, keď je to potrebné.

Posielate pohľadnice alebo už iba e-maily?
Len e-maily a SMS.

Čo máte na práci najradšej?
Dynamiku odvetvia a časté zmeny, ktoré práve táto práca prináša (žiadny stereotyp).

Čo vám na práci prekáža?
Nezodpovednosť pri práci, malicherné spory medzi ľuďmi.

Ako sa vašej spoločnosti dotkla hospodárska kríza?
Nepochybne sa prejavuje v každom odvetví, aj keď v tom našom sa možno prejaví neskôr a v menšom rozsahu. Telekomunikačné služby či internet všetky firmy dnes potrebujú a neviem si predstaviť, že by kvôli šetreniu úplne zrušili komunikáciu so svetom. Keď ideme ako operátor do nových zákaziek, snažíme sa hľadať aspekt zefektívnenia, o ktorom sa asi všetci budú v súčasnosti rozprávať. Možno nám to dáva priestor aj na nový biznis, kde budeme predávať integrované služby. To umožní našim klientom získať úsporu na drahých IT pracovníkoch či správcoch sietí a zefektívniť tak svoje náklady. Dnes sa drvivej väčšine firiem o siete a bezpečnosť stará živý človek. S rastom platov a príchodom eura sa títo ľudia stávajú drahými a tak pre firmu môže byť výhodnejšie outsourcovať túto službu za 50 percent nákladov. Tento trend je oveľa výraznejší vonku a k nám pravdepodobne ešte len príde.

Aké hospodárske výsledky očakávate do budúcnosti, aj z pohľadu krízy?
Tento rok očakávame lepšie výsledky ako za minulý, pretože vlani sme prechádzali rokom transformácie prevádzkových nákladov na investičné a aj správa našich nových akvizícií vyvolala zvýšené náklady. Samozrejme, očakávame, že rast bude miernejší. Firmy budú menej ochotné investovať a robiť zmeny, čo sa v podstate začalo už diať. Myslíme si, že dopyt domácností najmenej zasiahne kríza, a práve pre rozširovanie portfólia našich služieb sme robili spomínané akvizície.

Menu na dnes


Carne cruda z čerstvého tuniaka
s bruschcetou
Zapekaná panina plnená kuracím
mäsom, syrom a čerstvou zeleninou
Crepes soufflées s nutelou
a kiwi sorbetom

Vizitka Milton Café Restaurant
Adresa: Šoltésovej 14, 811 08 Bratislava
Otváracie hodiny:
8.00 – 22.00, cez víkendy 11.00 – 22.00
Rezervácia: +421 907 670 076, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
Kapacita: 70 miest, letná terasa ďalších 36 miest
Šéfkuchár: Arpád Duducz
Miestnosť pre nefajčiarov: áno (50 miest)
Parkovanie: podzemné parkovisko na Nám. M. Benku
Web: www.restauraciamilton.sk

Aké sú ciele spoločnosti a kde by sa Slovanet podľa vašich plánov mal nachádzať v horizonte troch rokov?
Svet operátorského biznisu je dosť turbulentný. Bude pokračovať konsolidácia na regionálnej aj národnej úrovni a niektoré firmy budú pohltené väčšími. My by sme boli radi, keby sme ako firma rástli a boli účasťou konsolidácie v tom pozitívnom slova zmysle. Verím, že naše tržby v horizonte troch rokov výraznejšie porastú nad úroveň 35 - 40 miliónov eur a tento rozsah by nám mal zabezpečiť úspory aj podiel zisku na výnosoch minimálne na úrovni polovice mobilných alebo inkumbent operátorov. Len vtedy budeme mať dostatok zdrojov na rozširovanie siete a budeme môcť byť rovnocenným partnerom veľkým hráčom. Tam momentálne ešte nie sme. Sme firmou, ktorá dlhé roky rástla len z vlastných zdrojov a až minulý rok sme využili cudzie financovanie. Práve tieto zdroje chceme použiť tak, aby doniesli ovocie.

Kto je Peter Máčaj

Absolvoval štúdium na Fakulte elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Počiatky jeho profesionálnej kariéry sa spájajú so spoločnosťou PVT Bratislava a neskôr s jej dcérskou spoločnosťou ViaPVT, kde zastával pozíciu výkonného riaditeľa. Neskôr stál pri zrode spoločnosti Slovanet, kde pôsobí ako výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva. Peter Máčaj je jedným z najskúsenejších manažérov v telco biznise, na slovenskom trhu v ňom už 10 rokov pôsobí na vrcholných pozíciách.
Prečítajte si aj:
Väčšinu času riešim konflikty podriadených a robím sudcu

Klasický ranný manažérsky jogurt vymenil za „tatarák“ z tuniaka, kuraciu bagetku a palacinky v bratislavskej Milton Café Restaurant. Pozvanie na pracovné raňajky tentoraz prijal výkonný riaditeľ spoločnosti Slovanet Peter Máčaj, ktorý sa s nami podelil nielen o svoje skúsenosti z riadenia telekomunikačného operátora u nás, ale aj o svoj pohľad na skĺbenie práce a rodiny.

Celý článok >>

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 09:20