Rodný či sobášny list sa bude dať vybaviť cez internet. Ministerstvo vnútra totiž už budúci mesiac rozbehne nový tender na elektronizáciu matrík. Jeho víťaz bude mať zhruba dva roky na spustenie informačného systému, ktorý takmer tisíc matričných úradov premiestni na web. Zhruba od roka 2013 tak už nebudete musieť chodiť osobne na matriku a vybavovať zdĺhavú administratívu.
Celý život na internete
Namiesto toho lekár zapíše dieťa do evidencie hneď po narodení cez internet. Automaticky sa vystaví aj rodný list a nárok na rodinné prídavky. Taká istá situácia nastane pri úmrtí. Žiadosť o uzavretie manželstva vyplníte tiež na internete, podobne si budete môcť nahlásiť aj zmenu priezviska. Náhradu za stratený doklad vybavíte jednoducho z pohodlia domova. Ušetríte tak nielen čas, ale aj eurá, ktoré ste museli platiť predtým.
Zavedenie tejto novinky si ešte bývalá vláda naplánovala na rok 2010. Firmou, ktorá mala projekt zabezpečiť, a ktorá vyhrala verejnú súťaž, bola Ditec. Podobne ako ostatné projekty, aj tento však nová vláda zastavila. Minister vnútra Daniel Lipšic (KDH) si totiž myslel, že došlo k diskriminačnému vylúčeniu druhého uchádzača o zákazku.
„Teraz pripravujeme nové verejné obstarávanie. Do konca mája by sme chceli predložiť výzvu na predkladanie návrhov. Len čo vyberieme vhodnú firmu, do 24 mesiacov spúšťame elektronickú matriku,“ vysvetľuje Miloš Molnár zo sekcie informatizácie spoločnosti ministerstva financií.
V porovnaní so zrušeným projektom je nové aj to, že na používanie internetovej matriky nebudete potrebovať elektronický občiansky preukaz. Bývalá vláda s ním pritom počítala. „Z tejto myšlienky sme upustili, občania službu využijú aj s obyčajným občianskym,“ dodáva Molnár. Na celý projekt je vyčlenených zhruba 9,3 milióna eur. Či sa do súťaže opäť zapojí aj Ditec, sa nám do uzávierky nepodarilo zistiť.
Nové verejné obstarávanie
Matrika je jediný úrad, ktorý vedie agendu človeka od jeho narodenia až po úmrtie. Pri narodení sa údaje dieťaťa zapíšu do knihy narodení a vystaví sa rodný list.
Pri uzavretí manželstva sa informácie o manželoch evidujú v ďalšej knihe, potom vám vystavia sobášny list.
Ak vám umrie blízka osoba, musíte ísť osobne na matriku, vyplniť niekoľko formulárov a po zápise do knihy úmrtí vybavíte úmrtný list. Tieto všetky „knihy“, tlačivá a žiadosti budú po novom na internete. Výhodou je aj to, že na matriku už nemusíte cestovať. To vám hrozilo, ak ste nejaký doklad stratili. V takom prípade ste museli ísť osobne na ten istý matričný úrad, ktorý vám ho vydal.
Eva Bullová