"Vyzývame parlament, aby v skrátenom legislatívnom konaní schválil všetky štyri body, ktoré sme prezentovali v sobotu (2. 1.)," vyhlásil na dnešnej tlačovej konferencii člen organizačného výboru Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček.
Znížiť spotrebnú daň
Medzi ich požiadavky patrí napríklad zníženie spotrebnej dane na pohonné látky či oddialenie vyberania mýta, kým nebude systém spoľahlivo fungovať. Otázkou podľa neho je, či je vláda pripravená konať, keď sa únii podarilo v pondelok (4. 1.) počas jednodňovej informačnej a petičnej akcie vyzbierať viac ako 20.000 podpisov od slovenských motoristov. "Tento záujem je obrovský, je naozaj nad naše očakávania," podotkol.
Únia chce momentálne zaslať list všetkým poslancom a niektorým členom tripartity, aby jej požiadavky podporili. "Pripravujeme aj výzvu na generálnu prokuratúru a list na Európsku komisiu," doplnil Polaček.
Od Generálnej prokuratúry dopravcovia očakávajú, že by v rámci prešetrenia fungovania systému mohla zistiť nezrovnalosti v súvislosti so smernicami Európskej únie.
Nepripravený systém
Systém je podľa UNAS nepripravený, čoho dôkazom sú rady na hraničných priechodoch a nespokojní zahraniční vodiči. "Preto sa pýtame prevádzkovateľa, dokiaľ budú dopravcovia na chybný mýtny systém doplácať," uviedol Polaček. UNAS sa domnieva, že mýtny systém by bol oproti diaľničným známkam spravodlivejší, ak by dokonale fungoval tak, ako to je v Nemecku či Rakúsku. Dopravcovia vytýkajú systému aj to, že spoplatnené úseky nie sú označené. "Musíme vedieť, ktorý úsek je spoplatnený, kedy naň vchádzame, koľko sme najazdili a, samozrejme, koľko budeme platiť," spresnil Polaček.
Podľa rezortu dopravy by označenie ciest znamenalo osadenie viac ako 3000 dopravných značiek, čo by bolo nielen drahé, ale spolu s ďalšími značkami na cestách aj neprehľadné.
Kampaň rozbehli dopravcovia na území celého Slovenska 4. januára v ranných hodinách. Chcú ňou pritlačiť na vládny kabinet, aby znížil primárne cestnú a spotrebnú daň z motorových palív ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta. Na Slovensku kvôli vyššej spotrebnej dani tankujú vodiči benzín a naftu v priemere o 30 centov drahšie ako v okolitých krajinách. Podľa Polačeka je najvyšší čas, aby premiér Robert Fico naplnil svoj predvolebný sľub o znížení tejto dane, a to na úroveň priemeru okolitých krajín.
Premiér im na dnešnej tlačovej konferencii odkázal, že zníženie spomínanej dane nie je momentálne aktuálne.
Pozastavenie mýta
UNAS zároveň žiada pozastaviť realizáciu mýtneho systému, ktorý bol naplno spustený 1. januára tohto roka. Rezort dopravy by mal totiž prepracovať mapy spoplatnených ciest I. triedy len na nevyhnutné úseky z dôvodu vylúčenia tranzitných jázd mimo diaľnic. Jednotlivé spoplatnené úseky by sa mali tiež rozdeliť na podrobnejšie časti ciest s presnejším meraním skutočne najazdených kilometrov.
Zástupcovia malých a stredných dopravcov sa ešte koncom minulého roka stretli s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym, ich rokovanie však neprinieslo výsledky. Ministerstvo totiž nepristúpilo na žiadnu z ich 11 požiadaviek.
Vážny dopravcov odmieta
"Máme platné zákony, nie je v mojej moci oddialiť mýtny systém. Domnievam sa, že ani jeho posunuté spustenie by neprinieslo nové riešenia," priblížil Vážny v stredu 30. decembra dôvod zamietnutia hlavnej požiadavky dopravcov, ktorí žiadali oddialenie spustenia mýtneho systému na júl 2010.
Výber mýta od 1. januára sa týka iba nákladných vozidiel nad 3,5 tony. Jeho vybudovanie a prevádzkovanie zabezpečuje spoločnosť SkyToll, ktorá podpísala zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) ešte v januári 2009. Mýto sa má vyberať za viac ako 2000 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy. Vodiči zaplatia za každý kilometer prejdený po 397 km diaľnic a 173 km rýchlostných ciest. Súčasne sa mýto bude vyberať na 1461 km ciest I. triedy, pričom doteraz dopravcovia platili formou diaľničných nálepiek len na vyše 300 kilometroch hlavných ciest.
V utorok 12. januára UNAS oznámi ďalšie kroky, ktoré plánujú malí a strední dopravcovia podniknúť.