StoryEditor

Dopravcovia môžu dostať 50 miliónov

21.02.2008, 23:00
Firmy podnikajúce v oblasti dopravy, ale aj podniky s vlastnými logistickými oddeleniami, si tento rok môžu prilepšiť o 50 miliónov korún. Ministerstvo dopravy chce totiž zvýšiť príspevky na takzvanú intermodálnu dopravu, teda využívanie najmenej dvoch druhov dopravy pri prevoze jedného nákladu.

Rezort Ľubomíra Vážneho tak chce vyrovnávať podmienky podnikania napríklad medzi cestnou a železničnou dopravou.
Z kamiónov do lodí
"Účelom je podporiť kombinovanú dopravu presunom z preťaženej cestnej nákladnej dopravy na železničnú a čiastočne lodnú dopravu. Tieto opatrenia sú plne v súlade s dopravnou politikou EÚ, ktorá sleduje vytvorenie harmonizovaného dopravného priestoru," povedala riaditeľka odboru komunikácie rezortu Eva Benešová.
Motoristi totiž neprispievajú na výstavbu a údržbu cestnej siete toľko, ako napríklad Železničná spoločnosť Cargo platí ŽSR, ktorá spravuje koľajovú sieť.
Výrazne nižšie sú aj výdavky štátu na leteckú a riečnu dopravu. Ďalším dôvodom je negatívny vplyv motorizmu na životné prostredie a snaha o spomalenie rastúcich dopravných intenzít.
Zatiaľ na sto percent
Granty udeľuje Vážneho rezort už druhý rok a treba o ne požiadať do konca augusta. Kým minulý rok sa firmy museli prispôsobiť 20-miliónovému stropu, tento rok im chce štát ponúknuť až 50 miliónov. Podmienkou je však spolufinancovanie z vlastných zdrojov spoločnosti, keďže štát platí len 30 percent investičných nákladov. V porovnaní s eurofondmi majú zatiaľ žiadatelia o tieto dotácie stopercentnú úspešnosť. Dôvodom je aj nedostatočný záujem. Minulý rok totiž chceli dotáciu len dvaja.
Jeden z nich, spoločnosť Rola Transport, síce projekt nedokončil, nezapríčinili to však Vážneho ľudia, ale obchodný partner, ktorý firme nedokázal garantovať obsadenie prepravných kapacít. Firma sa o príspevok uchádza aj tento rok. Voziť by chcela kamióny aj s nákladom z Bratislavy do Trstenej. Neúspešný projekt vychádzal z tej istej myšlienky, cieľovou stanicou mal byť však Rotterdam.
Jedinou firmou, ktorá získala grant, boli v minulom roku Slovenské cukrovary. Tie dostali od štátu necelé tri milióny. Seredský podnik prepravuje autami v takzvaných rolkontajneroch cukrovú repu na železničnú stanicu Želiezovce. Repa potom putuje v tých istých kontajneroch vlakom na stanicu v Seredi a odtiaľ autom do cukrovaru.
Firmy zatiaľ o projektoch veľa nevedia. Viaceré však potvrdili, že svoju účasť na grantoch zvažujú.
"Všetci naši významní zákazníci majú centrálne sklady na západnom Slovensku, a preto tu nevieme využívať systém kombinovanej dopravy. Dodávky sú realizované po diaľnici do vzdialenosti maximálne 120 km. O tento spôsob dopravy sa budeme zaujímať pri dodávkach pre našich zákazníkov na východnom Slovensku," povedala manažérka logistiky a zákazníckeho servisu spoločnosti Eurosugar Silvia Michaličková.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2025 04:14