Rezort Ľubomíra Vážneho tak chce vyrovnávať podmienky podnikania napríklad medzi cestnou a železničnou dopravou.
Z kamiónov do lodí
"Účelom je podporiť kombinovanú dopravu presunom z preťaženej cestnej nákladnej dopravy na železničnú a čiastočne lodnú dopravu. Tieto opatrenia sú plne v súlade s dopravnou politikou EÚ, ktorá sleduje vytvorenie harmonizovaného dopravného priestoru," povedala riaditeľka odboru komunikácie rezortu Eva Benešová.
Motoristi totiž neprispievajú na výstavbu a údržbu cestnej siete toľko, ako napríklad Železničná spoločnosť Cargo platí ŽSR, ktorá spravuje koľajovú sieť.
Výrazne nižšie sú aj výdavky štátu na leteckú a riečnu dopravu. Ďalším dôvodom je negatívny vplyv motorizmu na životné prostredie a snaha o spomalenie rastúcich dopravných intenzít.
Zatiaľ na sto percent
Granty udeľuje Vážneho rezort už druhý rok a treba o ne požiadať do konca augusta. Kým minulý rok sa firmy museli prispôsobiť 20-miliónovému stropu, tento rok im chce štát ponúknuť až 50 miliónov. Podmienkou je však spolufinancovanie z vlastných zdrojov spoločnosti, keďže štát platí len 30 percent investičných nákladov. V porovnaní s eurofondmi majú zatiaľ žiadatelia o tieto dotácie stopercentnú úspešnosť. Dôvodom je aj nedostatočný záujem. Minulý rok totiž chceli dotáciu len dvaja.
Jeden z nich, spoločnosť Rola Transport, síce projekt nedokončil, nezapríčinili to však Vážneho ľudia, ale obchodný partner, ktorý firme nedokázal garantovať obsadenie prepravných kapacít. Firma sa o príspevok uchádza aj tento rok. Voziť by chcela kamióny aj s nákladom z Bratislavy do Trstenej. Neúspešný projekt vychádzal z tej istej myšlienky, cieľovou stanicou mal byť však Rotterdam.
Jedinou firmou, ktorá získala grant, boli v minulom roku Slovenské cukrovary. Tie dostali od štátu necelé tri milióny. Seredský podnik prepravuje autami v takzvaných rolkontajneroch cukrovú repu na železničnú stanicu Želiezovce. Repa potom putuje v tých istých kontajneroch vlakom na stanicu v Seredi a odtiaľ autom do cukrovaru.
Firmy zatiaľ o projektoch veľa nevedia. Viaceré však potvrdili, že svoju účasť na grantoch zvažujú.
"Všetci naši významní zákazníci majú centrálne sklady na západnom Slovensku, a preto tu nevieme využívať systém kombinovanej dopravy. Dodávky sú realizované po diaľnici do vzdialenosti maximálne 120 km. O tento spôsob dopravy sa budeme zaujímať pri dodávkach pre našich zákazníkov na východnom Slovensku," povedala manažérka logistiky a zákazníckeho servisu spoločnosti Eurosugar Silvia Michaličková.
StoryEditor
Dopravcovia môžu dostať 50 miliónov
Firmy podnikajúce v oblasti dopravy, ale aj podniky s vlastnými logistickými oddeleniami, si tento rok môžu prilepšiť o 50 miliónov korún. Ministerstvo dopravy chce totiž zvýšiť príspevky na takzvanú intermodálnu dopravu, teda využívanie najmenej dvoch druhov dopravy pri prevoze jedného nákladu.

