StoryEditor

Mýto sa spustilo. Prídu protesty

01.01.2010, 08:20
Autor:
ČTKČTK
Aktualizované 14.35 | Slovensko dnes o polnoci spustilo elektronický systém výberu mýta, ktorý sa vzťahuje na nákladné autá, kamióny či autobusy (na snímke minister dopravy Ľubomír Vážny).

Pôvodne mal štartovať v januári 2009, pre nezrovnalosti vo verejnom obstarávaní na jeho prevádzkovateľa sa termín viackrát posunul. Zavedenie mýta budú zrejme sprevádzať protesty malých a stredných dopravcov, ktorí sa sťažujú na vysoké poplatky i údajnú nepripravenosť systému.

Problémy zatiaľ nie sú
"Služba sa spustila bez problémov, systém plne funguje
," povedala dnes ČTK mediálna zástupkyňa spoločnosti SkyToll Lenka Lendacká. SkyToll mýtny systém na Slovensku vybudoval a aj ho prevádzkuje. "Za prvých dvanásť hodín od spustenia systému sme nezaznamenali žiadne problémy, mýtni policajti neriešili ani žiadny priestupok," povedal ČTK
riaditeľ mýtnej polície Erik Dóczi.

Aj vďaka dnešnému štátnemu sviatku sa na hraničných priechodoch podľa tajomníka slovenského združenia cestných dopravcov Česmad Pavla Reicha netvoria rady kamiónov, ktoré by sa chceli zaregistrovať do systému. Česmad prevádzkuje 13 distribučných miest pri vstupe na Slovensko, kde vydáva zahraničným dopravcom zariadenia na počítanie prejazdených kilometrov. "Od rána sme autobusom a kamiónom, ktoré majú povolenie prechádzať Slovenskom aj v čase sviatkov, vydali v priemere asi 20 až 30 palubných jednotiek na každom z týchto miest," povedal Reich.

Protest proti mýtu
Prevádzkovateľ mýta - spoločnosť SkyToll, ani mýtna polícia poverená dohľadom nad všetkými pravidlami v prvé dni po spustení systému ťažkosti neočakávajú. Zaregistrovalo sa do neho údajne dostatok vozidiel potrebných na bezproblémový štart.

Na pondelok 4. januára však naplánovali protest proti mýtu najmä malí a strední prepravcovia. Tvrdia totiž, že im výrazne zvýši náklady, v niektorých prípadoch sa vraj nevyhnú likvidácii. Chcú preto prísť na svojich nákladiakoch a kamiónoch na benzínové pumpy, kde by sa podľa neoficiálnych informácií mohli pokúšať brzdiť bežnú prevádzku.

Eletronické mýto
Elektronické mýto budú od januára na diaľniciach, rýchlostných komunikáciách i vybraných cestách prvej triedy platiť všetky vozidlá nad 3,5 tony. Kilometer jazdy po takýchto úsekoch vyjde dopravcov, ktorí budú mať povinnosť mýto platiť, od 6,3 centa do 20,9 centa bez dane z pridanej hodnoty v závislosti od typu cesty a kategórie vozidla.

Dôležitá bude okrem hmotnosti aj emisná trieda vozidla, ktorá určuje, do akej miery znečisťuje životné prostredie. Na autobusových prepravcov sa bude oproti pôvodným návrhom mýtneho vzťahovať zvýhodnená sadzba.

Vyhral tender s najvyššou ponukou
Elektronický systém založený na satelitnej technológii vybudovala spoločnosť SkyToll. Vyhrala tender s najvyššou ponukou za zhruba 852 miliónov eur po vylúčení ostatných uchádzačov zo súťaže.

Z tendra vyradili konzorciá ToSy.sk, Slovakpass a rakúsky Kapsch, ktorý prevádzkuje elektronický výber mýta v susednom Česku. Tam platia mýto kamióny už od roku 2007, dnes sa povinnosť rozšírila aj pre nákladné vozidlá od 3,5 ton.

01 - Modified: 2003-09-12 12:55:33 - Feat.: 0 - Title: Warburg Pincus smeruje na ruský trh
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 16:23