StoryEditor

Krajina láka daňami, obchodný zákonník však čakajú zmeny

29.01.2013, 23:00

Geografická, historická a jazyková blízkosť, azda najväčšie dodávateľsko-odberateľské prepojenie trhu, ale i očakávania z obdobnej mentality zákazníkov. To sú podľa firiem najčastejšie dôvody, prečo pri svojej expanzii v regióne siahajú hlavne po Českej republike. S krajinou, s ktorou sme kedysi tvorili jeden celok, máme totiž vďaka tomu aj veľmi obdobné zákony týkajúce sa obchodu a podnikania. No na isté "odchýlky" sa napriek tomu treba pripraviť. V pozitívnom aj negatívnom smere. Krajina má v porovnaní so Slovenskom už bezkonkurenčne lepšie daňové sadzby pre firmy, plusom je tiež vyššia životná úroveň, a teda aj väčšia kúpna sila. Mínusom je ekonomické ovzdušie. Krajinu oveľa razantnejšie zasiahla recesia, stále sa tam platí korunou a chystané zmeny hlavne v obchodnom zákonníku súčasné pravidlá podnikania sprísnia.

Rast si dal pauzu
Hoci krajina zatiaľ nezažila recesiu obdobnú tej z rokov 2008 a 2009, keď sa rast HDP prepadol pod 5,9 percenta, mínusové zmeny zaznamenáva aj teraz. A to kontinuálne niekoľko štvrťrokov za sebou. Prepad rastu HDP pritom nenahráva spomínanej kúpyschopnosti obyvateľstva ani rastu firemných investícií, čo je zlý signál hlavne pre biznis. Domáci, aj zahraničný podnikajúci v Česku. Slabá koruna síce na jednej strane podporuje domáci export, no slovenským vývozcom či importérom až takú radosť neprináša.

A hoci česká vláda už počíta, že by sa tento rok rast mohol odraziť od dna a poskočiť o 0,7 percenta, analytici sú trochu skeptickejší: rast ekonomiky si dá aj ďalej pauzu.

Daňové eldorádo
Napriek tomu, v porovnaní so Slovenskom má Česko jednu veľkú výhodu -- daňové zaťaženie. Kým sadzba dane z príjmu právnických osôb je len 19 percent, u nás ju vláda zdvihla na 23 percent. "Legislatíva pre podnikateľov je tam jednoduchšia a podnikateľské prostredie ,prívetivejšie`, napríklad nemajú tam povinné fiškálne pokladnice, registráciu DPH pre firmu tam vybavíte takmer na počkanie," hovorí Jozef Šétaffy, majiteľ firmy GastroNet, ktorá prevádzkuje sieť Pizza Mizza.

Česko má podľa rebríčka Svetovej banky Doing Business lepšie podmienky pri zápise nehnuteľností do katastra, ochrane investorov či cezhraničnom obchode. Na druhej strane, Slovensko má jednoduchšiu daňovú legislatívu a podľa rebríčka je na tom lepšie aj pri riešení insolvencie, vymožiteľnosti kontraktov či získaní pôžičky. Samozrejme, záleží od sektora, v ktorom podnikateľ pôsobí.

Pokiaľ totiž ide o konkurencieschopnosť, krajina je na tom podľa Svetového ekonomického fóra najlepšie z regiónu. Kým Česko je napríklad na 39. mieste, Slovensko až na chvoste, a to 71. mieste. A až šestina z 500 najväčších firiem podľa tržieb v celom stredno- a východoeurópskom regióne pochádza práve z Česka.
Slávka Boldocká

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 06:17