Viacerým menším firmám, ktoré sa podieľajú na výstavbe diaľnic, hrozí krach. Na včerajšom HNClube to povedal šéf Slovenskej správy ciest Pavel Pavlásek. Dôvodom sú podľa neho nízke ceny, s ktorými stavebné giganty vyhrávajú verejné súťaže. A potom šetria na svojich dodávateľoch.
„Príliš nízke vysúťažené ceny pri výstavbe ciest sú vysoko rizikové. Stáva sa, že sa na nás ako obstarávateľa obracajú subdodávatelia firiem, že nedostanú zaplatené,“ povedal šéf štátnej firmy, ktorá má na starosti cesty prvej triedy.
O lacné cesty sa od svojho nástupu usiluje minister dopravy Ján Figeľ (KDH). V reakcii na Pavláska vysvetlil, že nechce „predražené diaľnice, ale ani také, že to nikto neprežije“. „Slovensko nastúpilo na cestu, ktorá je vyvážená,“ povedal na HNClube minister.
Viac práce pre stavbárov má zabezpečiť aj úver Európskej investičnej banky, z ktorého podľa ministra môžeme čerpať zhruba 900 miliónov eur. „EIB je prioritne zameraná na financovanie infraštruktúry, teda je možné, že poskytne Slovensku úver na diaľnice,“ reagoval exminister Ľubomír Vážny (Smer-SD), ktorý však upozornil aj na hrozbu zvyšujúceho sa zadlženia. Okrem úveru chce Figeľ aj v ďalších rokoch presunúť do dopravy viac eurofondov z iných oblastí.
|
Viac o téme nájdete v zajtrajších Hospodárskych novinách. |