StoryEditor

Na záchranu juhu nie sú peniaze

25.09.2007, 00:00
Na rýchlostnú cestu zo Zvolena do Košíc pravdepodobne nebude dosť peňazí. A to aj napriek tomu, že do roku 2012 by ju chcelo mať hotové ministerstvo hospodárstva. Cieľ: priniesť prosperitu najchudobnejším okresom banskobystrického kraja.

Investícia do cesty si totiž vyžaduje omnoho vyššiu investíciu, ako bude mať k dispozícii ministerstvo dopravy. Podľa hovorcu rezortu Mariána Jánošíka môže rezort zafinancovať asi 50 kilometrov, celý úsek má pritom viac ako dvesto.
Strana maďarskej koalície, ktorá výstavbu tejto cesty podporuje, chce pritom do výstavby ísť aj cez projekty verejnosúkromného partnerstva. "Ak nebude dosť zdrojov v štátnom rozpočte a v eurofondoch, budeme presadzovať aj financovanie vo forme PPP," hovorí poslanec SMK Iván Farkas.
Juh sa nemusí zaplatiť
Projekty súkromného financovania však môžu byť riskantné. "Bez ohľadu na to, kto to predkladá, vláda by mala mať vytýčené predstavy. Diaľnica D1 musí byť prioritou číslo jeden. Najťažšie časti cesty R2 sú už viac-menej hotové. Myslím si, že na financovaní tejto stavby by sa mohli podieľať aj PPP projekty, ale keďže intenzita dopravy je tu nižšia ako na diaľnici D1, je tu aj vyššie riziko dopytu," hovorí bývalý šéf rezortu dopravy Pavol Prokopovič. Hrozí teda, že o túto cestu nebude zo strany vodičov záujem a príjmy z mýta budú nižšie. Riziko dopytu by teda vo zvýšenej miere musel garantovať štát.
Kraj sa chce rozvíjať
Plán rozvoja južných regiónov stredného Slovenska prináša rezort hospodárstva na podnet banskobystrickej samosprávy a má sa týkať ďalších piatich ministerstiev. Rôzne projekty majú priniesť zvýšenie zamestnanosti, rozvoj priemyslu a cestovného ruchu. "Dokument sme vypracovali na základe analýz expertných skupín na úrovni krajských a okresných samospráv," povedal hovorca rezortu Branislav Zvara.
Víta ho najmä Strana maďarskej koalície. "Liekom na ozdravenie by bol kvalitný regionálny rozvoj (nielen na papieri, ale aj v skutočnosti) a investície do výrobných aktivít. Tieto investície nie sú reálne, kým nebude vybudovaná kvalitná dopravná infraštruktúra aj v južných regiónoch Slovenska," tvrdí Farkas.
Opozícia súhlasí
Plán podporuje aj Kresťanskodemokratické hnutie. "Nedostupnosť regiónov je určite jednou z prekážok ich rozvoja. Problém diaľnic však nie je len o výstavbe nových, ale aj o rozširovaní jestvujúcich úsekoch s najväčšou intenzitou premávky. Je nevyhnutné venovať pozornosť aj alternatívnym druhom dopravy, napríklad železničnej a lodnej," hovorí poslanec strany Július Brocka.
Koaličná SNS je zase zdržanlivá. "Diaľnica by mala spájať hospodárske centrá. Prichádzajú s víziou, že keď cez zelenú lúku postavia diaľnicu, vznikne tam priemyselný park. My sa tým budeme zaoberať, keď sa dokončia úseky D1 a R1, ktoré spájajú kľúčové hospodárske tepny Slovenska," konštatuje hovorca SNS Rafael Rafaj.



Výstavba úsekov R2 v polovičnom profile

Rozostavané
obchvat Figy 3 km

Odovzdané
obchvat Oždian 6 km
obchvat Tornale 11 km

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. máj 2024 21:35