"Veľmi dobre sa to ukázalo. Celá táto akcia prebieha nad naše očakávania," povedal pre TASR člen organizačného výboru novovzniknutej Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček.
Dopravcovia na čerpacích staniciach sa podľa neho stretli s prevažne s pozitívnymi ohlasmi. "S negatívnymi reakciami som sa ja osobne nestretol a nemám ani také informácie," konštatoval Polaček. Koľko sa im doteraz podarilo vyzbierať podpisov však momentálne ešte nevie.
V kampani sa pokračuje
Únia plánuje v kampani pokračovať aj v utorok. "No nie takýmto spôsobom, že prídu aj naši kamionisti a dopravcovia, budeme to robiť cez aktivistov. Dopravcovia, ktorí majú jednotky, potrebujú ísť pracovať. Tí, ktorí ich nemajú, budú zháňať podpisy," spresnil Polaček. Dopravcovia ich budú zbierať nielen na pumpách, ale aj priamo medzi ľuďmi v mestách.
Kampaň rozbehli dopravcovia na území celého Slovenska dnes v ranných hodinách. Vo väčšine miest prebiehala pokojne. Polícia musela podľa informácii TASR zasahovať a riadiť dopravu zatiaľ iba v Lučenci, kde 15 kamiónov úplne zablokovalo vjazd na čerpaciu stanicu a jednu stranu vozovky.
Na východnom Slovensku sa dokonca k dopravcom pridal aj Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). Spolu s mestom ako objednávateľom dopravných služieb bude usilovať o vyňatie MHD spod mýta. "Väčšina autobusov na protest proti chaotickému a nesystémovému zavedeniu mýta jazdila dnes s oranžovou stužkou. Od začiatku jeho zavedenia nie je totiž jasná kontrola prejazdených kilometrov po spoplatnených úsekoch a vôbec nevieme skontrolovať úhradu za najazdené kilometre zo strany prevádzkovateľa," uviedol generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.
Tlak na vládu
Dopravcovia chcú kampaňou pritlačiť na vládny kabinet, aby znížil primárne cestnú a spotrebnú daň motorových palív ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta.
Na Slovensku kvôli vyššej spotrebnej dani tankujú vodiči benzín a naftu v priemere o 30 centov drahšie ako v okolitých krajinách. Podľa Polačeka je najvyšší čas, aby premiér Robert Fico naplnil svoj predvolebný sľub o znížení tejto dane, a to na úroveň priemeru okolitých krajín. Premiér im na dnešnej tlačovej konferencii odkázal, že zníženie spomínanej dane nie je momentálne aktuálne.
Pozastavenie mýtneho systému
UNAS zároveň žiada pozastaviť realizáciu mýtneho systému, ktorý bol naplno spustený 1. januára tohto roka. Rezort dopravy by mal totiž prepracovať mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky, z dôvodu vylúčenia tranzitných jázd mimo diaľnic. Jednotlivé spoplatnené úseky by sa mali tiež rozdeliť na podrobnejšie časti ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov.
Zástupcovia malých a stredných dopravcov sa ešte koncom minulého roka stretli s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym, ich rokovanie však neprinieslo výsledky. Ministerstvo totiž nepristúpilo na žiadnu z ich 11 požiadaviek.
"Máme platné zákony, nie je v mojej moci oddialiť mýtny systém. Domnievam sa, že ani jeho posunuté spustenie by neprinieslo nové riešenia," priblížil Vážny v stredu 30. decembra dôvod zamietnutia hlavnej požiadavky dopravcov, ktorí žiadali oddialenie spustenia mýtneho systému na júl 2010.
Mýto na Slovensku
Výber mýta od 1. januára sa týka iba nákladných vozidiel nad 3,5 tony. Jeho vybudovanie a prevádzkovanie zabezpečuje spoločnosť SkyToll, ktorá podpísala zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) ešte v januári 2009.
Mýto sa má vyberať za viac ako 2000 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy. Vodiči zaplatia za každý kilometer prejdený po 397 km diaľnic a 173 km rýchlostných ciest. Súčasne sa mýto bude vyberať na 1461 km ciest prvej triedy, pričom doteraz dopravcovia platili formou diaľničných nálepiek len na vyše 300 kilometroch hlavných ciest.