Hotelieri, taxikári, aj malí podnikatelia hovoria, že dôvodov na zvyšovanie majú mnoho, no s eurom to nesúvisí. "Zavedenie eura je čisto technická vec, no vo všeobecnosti bude na ceny služieb pôsobiť ako akcelerátor,“ tvrdí analytik Allianz-DSS Mário Blaščák.
Podľa analytičky ČSOB Silvie Čechovičovej sa okrem toho práve v službách najviac prejaví efekt zaokrúhľovania. Z niekoľkých centov na každej službe tak môžu vzniknúť desiatky až stovky korún mesačne. Ministerstvo financií predpokladá, že prechod na novú menu zvýši infláciu o 0,3 až 0,5 percenta. "Okrem energií a potravín budeme pozorne sledovať aj ceny služieb,“ dodáva hovorca rezortu Miroslav Šmál.
Hotelieri na chvoste
Dopyt po službách v úvodných mesiacoch každoročne trpí na vyčerpanosť ľudí - počas vianočných sviatkov a na Silvestra minú peniaze aj dovolenkové dni. Po zavedení eura to bude podľa Zväzu hotelov a reštaurácií ešte horšie. "Bude trvať minimálne pol roka, kým sa ľudia naučia hospodáriť s novým objemom peňazí,“ hovorí viceprezidentka zväzu Zuzana Šedivá. Skokové zdraženie sa preto neudeje, no postupne pôjdu podľa nej ceny hore. Mnohí hotelieri totiž neupravovali ceny nocľahov pri predaji za eurá. Ak napríklad zahraničný turista zaplatil za jednu noc 40 eur pred dvoma rokmi, bolo to o 240 korún viac, ako keď zaplatí 40 eur dnes. "Pohyb cien bude veľmi závisieť aj od konverzného kurzu,“ dodáva Šedivá.
Hotelov a reštaurácií sa takisto dotýkajú zvyšujúce sa ceny potravín, ktoré podľa Šedivej ešte stále množstvo prevádzok nepremietlo do svojich cien. Viac sa bude míňať aj na platy zamestnancov. "V odmeňovaní je hotelierstvo spolu s poľnohospodárstvom a stavebníctvom na chvoste,“ vysvetľuje Šedivá.
Hoci zavedenie eura primárne neznamená, že hotely a reštaurácie musia začať riešiť odkladané problémy, podľa Šedivej však zjednoznační podmienky podnikania a nastaví podnikateľom zrkadlo, ako hospodária a kde majú medzery.
Kaderníci zaokrúhlia
Spoločnosť kaderníkov a vizážistov Slovenska považuje "fámy o zdražovaní služieb v dôsledku eura za špekuláciu a zavádzanie“. Podľa štatutárneho zástupcu tejto spoločnosti Branislava Gröhlinga ak sú ceny dobre nastavené, zvyšovať sa nemajú prečo. "Každoročne sa naše ceny zvyšujú o dve až štyri percentá, čo vychádza zo zvyšovania cien energií a inflácie. Tak to bude aj po zavedení eura,“ hovorí. Podľa neho nemá zmysel dorovnávať ceny na úroveň európskych krajín. "V Miláne stojí fúkaná 37 eur (v prepočte 1 166 korún), ale kto by u nás chodil na službu s takou cenou?“ argumentuje Gröhling. Do úvahy podľa neho prichádza iba niekoľkocentové zaokrúhľovanie. "Možno pôjdeme cestou baťovských cien. Napríklad, ak prerátame fúkanú na 18,77 eura, možno sa to zvýši o pár centov na 18,99 eura,“ odhadol Gröhling. Dvadsaťcentové zdraženie predstavuje približne šesť korún.
Euro problémy taxislužieb nevyrieši
V Tatrách aj v Banskej Bystrici si za kilometer pýtajú taxislužby okolo 28 korún. Podľa podpredsedu bratislavského Cechu taxi Petra Masára tu veľký priestor na zdražovanie nie je. "Takéto ceny viac-menej zodpovedajú nákladom, zreálniť sa však budú musieť ceny v Bratislave,“ tvrdí. V hlavnom meste stojí kilometer bez telefonickej objednávky od 30 do 35 korún, čo sa blíži cene 1,2 eura za kilometer v Rakúsku. Podľa predsedu Cechu taxi Bratislava Milana Velčického sú problémom dumpingové ceny na telefonickú objednávku. "Ceny od 11 do 18 korún za kilometer sú podhodnotené. Je nevyhnutné ich zvýšiť, najmä pre zdražujúcu sa ropu a vyššie odvody, čo však nesúvisí s eurom,“ hovorí Velčický. Konkurencia taxislužieb v hlavnom meste však podľa Cechu taxi asi nedovolí výraznú zmenu cien. Takisto však pripúšťa zaokrúhľovanie na desať centov.
Servis ide hore
Predajcovia čiernej a bielej techniky, ktorí zároveň poskytujú servisné služby si nemyslia, že by ceny služieb v tejto oblasti mali v najbližšej dobe výrazne rást. "Nemyslíme si, že zavedenie eura ovplyvní ceny jednotlivých tovarov a služieb na Slovensku,“ konštatuje Tatiana Onderková, manažérka pre mediálnu komunikáciu spoločnosti Nay. Podľa nej necíti tlak na zvyšovanie cien.
Niektoré spoločnosti ponúkajú zákazníkom možnosť priplatiť si za predĺženie záručnej doby, čo by im pri možnom zvyšovaní servisných služieb, malo ušetriť peniaze. "Zákazníci si môžu priplatiť za predĺženie záruky pri niektorých produktoch,“ potvrdzuje Onderková.
Ceny servisných služieb automobilov neustále rastú, ale aj napriek tomu sú nižšie ako v krajinách eurozóny. Autá sa stávajú čoraz náročnejšími na opravu, kvôli ich technologickej vyspelosti. Preto je nutné zabezpečiť kvalitnejšiu meraciu techniku, rôzne licencie a školiť zamestnancov. Tieto všetky faktory vstupujú do nákladov pri určovaní servisných služieb a aj preto budú ceny týchto služieb aj naďalej rást.
Porsche Slovakia, ktoré predáva značyky ako Škoda, Volkswagen, Audi a Porsche neurčuje priamo hodinovú cenu servisu. Podľa riaditeľ servisného úseku Porsche Slovakia Ladislava Vačoka si cenu určuje každý servis na základe nákladov a podmienok na regionálnom trhu, tak aby bol cenovo konkurencieschopný.
Zdražovanie už začalo
Združenie slovenských spotrebiteľov, ktoré bude po prijatí eura kontrolovať neodôvodnené zdražovanie predpokladá, že ceny sa už zvyšujú. "Je veľmi pravdepodobné, že sa to už deje. Nedá sa však tomu nijako zabrániť. Možno náš projekt mešká a mohol sa začať skôr,“ povedal šéf združenia Miroslav Tulák. Predpokladá to aj analytička ČSOB Silvia Čechovičová. Podľa nej je to súčasť procesu približovania sa eurozónovým krajinám. "Kupovanie služieb odráža príjmovú úroveň obyvateľstva, ich ceny preto rastú aj s platmi,“ vysvetľuje Čechovičová. Podľa Mária Blaščáka z Allianz-Slovenskej DSS bude dôležité vnímanie ľudí. "Sociálna ostražitosť spôsobí, že budú precitlivení na každú zmenu, hoci na inflácii sa zdraženie nemusí veľmi prejaviť,“ povedal Blaščák.
| Prečítajte si aj: |
| Ceny pod kontrolou porastú Neprimerané ceny za tovary a služby spôsobené eurom by nás mali obísť, no zdražovaniu sa ani tak nevyhneme. Projekt mimovládnej organizácie Združenia slovenských spotrebiteľov na kontrolu cien, ktorý bude stáť štát tri milióny korún, totiž tomu nemôže úplne zabrániť. „Budeme monitorovať situáciu, ale zabrániť rastu cien nedokáže nikto. |

