StoryEditor

Diaľničné mýto zatiaľ nie je stanovené

Začiatkom budúceho roka by mal rezort dopravy určiť investorov, ktorí postavia vybrané úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií.
Týmto súkromným spoločnostiam sa investícia v čase, keď budú vlastniť licenciu na prevádzkovanie príslušných úsekov, čiastočne vráti zo štátneho rozpočtu. Väčšiu časť investície však pokryje vybrané mýto. Systém spoplatnenia by mal byť do roku 2008 kompatibilný so systémom v Európskej únii, nie je však známa výška poplatku.
Slovensko bude podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča vzhľadom na ekonomickú silu obyvateľstva presadzovať čo najnižšiu sadzbu, aj keď krajiny západnej Európy v posledných týždňoch rokujú o rozmedzí 0,2 až 3 eurá za kilometer. Podľa predbežných plánov by sa do roku 2006 mali z mýta ročne vybrať tri miliardy korún, neskôr po zjednotení pravidiel pre vozidlá všetkých hmotnostných kategórií až 10 miliárd.
Na výstavbu rýchlostnej komunikácie R2 vláda ročne určila 15 percent celkových štátnych výdavkov na rýchlostné cesty a diaľnice. Na druhej strane, štát má záujem, aby výstavbu tejto cesty zo Zvolena do Košíc v plnom rozsahu prevzal súkromný investor. Ak sa to podarí, určené prostriedky sa presunú v prospech štvorprofilového úseku R1, ktorý spojí Trnavu a Zvolen. Znamenalo by to, že na tento úsek by štát v ďalších dvoch rokoch vynaložil 40 percent z celkových výdavkov rozpočtu na budovanie cestných komunikácií.
Súbežne sa však bez ohľadu na to, či rezort dopravy získa investora, bude pracovať na obchvatoch Ožďany a Tornaľa. "Kvalita R2 sa vstupom investora zvýši, je totiž pravdepodobné, že bude tiež postavená v štyroch profiloch," hovorí minister dopravy Pavol Prokopovič. Úsek R2 by rovnako ako v prípade "er jednotky" mali mať v plnom profile vodiči k dispozícii v roku 2012.
Dodržanie tohto termínu však podľa ministra závisí aj od možností štátneho rozpočtu po roku 2006, keďže na toto obdobie v súčasnosti existujú iba orientačné prognózy. S prácami R2 sa začne pri optimistickom variante až v roku 2007, keďže je predtým nutné vypracovať napríklad realizačný projekt či ekologickú štúdiu.
Na diaľnici D1 by mal kapitál investorov pokryť zhruba 80 kilometrov z jej celkovej dĺžky. Ide o úseky medzi Bratislavou a Žilinou a Popradom a Košicami v celkovej hodnote 64 miliárd korún.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. december 2024 03:16