StoryEditor

Banky: Problém so zrušením účtu? Iba čas

26.02.2008, 23:00
Máte priveľa účtov alebo chcete len zmeniť banku? Na rozdiel od minulosti, keď celý proces trval aj mesiac, vám teraz zrušia účet okamžite, ak máte k účtu platobnú kartu, trvá to zhruba dva týždne.

Postup pri zrušení bežného účtu je vo všetkých bankách v zásade rovnaký. Líši sa iba drobnými detailmi. Rozdiel je pri rušení príkazov na úhradu v doterajšej banke a zadávaní príkazov na úhradu v novej banke. Oveľa významnejší rozdiel je však v poplatkoch. V niektorých bankách za zrušenie účtu aj platobnej karty neplatíte nič, v iných áno, niekde si vypýtajú poplatok iba za zrušenie karty, prípadne iba zrušenie kreditky. Zrušenie účtu je obvykle buď nula alebo 200 korún, zrušenie debetnej i kreditnej platobnej karty tiež, pričom závisí od typu karty, takže niekde sa poplatok za jej zrušenie môže vyšplhať aj na 600 korún.

Treba napísať žiadosť
Keď sa rozhodnete zrušiť bežný účet v banke alebo balík služieb, musíte o to písomne požiadať v pobočke banky, kde vám účet vedú. Banka vám zruší účet okamžite, ak máte vyrovnané všetky záväzky, ktoré sa k účtu viažu. Napríklad, ak ste využívali povolené prečerpanie, vtedy musíte najskôr vyrovnať debetný zostatok. "Ak má klient k účtu zriadené služby elektronického bankovníctva, je možné účet zrušiť nasledujúci deň po ich zrušení," pripomína hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová.
S bankou sa môžete tiež dohodnúť na konkrétnom dátume, ku ktorému chcete účet zrušiť. Ak máte k účtu platobnú kartu alebo šeky, musíte ich najskôr vrátiť banke.
"V UniCredit Bank je výpoveď zo strany klienta účinná ku dňu uvedenému v jeho písomnej žiadosti. Banka však v systéme eviduje účet ešte niekoľko dní, aby sa mohli zrealizovať prípadné platby, ktoré na tento účet boli smerované," dodáva hovorkyňa banky Zuzana Ďuďáková.

Platby musia "dobehnúť"
Ak máte platobnú kartu, účet vám banka nezruší ihneď. Odo dňa odovzdania karty je totiž potrebná lehota na "dobehnutie" potenciálnych platieb. Banka musí mať dostatočný čas na zúčtovanie všetkých platieb, ktoré ste s týmito kartami uskutočnili. Dĺžka tejto lehoty závisí od typu platobnej karty a tiež od konkrétnej banky. "Pri neembosovaných kartách je to 15 dní, pri embosovaných 45 dní," objasňuje postup v Istrobanke jej hovorkyňa Miroslava Pargáčová.
VÚB banke musíte vrátiť neembosované karty najmenej 14 dní a embosované 30 dní pred samotným zrušením účtu.
"Pri zrušení účtu zo strany klienta platí trojdňová výpovedná lehota. Pri zrušení účtu je potrebné zohľadniť lehoty v platobnom styku a lehoty pri zúčtovaní transakcií realizovaných prostredníctvom platobných kariet," vysvetľuje hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.

Platobné príkazy počkajú na vás
Ak ste mali na účte, ktorý idete rušiť, zadané trvalé príkazy na úhradu alebo inkasné príkazy, banka vám ich môže zrušiť okamžite. "Ak však klient potrebuje čas na realizáciu prípadných dobiehajúcich platieb, banka sa s ním vie dohodnúť," zdôrazňuje hovorkyňa Istrobanky.
Platobné či inkasné príkazy, ktoré si v jednej banke zrušíte, si musíte v "novej" banke zadať sami. "Ak si chce klient otvoriť účet v inej banke, prehlasuje si trvalé príkazy a ostatné služby, ktoré mal naviazané na svoj účet v našej banke, sám," vysvetľuje hovorca Dexia banky Michal Fúrik.
S iným prístupom sa stretnete, ak sa rozhodnete zrušiť účet v doterajšej banke a otvoriť si nový vo VÚB. Tá za vás "preklopí" všetky príkazy na účet. "Stačí, ak klient podpíše splnomocnenie a pracovníci banky zabezpečia zrušenie jeho pôvodného účtu v inej banke a prevedenie všetkých trvalých príkazov a inkás na jeho nový účet vo VÚB," konštatuje hovorkyňa Alena Walterová.

Peniaze vám pošlú
O zostatok na účte, ktorý ste zrušili, sa báť nemusíte. S bankou sa totiž už pri predložení žiadosti o zrušenie účtu môžete dohodnúť, ako so zostatkom naložiť. Buď si ho v určenom termíne, teda keď už budete mať vyrovnané skutočne všetky záväzky voči banke, prídete osobne vybrať, alebo vám ho banka pošle na účet, ktorý si určíte.

Prečítajte si aj:
Poplatky za balík služieb vám môže banka meniť

Na vaše otázky odpovedajú:
Jana Slachtičová Lauková
hypotekárna špecialistka spoločnosti Hypocentrum
Jana Hurtošová
analytička spoločnosti Symsite Research

Mám účet v banke mimo územia Slovenska aj Európskej únie. Aké pravidlá platia pri prevode týchto peňazí do banky v SR? Niečo som zachytila v televízii alebo počula v rozhlase, neviem presne, ale tento prevod bol spojený s NBS a neviem, v čom spočíva. Prosím vás o nejaké podrobnejšie informácie o tom, ako to je s prevodom, ako aj s veľkosťou prevodu (množstvo istej meny), čo sa deje s týmto prevodom, ako sa platia dane a poplatky, či je tam určený strop sumy posielanej atď. Sú iné pravidlá, ak by som mala tieto prostriedky v štáte EÚ mimo SR?

Celý článok >>
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 17:38