Spoločnosť Slovak Telekom, a.s. (ST), ktorá prevádzkuje sieť verejných telefónnych automatov, nezabezpečila požadovaných 25 % automatov s bezbariérovým prístupom. Informoval o tom v utorok Telekomunikačný úrad SR (TÚ), ktorý uvedenú skutočnosť zistil vykonaním kontroly. ST tiež nezabezpečila označenie automatov s bezbariérovým prístupom umiestnených na verejných priestranstvách nepretržite prístupných verejnosti. TÚ ďalej zistil, že takmer 58 % kontrolovaných automatov s bezbariérovým prístupom tento prístup nemalo, automaty neboli umiestnené na verejných priestranstvách nepretržite prístupných verejnosti a neboli označené, pričom ST ich takto deklarovala. Najhoršia situácia bola v Žilinskom kraji, kde až takmer 80 % kontrolovaných automatov nespĺňalo stanovené podmienky. TÚ následne uložil ST povinnosť vykonať nápravu v termíne do konca októbra tohto roka.
Vykonanou kontrolou tiež TÚ zistil, že 10,8 % kontrolovaných automatov neumožňovalo volania na tiesňové číslo, 20,8 % neumožňovalo volania do mobilných sietí, 18,7 % neumožňovalo miestne volanie a 3,1 % nemalo uvedené číslo tiesňového volania. "Zaujímavosťou je, že v čase, keď úrad o uložení povinnosti poskytovať dané služby rozhodoval, ST ako jediná spoločnosť prejavila záujem poskytovať tieto služby v plnom rozsahu," informoval úrad.
Uvedenú kontrolu vykonal TÚ v čase od polovice mája do začiatku júla 2007 na celom území Slovenskej republiky. TÚ skontroloval celkovo 975 automatov, čo predstavuje 54,8 % všetkých automatov na území SR, ktoré ST deklarovala ako automaty s bezbariérovým prístupom. ST v januári tohto roka deklarovala celkovo 7 880 automatov umiestnených na verejných priestranstvách nepretržite prístupných verejnosti, z ktorých 1 779 automatov, čiže len 22,6 % definovala ST ako automaty s bezbariérovým prístupom.
Povinnosť prevádzkovať verejné telefónne automaty s bezbariérovým prístupom a povinnosť poskytovať bezplatne a nepretržite prístup k číslam tiesňových volaní aj z telefónnych automatov vychádza z príslušnej smernice Európskej únie, ktorá bola zapracovaná do zákona o elektronických komunikáciách. TÚ túto povinnosť uložil ST. V čase, keď TÚ rozhodoval o tom, kto bude naďalej poskytovať univerzálnu službu, ktorej súčasťou sú spomínané povinnosti, ST ako jediná chcela poskytovať univerzálnu službu v plnom rozsahu.
StoryEditor