StoryEditor

Po štrajku sa vynárajú obvinenia

16.02.2003, 23:00
Štrajk železničiarov priniesol okrem priamych dosahov aj nepriame následky v podobe informácií týkajúcich sa nevýhodných zmlúv na železniciach.
  • Lazar: Je to mediálny útok a dokážem to vysvetliť
  • Egyed odmieta informácie o sprenevere
  • Už počas štrajku sa k nim vyjadril aj minister dopravy Pavol Prokopovič. "...budú sa prehodnocovať zmluvy železníc s dodávateľmi. Mám podozrenie, že mnohé z nich boli uzatvorené tak, že sú pre železnice nevýhodné. Podľa predbežných zistení je nevýhodných zmlúv príliš veľa a ďalším opatrením bude ich zrušenie aj za cenu možných súdnych sporov", povedal minister.
    Najnovší anonym upozorňuje na zmluvu Železníc SR so spoločnosťou Ditec, ktorá mala dodať Komplexný administratívny informačný systém za viac ako 615 miliónov korún. Ďalšie údajne nevýhodné zmluvy mali byť uzavreté medzi ŽSR a spoločnosťou Express Slovakia Medzinárodná preprava. Všetky zmluvy spája jeden menovateľ, bývalý generálny riaditeľ ŽSR Michal Lazar.
    Podľa anonymu mal Ditec dodať iba projekt a niekoľko zariadení, ktoré ostali nevyužité na chodbách ŽSR. Tie vraj však platili firme podľa splátkového kalendára a poslednú splátku vo výške 26,7 milióna korún mali uhradiť 20. decembra 1998. Na túto zmluvu vypracovala audit právnická firma Squire, Sanders and Dempsey, L.L.P., ktorá nám to nepriamo potvrdila, odmietla však uviesť bližšie údaje. Zmluva mala odporovať zákonu, obchádzať dobré mravy alebo sa im priečiť. Viceprezident spoločnosti Ditec, Csaba Baráth, nám audit danej zmluvy tiež potvrdil. Podľa neho mali audítori výhrady ku zmluve, tie však boli odstránené dodatkami. "Doteraz som nepočul takú formuláciu, že by tá zmluva odporovala zákonu. Projekt je zavedený a bol odovzdaný koncom roka 2000," povedal Baráth. Podľa neho mohli byť v roku 1999 nejaké komponenty na chodbách v ŽSR, v súčasnosti sú však všetky v prevádzke.
    Ďalšia séria zmlúv mala byť nevýhodne uzavretá so spoločnosťou Express Slovakia, pričom Lazar je členom jej dozornej rady. V zmluve mal byť na štyri roky stanovený kurz rakúskeho šilingu na 2,71 Sk. Pri priemernom reálnom kurze 3,40 Sk a miliardovom obrate ročne by to znamenalo kurzovú stratu pre ŽSR 60 až 70 miliónov korún. Anonym tiež hovorí o zvýhodnenej cenotvorbe, kde mali ceny nižšie o päť až osem percent znamenať stratu 50 až 80 miliónov korún. Podľa generálneho riaditeľa Express Kamila Bernátha sú tieto informácie založené na útoku konkurenčnej spoločnosti: "Naša spoločnosť v decembri vyhrala tender o najväčšieho zadávateľa prepravy na Slovensku, U.S. Steel Košice. Nemáme a ani sme nemali uzavretú zmluvu so železnicami s nejakým fixným kurzom na šiling." Podľa neho sa ani ďalšie tvrdenia nezakladajú na pravde. "Nemôžem hovoriť, aké máme dojednané ceny, treba brať brať do úvahy, že železnice jednotlivých krajín bojujú o špedičné spoločnosti, pretože tie majú väčšinou kontrolu nad tovarovými tokmi.
    Podľa anonymu by tiež mala existovať zmluva na dovoz koľajníc. V nej mal mať Express maržu 20 percent a následne zvýšenú faktúru o 80 miliónov korún. Podľa Bernátha však slovenská spoločnosť Express nikdy nerealizovala dovoz koľajníc.

    menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
    18. apríl 2024 18:16