Motoristi sa zbavovali najmä starých škodoviek, vazov a fiatiek, okrem nich odviezli na šrotoviská ešte ďalších 66 značiek. Dotáciu na "šrotovné" potom využili na kúpu auta hlavne u importérov Renault, Škoda Auto a KIA Motors. Vyplýva to z informácii Združenia automobilového priemyslu.
Thalia, Fabia a cee´d
"Najviac vyradených vozidiel bolo v Prešovskom kraji a z okresov je na prvom mieste Bratislava. Viac ako 54 percent vlastníkov vozidiel, ktorí dali zlikvidovať staré vozidlo, bolo starších ako 50 rokov," uviedlo združenie v tlačovej správe.
Motoristi, ktorí nechali staré auto na šrotovisku, potom mali najväčší záujem predovšetkým o nové modely Renault Thalia, Škoda Fabia a KIA cee´d. Združenie pripustilo, že "šrotovné" pomohlo sčasti obnoviť vozidlový park na Slovensku, na priemerný vek áut však príliš veľký vplyv nemalo. Začiatkom roka jazdilo v krajine necelého 1,6 milióna vozidiel s priemerným vekom 11 rokov.
Nevyužité dotácie
Podľa skorších informácií si nárok na štátnu dotáciu na kúpu nového auta po zošrotovaní starého vozidla v minulom roku uplatnilo 39 270 vodičov, viac ako desatina poukazov tak zostala nevyužitá. Štát na dotáciu celkovo vyčlenil približne 55,3 milióna eur. Tretie kolo takzvaného šrotovného sa nechystá.
Vláda premiéra Roberta Fica (Smer-SD) odštartovala "šrotovné" na podporu ekonomiky vlani v marci. V prvom kole štát prispel vodičom na kúpu nového vozidla 1500 eurami, pokiaľ predajcovia znížili cenu vozidiel o ďalších 500 eur. V druhom kole podpora štátu klesla na 1000 eur a na rovnakú sumu sa zvýšil požadovaný príspevok obchodníkov.
Príspevok štátu vyvolal rozporuplné reakcie. Ministerstvo hospodárstva ho obhajovalo, podľa časti analytikov však išlo o zvýhodňovanie jedného sektoru ekonomiky za peniaze všetkých daňových poplatníkov. K podobnému kroku sa však odhodlalo viacero európskych krajín.