Exportné krajiny sú najväčším problémom trnavského závodu PSA Peugeot Citroën. Až 60 percent jeho výroby totiž smeruje na trhy Talianska, Francúzska, Nemecka a Španielska, teda do štátov, ktoré majú už dlhší čas ekonomické problémy. Problémy má aj jeho francúzska matka. Jej predaje za rok 2012 padli na najnižšiu úroveň od roku 1995 a hovorí o prepúšťaní tisícok ľudí či zatváraní závodov. Toho nášho by sa to však dotknúť nemalo.
Takmer najlepšie využitie kapacít
„Peugeot sa zrejme rozhodne zatvoriť fabriky s najnižším využitím alebo najnižšími ziskami,“ povedal pre HN Nicolas Meilhan, senior konzultant spoločnosti Frost & Sullivan. A práve toto je fakt, prečo by sa problémy matky nemali odraziť na našom závode. Fabrika slovenského Peugeotu totiž bola za rok 2011 druhou s najviac využitou kapacitou na výrobu malých áut v Európe a rovnako, ako nám potvrdil aj ďalší ekonóm, Carlos da Silva z IHS Global Insight, každé auto z Trnavy je pre PSA ziskovejšie než ktorékoľvek auto vyrobené v ktoromkoľvek francúzskom závode. „A to najmä pre náklady na ľudí.“
No práve pre prudký pokles predaja na kľúčových exportných trhoch musela slovenská fabrika „zoštíhľovať“ výrobu. Výrobné linky budú stáť každý piatok vo februári. Podľa našich zdrojov zvnútra firmy sa však v PSA hovorí aj o tom, že rovnaká situácia by mala byť v marci. „Okrem toho sa šušká aj o celom týždni, ale to sa nemusí potvrdiť,“ povedal náš zdroj. Závod však už pred pár dňami argumentoval, že výroba v marci bude závisieť od objednávok, ktoré budú poznať približne v polovici tohto mesiaca. Rovnaká situácia, ako v PSA v Trnave, je aj v jej sesterskej spoločnosti TPCA v Kolíne, kde má skupina Peugeot spoločný závod s Toyotou. „V tejto chvíli vyrábame od pondelka do štvrtka,“ priznal nám Radek Kňava, hovorca závodu, kde vlani pre pokles predaja nastavili systém dobrovoľných odchodov a podľa Kňavu ho využilo 350 zamestnancov. O tom, že by sa malo v Trnave prepúšťať, sa HN nedozvedeli, no ako predpokladá Ivan Paule z TPA Horwath, tlak na pracovníkov tam už môže byť aj dnes, ale „predpokladám, že ho vedenie závodu ventiluje primárne cez agentúrnych pracovníkov“.
Luxus išiel vpred
Slabý predaj na kľúčových trhoch však nie je jediný problém Peugeotu. Podľa údajov Európskej asociácie výrobcov áut sa vlani darilo viac predaju luxusných áut ako tých z kategórie malé autá. Celoročný nárast zaznamenali napríklad Audi, Jeep, Land Rover, Hyundai či Kia. A len pri luxusných značkách koncernu Volkswagen - Bentley, Bugatti, Lamborghini či Porsche vzrástol predaj medziročne o rekordných 2200 percent.
To je paradox, keďže práve menšie vozidlá sa považovali za tie, ktoré by mali automobilky v kríze „vytrhnúť z biedy“. No nestalo sa tak. Dôvod môže byť aj ten, že keď si chce rodina kúpiť auto, tak si ho kúpi a radšej investuje viac, pričom malé autá sa považujú za druhé či tretie vozidlo do rodiny. Takýmto nákupom sa však mnohí zrejme vyhýbajú – najmä v krajinách, kde sa dnes často hovorí o úsporných opatreniach. A ktoré sú hlavnými trhmi áut trnavského Peugeotu.
Nášmu závodu tak dnes môže pomôcť najmä orientácia na iné trhy. Napríklad malé auto Volkswagen Up!, vyrábané v Bratislave, bolo za vlaňajšok piate najpredávanejšie v Nemecku, rovnako Škoda Citigo, tiež z radu Up!, bola napredávanejším malým autom vo Veľkej Británii. „Peugeot si musí posilniť meno na rozvíjajúcich sa trhoch,“ tvrdí Meilhan z Frost & Sullivan. Za rok 2012 narástol predaj našich áut z dielne PSA v Rusku – o štyri percentá, a v Číne – o deväť percent.