StoryEditor

Rozšírenie mýta stojí miliardy

16.09.2008, 00:00
Autor:
SITASITA

Optimálne režijné náklady na prevádzku mýtneho systému na Slovensku sa pohybujú na úrovni 12 až 15 percent z výnosov mýta. Povedal to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. V prvých rokoch fungovania mýta to však podľa neho môže byť aj viac v závislosti od špecifík prevádzky. Bude to takisto záležitosť konkrétnej koncesnej zmluvy medzi prevádzkovateľom a štátom. Zloženie prevádzkových nákladov je v každej krajine iné vzhľadom na rôzne množstvo spoplatnenia komunikácií.
Prijateľné ponuky
Analýzy podľa riaditeľa výskumného ústavu ukázali, že rozsah ponúknutých cien uchádzačmi v mýtnom tendri na Slovensku je prijateľný v porovnaní s okolitými krajinami aj pokiaľ ide o pomer k HDP. Zhruba tretinu ponúk na mýtny systém predstavujú investičné náklady na jeho vybudovanie a dve tretiny tvoria prevádzkové náklady počas trinástich rokov fungovania mýta. Predpokladaná cena mýtneho systému na Slovensku dosahuje dvadsať miliárd korún (664 miliónov eur) bez dane z pridanej hodnoty.
Na otázku, či sa môže na Slovensku stať, že prevádzkové náklady budú v niektorých rokoch vyššie ako príjmy z výberu mýtneho, Palčák odvetil, že na to nevidí dôvod. "Jedine sa môže stať, že štát sa rozhodne v nejakom roku systém rozšíriť a výnosy sa použijú na rozšírenie systému," dodal Palčák. Pri satelitnom systéme, ktorý by sa mal u nás použiť , budú podľa neho náklady na rozšírenie nižšie ako v prípade mikrovlnného systému.
Skúsenosti susedov
Napríklad v Česku by malo mýto v roku 2009 vyniesť okolo 3,8 miliardy českých korún, o miliardu menej ako v roku 2008, a náklady na prevádzku systému by mali o rok stúpnuť o dve miliardy korún. Náklady majú byť teda vyššie ako výnosy. "Česká republika má problém, že pre rozšírenie svojho mýtneho systému musia použiť iný systém. Z technického hľadiska podľa mňa použili nešťastné, čisto mikrovlnné riešenie," dodal Palčák.
Na Slovensku bude mýto jedinečné, lebo prvý raz v tomto regióne bude spoplatnená aj veľká sieť ciest prvej triedy, a to v dĺžke zhruba 1 300 kilometrov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. december 2025 13:16