Poisťovne upozorňujú, že najväčšou chybou pri ceste do zahraničia je nepoistiť sa. Pre prípad, že tam nastane poistná udalosť, majú zmluvné asistenčné služby, ktoré sú ich klientom k dispozícii nepretržite 24 hodín denne, 365 dní v roku, na telefóne. Ich operátori komunikujú po slovensky alebo po česky.
Asistenčné služby
Rozsah asistenčných služieb je zhruba rovnaký vo všetkých poisťovniach, ktoré poskytujú cestovné poistenie. Operátori poradia, ako sa zachovať vo vzniknutej situácii, odporučia najbližšie zdravotnícke zariadenie, zabezpečia komunikáciu s lekárom či nemocnicou, pri ťažších prípadoch informujú poisťovňu, ale aj rodinných príslušníkov o stave pacienta a o priebehu liečby. Zabezpečia tiež prevoz poisteného, ak nemôže zo zdravotných dôvodov použiť pôvodne plánovaný dopravný prostriedok, zaistia kontakt s rodinnými príslušníkmi poisteného, odovzdajú odkazy zamestnávateľovi, prípadne obchodným partnerom a sprostredkujú prevoz telesných pozostatkov poisteného do miesta trvalého bydliska.
Pri všetkých poistných udalostiach si dávajte pozor na to, aby ste mali všetko zdokladované, zdokumentované.
Allianz-Slovenská poisťovňa
"Pri jednoduchom ambulantnom ošetrení si lekári zvyčajne vyžadujú platbu v hotovosti -- v tomto prípade je potrebné po návrate nahlásiť poistnú udalosť a doložiť potrebné doklady, ako je lekárska správa, účty atď. -- všetko je uvedené v poistných podmienkach," upozorňuje riaditeľka komunikácie Lucia Muthová. Pri strate batožiny pri leteckej preprave si vyžiadajte od leteckého dopravcu potvrdenie hneď na mieste (pri prílete) a po návrate nahláste poistnú udalosť.
Kooperativa
V prípade poistnej udalosti postupujte podľa pokynov, ktoré máte k jednotlivým rizikám uvedené v poistnej zmluve (brožúre), alebo môžete kontaktovať príslušné kontaktné centrum pre danú krajinu, kde dostanete všetky potrebné informácie.
ČSOB Poisťovňa
Pomôže vám asistenčná služba ČSOB Poisťovňa ASSISTANCE v slovenskom jazyku. "V prípade lekárskeho ošetrenia odporúčame klientovi kontrolovať dokumentáciu od lekára či lekárskeho zariadenia, kvôli správnosti údajov, ale hlavne kvôli informácii o dôvode ošetrenia, diagnóze, ktorá často nie je na týchto dokladoch uvedená," pripomína produktová manažérka Simona Engelová. Pri škode na batožine sú v zahraničí niekedy problémy pri získavaní potvrdenia od príslušného ubytovacieho zariadenia, dopravcu alebo polície. Poisťovňa vtedy odporúča kontaktovať jej asistenčnú službu a postupovať podľa jej pokynov.
Uniqa
V prípade, ak ide o malé ambulantné ošetrenie a za ošetrenie zaplatíte v hotovosti, nie je potrebné kontaktovať asistenčnú službu. "Po návrate zo zahraničia je potrebné predložiť doklady o úhrade tohto ošetrenia spolu s lekárskou správou a po objektivizácii poistnej udalosti bude poisťovňa klientovi vynaložené náklady refundovať," hovorí Libuša Beniaková z odboru poistenia osôb.
Wüstenrot poisťovňa
Pre klientov je k dispozícii Wüstenrot ASISTENČNÁ SLUŽBA s komunikáciou v slovenskom jazyku. "Výhodou je, že v prípade poistnej udalosti nie je potrebné mať pri sebe finančné prostriedky navyše," konštatuje vrchná riaditeľka Dana Macková s tým, že pracovníci asistenčnej služby poradia, čo robiť a uhradia aj potrebné výdavky.
Union poisťovňa
Ako jej klienti sa môžete obrátiť na jej zmluvnú asistenčnú službu EuroCross International.
Ak za ošetrenie zaplatíte v hotovosti (menšia suma asi 50 až 100 eur, keď lekár vzhľadom na výšku administratívnych nákladov vyžaduje uhradiť poplatok v hotovosti), treba si od lekára vyžiadať doklad o ošetrení s uvedením diagnózy a tiež doklad o úhrade nákladov za ošetrenie s uvedením výšky zaplatenej sumy. Po návrate na Slovensko v ktorejkoľvek pobočke Unionu vyplníte tlačivo "Oznámenie poistnej udalosti" a priložíte k nemu originály príslušných dokladov.
"V prípade, že klienti Union poisťovne nemajú dostatok peňazí na úhradu, lekár môže poslať faktúru na ich adresu, po predložení tejto faktúry uhradí Union poisťovňa poplatok priamo na účet lekára. Pri kúpe liekov v lekárni odporúčame klientom platiť vždy v hotovosti. Union poisťovňa im ich po predložení príslušných dokladov (originál dokladu o zaplatení, prípadne škatuľka od liekov -- ak ide o lieky bez lekárskeho predpisu) preplatí v korunách," spresňuje Kristína Vašková z odboru cestovného poistenia.

