Schválenie zákona bolo jedinou cestou, ako dosiahnuť prísľub premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho o urýchlenej výstavbe diaľnice D1 z Martina do Košíc a rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Zvolenom. Ich víťazstvo však stále nie je isté. O oprávnenosti verejného záujmu totiž rozhodnú ústavní sudcovia. Prvé podnety od opozičných poslancov môžu očakávať už v týchto dňoch. Proti zákonu bola nielen opozícia, ale aj niektorí koaliční poslanci za HZDS. Podľa Kataríny Tóthovej rozhodnú ústavní sudcovia v prospech namietajúcich, keďže zákon má byť protiústavný. Podľa odporcov zákona môže súd potom, ako bude na cudzom pozemku stáť diaľnica, rozhodnúť o protiústavnosti stavebnej činnosti. Podľa Tóthovej súdne spory výstavbu diaľnic, paradoxne, zdržia. Samotný navrhovateľ Ľubomír Vážny pripustil, že zákon je na hrane ústavy. Rozhodnúť však majú podľa neho ústavní sudcovia.
Komentár HN: |
Výstavba diaľnic v politickom záujme Vyvlastňovanie pozemkov vo verejnom záujme je dobrá myšlienka a zákon, ktorý také niečo umožňuje, je dobrý dokument. Ešte predtým, ako sa začneme baviť o jeho ústavnosti, je nevyhnutné venovať sa účelnosti a účelovosti diaľničného plánu. Existuje totiž niekoľko dôkazov o tom, že tento plán má s verejným záujmom spoločné len málo. |
Bývalý minister spravodlivosti Daniel Lipšic už začal zberať podpisy poslancov, ktorí požiadajú súd o pozastavenie účinnosti zákona.
Urýchlená výstavba diaľnic má podľa Ľubomíra Vážneho priniesť východným regiónom prosperitu. Ekonomicko–spoločenský rozmer je podľa ministra dôležitejší ako osobné záujmy majiteľov pozemkov.
Výstavbu diaľnic považuje minister za významnejšiu ako riziká, ktoré prináša. Na ne upozorňovali najmä ekonómovia, medzi nimi ministerstvo financií, ktoré neúspešne navrhlo objem výstavby znížiť o 50 kilometrov.
Zákon tiež sprísňuje termínovník činnosti stavebného úradu. Na vybavovanie dokumentácie k strategickým stavbám budú mať úrady menej času ako tomu bolo doteraz.
Zákon má Vážnemu umožniť dostavbu diaľnic medzi Martinom a Ružomberkom, Popradom a Prešovom do roku 2010. Zvyšná časť diaľnice D1 má stáť o tri roky neskôr. Rýchlostnú cestu z Trnavy do Banskej Bystrice chce minister taktiež dokončiť do konca desaťročia.
| Viac o téme nájdete v stredajších Hospodárskych novinách. |
Prečítajte si aj: |
Lipšic: Diaľničný zákon napadneme na Ústavnom súde TASR |
Prečítajte si aj: |
Osud diaľnice určí Mečiar Ochrana osobného vlastníctva alebo rýchla výstavba diaľnic na cudzích pozemkoch. Parlament dnes rozhodne o tom, či sa budú môcť vyvlastniť súkromné pozemky, cez ktoré má ísť diaľnica. Práve od zákona o mimoriadnych opatreniach v príprave diaľnic závisí, či sa ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu podarí postaviť väčšinu ťahu D1 do roku 2010 tak, ako to chcel aj premiér Robert Fico. Ak parlament neschváli navrhovaný zákon, Vážneho polročná snaha zrejme vyjde nazmar. Minister totiž nebude schopný splniť základnú podmienku uskutočnenia svojho plánu - užívať majetok, ktorý štátu nepatrí. Termín roku 2010 by sa tak nestihol. Celý článok >> |