Ceny povinného zmluvného poistenia na budúci rok výraznejšie nevzrastú. Vyplýva to z cenníkov jednotlivých poisťovní, ktoré podľa zákona zverejnili v priebehu piatka. Slovensko naďalej zostáva najlacnejšou krajinou v regióne. Vodiči nespokojní so svojou poistkou sa však môžu poobzerať po nových zľavách a akciách konkurencie. Pred zmenou poistky treba najprv vypovedať súčasnú. Zrušenie zmluvy treba poisťovni oznámiť najneskôr do utorka 18. novembra. Na porovnanie cenníkov teda majú poistenci dva týždne. Hospodárske noviny prinášajú prehľad cien všetkých poskytovateľov zákonného poistenia motorových vozidiel.
Sme najlacnejší
Na slovenských cestách dnes jazdia zhruba dva milióny vozidiel. Od roku 2002, keď sa poskytovanie povinného zmluvného poistenia demonopolizovalo, na trh postupne vstúpilo deväť hráčov. To je na takom malom priestore pomerne silná koncentrácia, ktorá je výhodná najmä pre klienta. "V roku 2006 klesla priemerná cena poistky na jedno auto o 15 percent a v rokoch 2007 a 2008 v priemere o šesť percent. Kým napríklad v roku 2005 bol predpis poistného za celý trh 11,5 miliardy korún (381,7 mil. eur), v roku 2007 to bolo o dve miliardy menej a rovnako to vyzerá aj v roku 2008,“ hovorí Imrich Fekete zo Slovenskej kancelárie poisťovateľov. Ako vyplýva zo zverejnených cenníkov, o výrazné zdraženie nepôjde ani tento rok. Niektoré poisťovne svoju ponuku vôbec nezmenili, iné prišli len s kozmetickými úpravami v selektovaní zákazníkov.
Výhodou silnej konkurencie je aj to, že klient si môže vybrať poistku nastavenú podľa svojich predstáv a individuálnych charakteristík a potrieb. "Segmentácia je na Slovensku veľmi rozvinutá. Pokiaľ môžem porovnávať s Českou republikou, na Slovensku je oveľa väčší výber,“ potvrdzuje generálny riaditeľ poisťovne Generali Slovensko Antonín Nekvinda.
Treba správne vybrať
Povinné zmluvné poistenie je určené na krytie škôd na cudzích autách, inom majetku či zdraví ľudí v prípade nehôd, ktoré vodič vozidlom spôsobí. Podľa zákona musí byť poistený každý motorový dopravný prostriedok jazdiaci na verejných komunikáciách, či už ide o osobné alebo nákladné auto, motocykel, kamión či traktor. Napriek tomu podľa odhadov jazdí na našich cestách stále niekoľko desiatok tisíc nepoistených áut. Ak takéto vozidlo spôsobí nehodu, vyplatenie náhrady pre poškodených sa značne skomplikuje. Poistka pri tom nemusí byť drahá, ak si človek dobre vyberie podľa svojich individuálnych podmienok a rôznych segmentačných kritérií či akcií jednotlivých poisťovní, môže ušetriť aj niekoľko tisíc korún za rok. "Mojím odporučením je, aby si urobili inventúru, či sa v poslednom roku nejako nezmenil ich stav, či nepribudli deti, či automobil nedosiahol určitý vek a podobne,“ dodal Nekvinda.
Aj keď čoraz viac majiteľov áut má uzatvorenú poistku na technický rok a mení sa im kedykoľvek v priebehu roka podľa toho, v akom čase si nové auto zadovážili, väčšine vodičov sa poistka stále obnovuje k 1. januáru. Keďže v prípade zmeny treba zrušenie zmluvy oznámiť poisťovni šesť týždňov vopred, termín 18. novembra je stále dôležitý pre vyše milióna motoristov.
Dôležité sú služby
Deväť poisťovní na trhu už dospelo do štádia, kedy je ťažké vyhrávať nad konkurenciou prostredníctvom cien. Preto sa orientujú na kvalitu poskytovaných služieb. "Extrémne dôležitá je rýchlosť likvidácie poistnej udalosti. Klient ju môže nahlásiť aj elektronicky, nebudeme ho zaťažovať siahodlhou dokumentáciou, ktorú musí doložiť,“ hovorí Lucián Besterci z poisťovne AXA, ktorá vstúpila na trh s povinným zmluvným poistením a v najbližších dvoch rokoch sa bude usilovať uchmatnúť si aspoň dvojpercentný podiel z trhového koláča. Poisťovne sa začnú o klienta biť aj mierou bezplatných asistenčných služieb, ktoré môžu, ale nemusia priamo súvisieť s nehodou. Pomoc si môže poistenec zavolať napríklad aj vtedy, keď si v aute zabuchne kľúče, dôjde mu benzín alebo sa mu nechce opraviť defekt.
Ako problém vidia poisťovatelia zmeny, ktoré nás čakajú na budúci rok. Na jar by mal do platnosti vstúpiť cestný zákon, ktorý zvýši limit škôd s nutnosťou volať políciu. Dnes musia policajti dôjsť ku každej nehode, kde bolo spôsobené zranenie, v prípade "ťukancov“ prídu len vtedy, ak je škoda vyššia ako 81-tisíc korún (2 688,71 eura) . Nový právny predpis má tento limit zvýšiť na 120-tisíc korún (3 983,27 eura). Poisťovne varujú, že môže dôjsť k problémom. Ovplyvní to správanie vodičov, budú väčšie nedorozumenia a dokazovanie bude ťažšie. Nehovoriac už o väčšom riziku podvodov či ťažšom dokazovaní viny, ak jeden z vodičov pred jazdou neodolal poháriku. "Pomôže dobrý asistenčný servis. Zákazníci sa môžu nonstop obrátiť na telefonickú linku, kde im odborníci poradia, ako postupovať,“ hovorí Nekvinda.
Výhoda pre "búrajúcich“
Medzi najväčšie problémy súčasného poistného trhu na Slovensku patrí podľa odborníkov nefungujúci systém bonusov a malusov. Aj keď bonusy za bezškodový priebeh poisťovne klientom priznávajú, malusy - vyššie sadzby ako trest pre tých, ktorí jazdia nezodpovedne a spôsobujú nehody, u nás neuplatňuje ani jedna poisťovňa. "Slovensko je jediným štátom v Európskej únii, kde takýto systém nefunguje. Pritom sú vytvorené všetky predpoklady. Slovenská kancelária poisťovateľov má vo svojom informačnom systéme register škôd, do ktorého zasielajú údaje všetky poisťovne predávajúce povinné zmluvné poistenie. V tomto systéme sa dá presne zistiť, kto a koľkokrát v sledovanom období spôsobil dopravnú nehodu a akú výšku poistného má platiť, “ hovorí Fekete.
Podľa jeho slov by práve škodovosť konkrétneho vodiča mala byť základným a rozhodujúcim segmentačným kritériom na určenie výšky poistného. Segmentácia závislá od iných kritérií vychádza totiž zo štatistických údajov hovoriacich o pravdepodobnosti havárie, nehovoria však nič o tom, aké riziko predstavuje konkrétny vodič. "V minulosti sme už viackrát prišli s legislatívnou iniciatívou, aby systém bonus - malus bol zavedený zákonom, ako je to napríklad vo Francúzsku. Avšak u kompetentných štátnych orgánov sme neuspeli,“ hovorí Fekete.
Dôvod stavu, ktorý síce vyhovuje búrajúcim vodičom, ale v konečnom dôsledku môže plošne zvýšiť ceny aj pre tých, ktorí nikdy žiadnu nehodu nespôsobili, je prozaický. "Snahou našej poisťovne bolo diferencovať dobrých a škodových klientov, ale situácia na trhu to zatiaľ v takejto miere neumožňuje,“ hovorí Lucia Muthová z Allianz-Slovenskej poisťovne Aj poisťovne priznávajú, že pri podpisovaní novej zmluvy im zväčša stačí len čestné vyhlásenie vodiča o tom, že v posledných rokoch nebol vinníkom dopravnej nehody. Zlou správou pre špekulujúcich a nezodpovedných poistencov je však to, že viacerí poisťovatelia už naznačili výraznejšie využívanie registra v najbližších rokoch.
Podnikatelia môžu ušetriť
Komu sa nové cenníky zdajú príliš vysoké, nemusí zúfať. Poisťovne totiž na silne konkurenčnom trhu majú k dispozícii množstvo zliav. Výhodné môže byť spojenie povinného zmluvného poistenia a havarijnej poistky, ktorá okrem krytia škôd na vlastnom aute či v prípade krádeže je aj povinnosťou pre používateľov áut na lízing. Oveľa zaujímavejšie ceny poskytujú poisťovne aj podnikateľom, ktorí majú viac áut. Či už ide o osobné vozidlá alebo kamióny, s poisťovateľom sa vždy dá dohodnúť na výhodnejších podmienkach, väčšina inštitúcií ponúka individuálne ceny už pri flotile troch či piatich áut. A zľavy môžu byť naozaj výrazné, často ide aj o 50 percent a viac z pôvodnej katalógovej ceny. "Poznám firmy, ktoré si radšej prevádzajú svoje flotily na Slovensko, ako by mali platiť poistné v Českej republike,“ dodal Nekvinda. Podnikatelia sú pre poisťovne veľmi žiadaným segmentom. Preto v prípade, že ste nespokojní so svojimi tarifami, mali by ste sa obrátiť na konkurenciu a je veľká pravdepodobnosť, že dostanete výhodnejšiu cenu.
Ako ušetriť na poistke:
- porovnajte si cenníky a akcie jednotlivých poisťovní. Ak nájdete lacnejšiu ponuku, žiadajte podobnú zľavu vo vašej poisťovni
- poisťovne majú rôzne segmentačné kritériá. Nájdite si tú, ktorá vám najviac vyhovuje
- Na výpoveď súčasnej poistky máte dva týždne. Niekedy sa oplatí zrušiť zmluvu a požiadať o novú v tej istej inštitúcii
- poisťovne ponúkajú za uzavretie zmluvy cez internet či telefonicky zľavy. Využite ich
- ak máte v rodine tri či viac áut, poisťovňa vám môže dať výhodnejšiu, "flotilovú“ cenu
- "nebúrajte“. Poisťovne poskytujú vodičom bez nehôd aj vyše polovičné zľavy, navyše sú takíto klienti veľmi žiadaní
Podľa čoho sa určuje poistka
Výkon a kubatúra - Niektoré poisťovne zohľadňujú výkon, iné objem motora. Zvoľte si tú, ktorá najviac vyhovuje vášmu autu.
Pohlavie - V niektorých poisťovniach sú zvýhodnené ženy. Preto je manželka ideálnym vlastníkom rodinného auta.
Vek - mladší vodiči štatisticky častejšie "búrajú“, majú aj drahšie poistky. Mladí by mali hľadať poisťovne bez segmentácie.
Bydlisko - niektoré poisťovne zvýhodňujú vodičov z vidieka, iné od tohto delenia upustili. Vyberte si podľa vašej situácie.
Vernosť - ak máte v poisťovni iné zmluvy, môžete dostať zľavu. Nie je na škodu poisťovni ukázať aj ponuku konkurencie.
| Prečítajte si aj: |
| Wüstenrot sa pozrie na výkon vášho motora Škodovkári do poisťovne Wüstenrot. Aj tak by mohlo znieť motto tejto poisťovne, keď ide o ponuku povinného zmluvného poistenia na rok 2009. Pre vodičov starších modelov áut Škoda totiž spoločnosť pripravila zvýhodnené podmienky. „Zavádzame aj špeciálnu sadzbu pre motorové vozidlá značky Škoda, od MB-čiek až po Felicie,“ hovorí členka predstavenstva poisťovne Dana Macková. Základná sadzba poistenia je pre nich 3 586 korún (119,03 eura). Celý článok >> |
| Prečítajte si aj: |
| Nový hráč AXA chce prilákať službami navyše Uvoľnené miesto na trhu, vzniknuté zlúčením dvoch poskytovateľov povinného zmluvného poistenia do jednej spoločnosti, sa rozhodla využiť poisťovňa AXA, ktorá od 1. novembra vstupuje na trh neživotného poistenia. Plány poisťovne sú získať dvoj- až trojpercentný podiel v najbližších troch rokoch. Klientov chcú presvedčiť jednoduchosťou svojho cenníka, rýchlosťou a kvalitou poskytovania poistných udalostí a dodatočnými službami. V súčasnosti poisťovňa AXA nemá ponuku pre firmy. „Nejdeme robiť flotilové poistenie a priemysel, zatiaľ sa chceme sústrediť len na retail,“ hovorí riaditeľ spoločnosti pre neživotné poistenie Vladimír Belovič. Celý článok >> |
| Prečítajte si aj: |
| Ceny poistenia ako v minulom roku Spoločnosti Kooperativa a Komunálna poisťovňa ako členovia skupiny Vienna Insurance Group aj tento rok prichádzajú so spoločným cenníkom. Rovnakým ako minulý rok. „Spoločnosť zachová pre budúci rok svojim klientom ceny na úrovni tohto roku, a to pri poskytnutí zvýšeného krytia 75,315 milióna korún (2,5 mil. eur) za škody na zdraví a 21,088 milióna korún (700-tisíc eur) za škody spôsobené na majetku,“ píše sa v stanovisku spoločnosti Kooperativa. Celý článok >> |
| Prečítajte si aj: |
| OTP Garancia zrovnoprávnila mladých Hlavným kritériom, podľa ktorého spoločnosť OTP Garancia určuje ceny povinného zmluvného poistenia vozidiel, je objem motora. Poisťovňa pri budúcoročných cenách nebude zohľadňovať vekové kategórie. Z tohto delenia teraz ťažili vodiči starší ako 27 rokov. Neskúsení si museli priplatiť. Celý článok >> |
| Prečítajte si aj: |
| Uniqa sa oplatí vodičom jazdiacich bez nehody Výhodnejšie ceny pre vodičov starších ako 27 rokov či zjednodušenie cenníkov. To majú byť tromfy ponuky Uniqa poisťovne pre nových záujemcov o povinné zmluvné poistenie v roku 2009. Segmentačné kritériá, podľa ktorých sa klientovi vypočíta výška poistenia, sú však naďalej rovnaké. Cena povinného zmluvného poistenia závisí od objemu motora, veku a bydliska držiteľa vozidla, ale aj od nehodovosti, keďže poisťovňa, tak ako ostatní hráči na trhu, ponúka bonusy za bezškodový priebeh. Celý článok >> |
| Prečítajte si aj: |
| V Allianz majú výhody rodiny s viacerými autami Najväčšia poisťovňa na trhu aj tento rok šije povinné poistky na mieru. Zachováva pri tom ceny z tohto roka. „Ceny PZP nezvyšujeme a na zmenu poistného nemá vplyv ani zvýšenie limitov poistného plnenia,“ informuje poisťovňa. Podobne ako ČSOB, ani Allianz-Slovenská poisťovňa nezverejnila tabuľku s cenníkom, ale odkázala na kalkulačku na svojej internetovej stránke. Dôvodom je aj to, že spoločnosť opäť zohľadňuje najviac kritérií spomedzi všetkých poisťovní. Celý článok >> |
| Prečítajte si aj: |
| V Generali Slovensko stavili na rodinu Akciové ceny pre autá s vyššou kubatúrou, zvýhodnené ceny pre majiteľov áut starších ako 15 rokov, ale aj špeciálne tarify pre vodičov jazdiacich len na Slovensku a v Česku. Taká je ponuka zlúčenej poisťovne Generali Slovensko (vznikla z poisťovní Generali a Česká poisťovňa Slovensko) na budúci rok. Tí, čo vozia v aute dieťa, jazdia bezpečnejšie, hovorí filozofia poisťovne. Preto si zľavu môžu uplatniť rodičia aj starí rodičia detí do 14 rokov, ktoré v aute vozia. Špeciálne ceny sú aj pre tehotné vodičky a budúcich oteckov. „Hľadáme vodičov, ktorí dodržujú pravidlá,“ povedal generálny riaditeľ poisťovne Antonín Nekvinda. Celý článok >> |
| Prečítajte si aj: |
| Úrazové poistenie detí zadarmo Aj ČSOB poisťovňa, podobne ako ostatné poisťovne, nezvyšovala sadzby povinného zmluvného poistenia. Naopak, tešiť sa môžu mladí vodiči, ktorí bývajú pri poistkách niekedy znevýhodňovaní. „Nižšie sadzby ako minulý rok budú mať mladí vodiči do 23 rokov a vodiči z väčších miest,“ tvrdí hovorkyňa finančnej skupiny ČSOB Tereza Molnár Copláková. Celý článok >> |

