StoryEditor

Vážny: Mýto stopnúť môžem

10.07.2008, 17:26

Zrušiť a vyhlásiť nanovo. Takto si predstavuje osud tendra na elektronický mýtny systém bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič. Poslanec za SDKÚ svoj postoj zdôvodňuje zložením výberových komisií, v ktorých vraj figurujú osoby blízke dodávateľovi konzorcia Santoll. To ako jediné Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže nevylúčila. Ďalšie tri združenia ToSy, Slovakpass a Kapsch dostali dištanc, voči ktorému chcú bojovať prinajmenšom na našich súdoch.

„Budeme pokračovať v boji za spravodlivosť a za našu ponuku. Stále existuje šanca, že sudcovia budú chcieť nájsť pravdu a zodpovedne rozhodnúť,“ povedal výkonný riaditeľ Slovakpassu Peter Newole.




Sporný tender zachárnia dlhy

Ľubomír Vážny naznačil, že sa možnosťou tender zrušiť už zaoberal. Svoje rozhodnutie v tendri pokračovať zdôvodlil najmä dlhmi Národnej diaľničnej spoločnosti.  „Na príjmoch z elektronického mýta je postavená budúcnosť Národnej diaľničnej spoločnosti,“ vysvetľuje.

Ako ďalej priblížil, štátna akciovka si na výstavbu diaľnic brala v minulosti úvery, ktoré mali byť splácané práve z príjmov z elektronického mýta.

„V prípade, že by sme zastavili tender, zdržíme sa minimálne rok vyhlásením nového tendra, stratíme minimálne päť miliárd na príjmoch a môžeme sa o rok a viac dostať do tých istých problémov, v ktorých sme máme teraz. Tieto misky váh ma viedli k tomu, že ideme pokračovať,“ hovorí minister.

Vážny chce známky aj mýto

Jeho predchodca si však myslí, že pokračovaním v spornom tendri Vážny nič nezíska. Ten už pripustil, že mýto v januári 2009 nebude. Má sa podľa neho oneskoriť o tri až šesť mesiacov. Prokopovič si zase myslí, že nie je možné, aby počas jedného roka fungovali diaľničné známky aj elektronické mýto. „Časový sklz tu nenastane žiadny aj keby sa tender zrušil, lebo k 1. januáru 2009 mýtny systém nebude a do 1. januáru 2010 sa to dá zvládnuť normálne, transparentne,“ hovorí Prokopovič.
Podľa súčasného ministra sa problém dá vyriešiť tým, že sa vytlačia známky len na to obdobie, počas ktorého bude mýtny systém meškať.

Ďalším dôvodom, prečo Vážny súťaž nezrušil, je skutočnosť, že Úrad pre verejné obstarávanie potvrdil právoplatnosť rozhodnutia, na základe ktorého museli tri firmy súťaž opustiť.

Prokopovič šípi mecenášov
Prokopovič si myslí niečo iné. „Ak mám povedať svoj osobný názor, hoci budem trošku tvrdý voči pánovi ministrovi, z jeho včerajších vyjadrení som mal pocit, že nekoná slobodne,“ povedal.

Prokopovič sa počas stretnutia s novinármi vyhol menovaniu konkrétnych ľudí a spoločností, ktorí mali podľa neho víťazstvo Santollu „vybaviť“. Z oficiálne prístupných zdrojov je však zrejmé, že mal na mysli spoločnosť Siemens, ktorý má byť jeho dodávateľom, a bývalého poradcu tejto spoločnosti, Rakúšana Raoula Schilda.

Na mýte tak majú podľa neho získať „mecenáši jednej politickej strany“. Schild, ktorý je oficiálne nepotvrdeným lídrom výberovej komisie, má medzi svojimi referenciami viacero významných spoločností, okrem iných aj ďalšieho uchádzača v tendri – spoločnosť Autostrade (súčasť Slovakpassu).

Podľa Vážneho je rakúsky poradca v danej oblasti odborníkom. Vylúčil aj obvinenie z konfliktu záujmov.
Prokopovič sa podľa vlastných slov stretol so svojím Vážnym v stredu. Mal ho pritom sprevádzať aj jeho stranícky šéf Mikuláš Dzurinda. Obaja muži od neho žiadali mená členov komisie, ktorá má vylúčenie troch konzorcií na svedomí. Minister túto požiadavku odmietol. Nechce ich vraj vystaviť tlaku zo strany uchádzačov. Opozičníci dnes verejne Vážneho vyzvali na zrušenie súťaže. Ten ich žiadosť odmietol.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
09. december 2025 00:24