StoryEditor

Začínate podnikať? Dajte o sebe vedieť

24.09.2008, 00:00
Začínate podnikať a neviete, ako sa dostať do povedomia ľudí, ktorých chcete osloviť? Riešením je vsadiť na vhodnú reklamu. Avšak všeobecne povedať, ktorý reklamný produkt je pre začínajúceho podnikateľa najvhodnejší, sa nedá.

Otvárate reštauráciu v Košiciach a robíte jej reklamu v Bratislave, alebo začínate internetový biznis a chcete ho propagovať v rozhlase. Tak to robíte zle. Pre svoje zviditeľnenie musíte vedieť, ktorú konkrétnu skupinu ľudí chcete zaujať. "Každý, kto chce na seba nejako upozorniť, musí vychádzať z toho, akí sú je jeho zákazníci. To znamená ľudia, ktorým chce predávať svoju ponuku. Zákazníci, ich potreby a túžby, mediálne správanie, záľuby, miesta trávenia času, kúpna sila, vzťah k produktu alebo službe a podobne určujú úplne všetko. A keďže každý podnikateľ má svojím spôsobom špecifických zákazníkov, nedá sa to určiť úplne konkrétne," hovorí výkonná asistentka generálneho riaditeľa spoločnosti Istropolitana D'Arcy Lýdia Baránková. Ak teda nechcete vyhodiť peniaze na svoju propagáciu do vzduchu, je potrebné zájsť za odborníkmi, ktorí vám dokážu vecne poradiť.
Keď internet, tak internet
Skutočnosť, že rôzne odvetvia podnikania si vyžadujú svojský druh reklamy, potvrdzuje aj šéf reklamnej agentúry Triad Marek Mrázik. Napríklad v prípade, že idete do internetového biznisu, využiť tradičné média ako tlač, televízia či rozhlas nemá podľa neho zmysel. "Cieľová skupina potrebuje byť oslovená na tom mieste, kde sa obchod nachádza -- teda na internete. V takomto prípade by sme určite využili kontextovú reklamu, kde sú kampane PPC, tzv. pay per click, čiže platíte len za reálne osloveného užívateľa, ktorý internetový obchod navštívi," vysvetľuje Mrázik. V takomto prípade sa cena kliku pre jedného užívateľa pohybuje od päť do 15 korún, pričom závisí aj od sily konkurencie, nastavenia kampane. Podľa Mrázika sa dá následne pomocou štatistík sledovať, ktorí užívatelia reálne nakúpia, z ktorého reklamného systému pochádzajú, a na aké kľúčové slová sa na internetový obchod dostali. "Takto viete lepšie nastaviť reklamný rozpočet a na obchod pritiahnuť väčšie percento užívateľov, ktorí u vás majú záujem nakúpiť," povedal Mrázik.
Od slova k bilbordu
Ak sa pripravujete na kariéru finančného sprostredkovateľa, tak reklamu si musíte v každom prípade urobiť sami, pretože cieľová skupina je v tomto prípade veľmi špecifická a ťažko priamo osloviteľná. Podľa Mrázika ľudia takéto služby málokedy vyhľadávajú, a preto sa očakáva akcia práve zo strany danej osoby. "Pri najmenších nákladoch na propagáciu sa dá využiť tzv. ,word of mouth' -- ústne slovo v najbližšom okolí. Pomôžu aj malé inzeráty v lokálnych médiách alebo na miestach, kde sa zdržiavajú ľudia, ako zastávky mestskej hromadnej dopravy či obchody," myslí si Mrázik.
V prípade, že si otvárate novú reštauráciu, je situácia opäť odlišná. Tu je potrebné sústrediť sa na okolie reštaurácie, pričom podľa Mrázika sa tu už dá zvoliť inzercia v lokálnych médiách, neadresné letáky do poštových schránok a pri väčšom obnose peňazí sa oplatí ísť do bilbordovej kampane a podobných reklamných produktov. "Pokiaľ ide o reštauráciu v meste s vysokou hustotou pohybu ľudí, mohla by jedna z ciest propagácie byť aj priama letáková, šírená hosteskami. Z takejto formy reklamy je rýchla spätná cesta a relatívne nízke náklady," dodal Mrázik.
Dá sa aj bez reklamy
Podnikať bez reklamy sa podľa odborníkov dá, a dokonca úspešne, no vydarená reklama nie je nikdy na škodu. Podľa prodekanky Fakulty masmédií na Bratislavskej vysokej škole práva Eleny Hradiskej je za samotnú reklamu považovaná aj vizitka či logo, ktoré firma používa.
Podľa šéfa reklamnej agentúry Creo/Young&Rubicam Michala Ruttkaya hlavne v oblasti malých a stredných firiem zasa nie je reklama potrebná. "Stačí si pozrieť register úspešných firiem. Väčšina z nich neinvestovala a ani nepotrebovala investovať do reklamy. Venovali sa inému spôsobu šírenia svojho mena," povedal.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2025 15:21