StoryEditor

Zo šrotovného najviac vyťažili Škoda, Renault a Kia

18.01.2010, 09:05
Autor:
ČTKČTK
Na vrakoviskách počas dvoch kôl takzvaného šrotovného, ktorým sa vláda v boji proti kríze snažila vlani podporiť ekonomiku, skončilo 44 200 áut s priemerným vekom 21 rokov.

Motoristi sa zbavovali najmä starých škodoviek, vazov a fiatiek, okrem nich odviezli na šrotoviská ešte ďalších 66 značiek. Dotáciu na "šrotovné" potom využili na kúpu auta hlavne u importérov Renault, Škoda Auto a KIA Motors. Vyplýva to z informácii Združenia automobilového priemyslu.

Thalia, Fabia a cee´d
"Najviac vyradených vozidiel bolo v Prešovskom kraji a z okresov je na prvom mieste Bratislava. Viac ako 54 percent vlastníkov vozidiel, ktorí dali zlikvidovať staré vozidlo, bolo starších ako 50 rokov," uviedlo združenie v tlačovej správe.

Motoristi, ktorí nechali staré auto na šrotovisku, potom mali najväčší záujem predovšetkým o nové modely Renault Thalia, Škoda Fabia a KIA cee´d. Združenie pripustilo, že "šrotovné" pomohlo sčasti obnoviť vozidlový park na Slovensku, na priemerný vek áut však príliš veľký vplyv nemalo. Začiatkom roka jazdilo v krajine necelého 1,6 milióna vozidiel s priemerným vekom 11 rokov.

Nevyužité dotácie
Podľa skorších informácií si nárok na štátnu dotáciu na kúpu nového auta po zošrotovaní starého vozidla v minulom roku uplatnilo 39 270 vodičov, viac ako desatina poukazov tak zostala nevyužitá. Štát na dotáciu celkovo vyčlenil približne 55,3 milióna eur. Tretie kolo takzvaného šrotovného sa nechystá.

Vláda premiéra Roberta Fica (Smer-SD) odštartovala "šrotovné" na podporu ekonomiky vlani v marci. V prvom kole štát prispel vodičom na kúpu nového vozidla 1500 eurami, pokiaľ predajcovia znížili cenu vozidiel o ďalších 500 eur. V druhom kole podpora štátu klesla na 1000 eur a na rovnakú sumu sa zvýšil požadovaný príspevok obchodníkov.

Príspevok štátu vyvolal rozporuplné reakcie. Ministerstvo hospodárstva ho obhajovalo, podľa časti analytikov však išlo o zvýhodňovanie jedného sektoru ekonomiky za peniaze všetkých daňových poplatníkov. K podobnému kroku sa však odhodlalo viacero európskych krajín.

01 - Modified: 2004-06-10 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Takmer výročné Hudobné leto
01 - Modified: 2024-10-09 09:29:33 - Feat.: - Title: Renault odhalil špičkový rodinný koncept Emblème. K znižovaniu emisií pristupuje inak 02 - Modified: 2024-08-13 12:00:48 - Feat.: - Title: Bizarný nápad: Scenic je poistka proti manželskej kríze. Ak nezafunguje, vrátite ho 03 - Modified: 2024-07-18 07:55:41 - Feat.: - Title: HN24: Skupina Renault v prvom polroku zvýšila predaj o 1,9 % 04 - Modified: 2024-05-31 08:59:21 - Feat.: - Title: Renault láka na nízke ceny. Prichádza s lacným elektromobilom Twingo, vyvíjať ho bude s čínskym partnerom 05 - Modified: 2024-04-19 14:28:02 - Feat.: - Title: Už žiadna bagetejšn. Attila Végh doplatil na svoje ostré vyjadrenia, spoluprácu s ním nepredĺži ani známa bagetáreň
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 03:02