Prečo sa Hospodárske noviny spolu s PwC pustili do projektu Top 10 žien slovenského biznisu?
Naša sesterská spoločnosť Economia v susednom Česku tento projekt realizuje už sedem rokov. O podobnom projekte sme uvažovali už dlhšie a tento rok sme sa rozhodli, že aj my nájdeme top ženu slovenského biznisu. V Česku je projekt postavený na vyhlásení 25 najlepších manažérok, u nás to bude top desiatka.
Prečo?
Ide najmä o veľkosť trhu, ten slovenský je omnoho menší ako český. A druhý dôvod je ten, že do projektu Žena roka nebudú nominované podnikateľky. Tých je u nás pomerne dosť, respektíve viac ako tých žien, ktoré sedia na vyšších postoch v národných či medzinárodných spoločnostiach u nás.
Čiže do finálovej desiatky sa môže dostať napríklad aj šéfka ľudských zdrojov?
Áno, o týchto ženách sa verejnosť často nemá ako dozvedieť. Cieľom tohto projektu je nájsť a oceniť desať najlepších žien na manažérskych postoch na Slovensku, ktoré nie vždy môžu stopercentne rozhodovať o kompletnej vízii a štruktúre spoločnosti, keďže manažéri sú ľudia, ktorých úlohou je plniť ciele majiteľov. Okrem toho chceme spropagovať nežné pohlavie v akomsi "mužskom" svete topmanažérov.
Podľa čoho sa budú ženy -- manažérky vyberať?
Ktokoľvek môže nominovať ženu -- manažérku, ktorá pôsobí a reprezentuje slovenský biznis, no zároveň nepôsobí v politickej sfére, na webe Hospodárskych novín, hnonline.sk. Porota následne z nominácií vyberie finálnu top desiatku, pričom sa bude prihliadať najmä na pracovné aktivity a úspechy kandidátky za obdobie posledného roka, teda do konca roka 2011, a jej celkový vplyv na chod firmy.
Ako môže nominácia či víťazstvo pomôcť manažérkam?
Ide o ocenenie dlhoročnej práce žien ako manažérok. Ich kvalitu okrem šéfov firiem ocení i verejnosť, keďže toto ocenenie nevyplýva z ročných ukazovateľov, ale na základe dlhodobej práce, vystupovania či vytvárania obchodných vzťahov vnútri spoločnosti i mimo nej.
Aké je podľa vás postavenie žien v biznise na Slovensku? Je ich ešte stále málo?
Tabuizovaná téma o nízkom počte žien na vrcholných pozíciách je už podľa mňa dnes odtabuizovaná. Štatistiky takmer vo všetkých krajinách hovoria o tom, že počet žien v manažmentoch sa zvyšuje, stávajú sa odvážnejšie, sebavedomejšie. A skúsenosti zahraničných firiem, ako aj moje osobné, hovoria, že najlepší manažment je ten, kde je "chémia" pomiešaná.
Európska únia chce zaviesť kvóty, že v predstavenstvách firiem by malo sedieť 20 až 30 percent žien. Súhlasíte s tým?
Myslím si, že toto rozhodnutie by malo závisieť od každej firmy. Nič regulované a takto striktne nastavené nefunguje a nebude fungovať. Naopak, môže to prirodzený nárast počtu žien v topmanažmentoch zastaviť. Vždy je to o skúsenostiach a o jednotlivých osobách, ktoré pracovný tím vedú.
Aké sú podľa vás najväčšie plusy žien vo vedení?
Riedia koncentráciu mužského testosterónu vo firmách, vidia veci s nadhľadom a sú akýmsi urovnávačom sporov. Rovnako, keďže sú matky, aj organizácia ich práce je iná, lepšia ako u mužov.