StoryEditor

Od myšlienky po spoplatnenie

10.09.2007, 00:00
Vybudovať sieť elektronického výberu mýta do januára 2009 sa nemusí podariť. Niektoré krajiny, ktoré tento systém spoplatnenia už využívajú, mali s jeho zavedením problémy.

Česku, Nemecku, Rakúsku ale aj Švajčiarsku, ktoré nepatrí do Európskej únie, rok nestačil.
Doba pokročila
"Švajčiarsko využíva systém už od januára 2001, čo bolo aj v pôvodnom pláne," informuje Štefan Fecko, zástupca slovensko-švajčiarského konzorcia Tosy. Samotná doba príprav od rozhodnutia zaviesť mýto až po uvedenie do ostrej prevádzky bola takmer dva roky. "To však nevypovedá o skutočne nevyhnutne potrebnom čase na zavedenie a sprevádzkovanie systému," hovorí Fecko. Tiež musíme zohľadniť, že to bolo v období spred desiatich rokov.
Náš juhozápadný sused, Rakúsko, vyberá mýtne od januára 2004, pričom zákazku udelili v júni 2002. O Nemeckom mýtnom systéme sa rozhodlo v septembri 2002, keď bola podpísaná zmluva medzi vtedajším ministrom dopravy a konzorciom Toll Collect. Pre viaceré technické problémy sa však termín spustenia presunul. Nemci tak s vyberaním mýta začali až v januári 2005. V novembri toho istého roku vyhrala v Českej republike verejnú súťaž rakúska firma Kapsch. Podľa zmluvy mali byť diaľnice, rýchlostné komunikácie a cesty prvej triedy spoplatnené v januári 2007. Stihli to však len čiastočne. "Na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách bol spustený výber elektronického mýta 1. januára 2007," hovorí David Šimoník, mediálny poradca spoločnosti Kapsch. "Cesty prvej, druhej aj tretej triedy by mali byť pravdepodobne realizované začiatkom roka 2009," povedal v júni tohto roku Aleš Řebíček, český minister dopravy.
Systémy fungujú aj v Nórsku a v Portugalsku, kde ich postavila firma Q-free. "Porovnanie nie je veľmi namieste. Technologický vývoj napreduje, komponenty v minulosti vyrábané jednotlivo dnes chrlia v masovej výrobe. Preto je dnes výstavba systému otázkou mesiacov, a nie rokov, ako to bývalo v minulosti," povedal Karel Leškovský, hovorca spoločnosti PKL royal group zastupujúcu Q-free.
Satelit verzus mikrovĺnka
Rakúsko aj Česko využívajú mikrovlný systém. Ten registruje prejazd každého vozidla, ktorý je povinný platiť. Vozidlo musí byť vybaveného palubnou jednotkou OBU. Nemci používajú družicový navigačný systém GPS s mobilnou komunikáciou GSM. Elektronický automatický výber platby je taktiež prostredníctvom palubnej jednotky OBU so zabudovanými prvkami GPS a DSRC pre infračervený a mikrovlný prenos dát. Švajčiari majú kombináciu mikrovlného prenosu dát DSRC pomocou palubnej jednotky OBU, lokalizáciu vozidla cez GPS a odčítanie počtu prejazdených kilometrov v tachografe. Je otázkou niekoľkých mesiacov, pre ktorý systém sa nakoniec naše ministerstvo dopravy rozhodne.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 03:20