Jeden reklamný spot, ktorý hovorí o niekoľkých dňoch "D", na druhej strane mnoho nejasností, veľa otázok, málo odpovedí. Euro je stále zahalené rúškom tajomstva.
Oficiálna informačná kampaň o zavedení eura sa začala 20. decembra minulého roka spustením informačnej internetovej stránky www.euromena.sk. Kampaň má trvať od konca roka 2007 do prvého štvrťroka 2009. Na jej financovanie vláda vyčlenila 110 miliónov korún, Národná banka Slovenska 70 miliónov. Pri splnení určitých podmienok by Európska komisia mohla vykryť takmer polovicu týchto nákladov.
Ciele sú jasné...
Informačná kampaň má včas a vhodnou formou informovať o prechode na spoločnú európsku menu. Informácie by sa mali dostať ku všetkým a bez toho, aby ich museli sami aktívne vyhľadávať. "Posolstvami kampane budú informácie o konverznom kurze, hodnote novej meny, spôsobe výmeny hotovosti, duálnom obehu, vzhľade a ochranných prvkoch eurových bankoviek a mincí a o ochrane spotrebiteľov pred neodôvodneným zvyšovaním cien," spresňuje Komunikačná stratégia o prijatí eura na Slovensku, ktorú vláda schválila v októbri minulého roka.
...oficiálnych informácií málo
Zatiaľ sa však ľudia o eure veľa nedozvedeli. Je pravda, že najintenzívnejšia kampaň by mala byť v druhom polroku 2008, teda až vtedy, keď bude jasné, že spoločnú európsku menu od budúceho roka naozaj zavedieme. Očakáva sa, že Európska komisia rozhodne v máji a následne na to by mala Rada Európskej únie v júli stanoviť konverzný kurz. Cezeň sa budú koruny vymieňať za eurá.
No nie je jediný reklamný spot, ktorý hovorí o viacerých dňoch "D", predsa len v tejto chvíli trochu málo?
Možno povedať, že oficiálnu informačnú kampaň zatiaľ suplujú médiá. Pravidelné články, týždenné či mesačné prílohy, ale napríklad aj online rozhovory. Jeden z najnovších na tému možného zdražovania po zavedení eura zorganizovali v stredu tento týždeň HN. Otázky čitateľov ukázali, že nejasností, ale najmä obáv je dosť.
Je to všetko nové...
Argument, že intenzívna kampaň sa rozbehne, až keď bude všetko jasné a potvrdené, úplne neobstojí. Otázok, súvisiacich s eurom, je pomerne veľa, navyše, na rozdiel do Slovinska nie je znalosť eurových bankoviek a mincí u nás taká vysoká. Preto si ľudia musia na to všetko zvyknúť, pomaly stráviť všetko to nové, čo ich po zavedení eura, ale vlastne aj pár mesiacov predtým čaká. Inak hrozí, že obavy z niečoho nového, neznámeho, nepoznaného, sa budú zvyšovať a podpora novej mene klesať.
Guvernér Národnej banky Slovenska Ivan Šramko nedávno v rozhovore pre HN pripustil: "Myslím si, že príčinou je hlavne istá obava z niečoho nového, čomu sa aj dá rozumieť. V niektorých eurokrajinách bolo euro časťou obyvateľstva vnímané negatívne ako príčina zdražovania a tento názor sa preniesol aj k nám. Z prieskumov je však zrejmé, že väčšina našich občanov euro dlhodobo podporuje. Predpokladám, že po začatí vysvetľovacej kampane sa podpora zvýši. Občania dostanú potrebnú informáciu a lepšie pochopia pozitíva spojené so zavedením eura. Hlavná časť, Informačná kampaň, sa ešte nezačala. Tá nemôže odštartovať skôr, než bude rozhodnutie o eure. Pred kampaňou bola podobná situácia aj v ostatných krajinách, ktoré už euro prijali. Podpora spoločnej mene klesala, ale kampaň mnohé veci vysvetlila a podpora opäť stúpla. Je totiž dôležité pochopiť, že euro sa nerobí pre politikov, ale má prospieť všetkým občanom."
...musíme si zvyknúť
Na informačnej stránke www.euromena.sk sú napríklad vymenované nominály eurových bankoviek a mincí. Vyobrazené však nie sú. Hoci mnohí ľudia cestujú do zahraničia a niektorí aj dosť často, je pravdepodobné, že nevenujú veľa času skúmaniu týchto bankoviek a mincí.
Vzdelávacia časť kampane, zameraná na poznanie nových bankoviek a mincí, by sa preto mohla začať aj skôr. Veď napokon sa im to zíde aj v období do zavedenia eura. A že by na to do konca roka zabudli? Ak má byť kampaň účinná, všetky informácie o eure bude treba niekoľko či dokonca veľa ráz zopakovať.
Azda najväčšie obavy majú ľudia zo zvyšovania cien. Je, samozrejme, pravdepodobné, že zaregistrovali informáciu o existencii Etického kódexu, ktorého cieľom je zabrániť neúmernému zvyšovaniu cien, a že sa k nemu postupne pridávajú ďalšie a ďalšie firmy. Presvedčiť ich o tom si však tiež vyžaduje čas.
Nie je to pritom nič neobyvklé, obavy zo zvyšovania cien po zavedení eura nie sú typické iba pre Slovensko. Rozdiel medzi skutočnou a vnímanou infláciou bol vo všetkých krajinách, ktoré prijímali euro, pomerne vysoký. No zároveň treba dodať, že u nás sú ľudia na takzvané úpravy cien mimoriadne citliví.
Aj vzhľadom na nižšiu mzdovú úroveň v porovnaní s okolitými štátmi sú pochopiteľné otázniky nad "hodnotou" mzdy po jej prepočte z korún na euro. Rovnako intenzívne a dlho bude treba presviedčať, že po prechode na euro sa dôchodky ani sociálne dávky neznížia.
Splnomocnenec pre zavedenie eura Igor Barát zdôrazňuje, že načasovanie kampane je veľmi dôležité. "Predčasné informácie narábajúce s náhodne zvoleným kurzom ako s ´príkladom´ by boli skôr mätúce. Už dnes však opakovane informujeme, že všetky finančné hodnoty vrátane zostatkov na účtoch budú prepočítané bankami automaticky a bezplatne bez povinnosti majiteľa účtu žiadať o takýto úkon," tvrdí.
Informácie o bankovkách, o cenách, o tom, čo sa stane alebo nestane so mzdami, úsporami alebo dôchodkami však nenarábajú s náhodne zvoleným kurzom ako príkladom. Sú to informácie, ktorých cieľom má byť vzdelávať a presviedčať. A to sú zase dva zo zámerov komunikačnej stratégie.
Vážiť si peniaze
Výchova ľudí k euru je dôležitá. Zaujímavý postreh v tejto súvislosti vyslovila vrchná riaditeľka VÚB banky Elena Kohútiková. Podľa nej sa ľudia musia naučiť opäť si vážiť peniaze. Zvyknúť si, že jeden cent je v skutočnosti veľký peniaz.
Má to logiku, pretože jeden cent nie je jeden halier. Preto by nemali skĺznuť do toho, že ak budú v obchode platiť napríklad 1,98 eura, jednoducho to sami zaokrúhlia na dve eurá. Jednak takto budú viac míňať, jednak môžu prispieť sami k zvyšovaniu cien. A to treba tiež neustále vysvetľovať a pripomínať.

