"E-mail nie je odosielaný z našej domény, zisťujeme, kto sa takýmto spôsobom snaží uviesť do omylu našich klientov," uviedol riaditeľ Public Relations banky Roman Začka pre agentúru SITA.
"Nikdy na takéto e-maily neodpovedajte, ak máte pochybnosti, spojte sa s vašou bankou a používajte telefónne čísla, ktorým dôverujete a ktoré ste používali predtým," varuje Charlie Patrick z KPMG. Patrick vyšetruje podvody, korupciu a obvinenia zo zločinov v podnikovej sfére pre spoločnosti a investorov z 15 krajín strednej a východnej Európy.
Apelujú na dôveru
Počas takmer 15 posledných rokov dostávali obchodné spoločnosti a fyzické osoby listy a v poslednom čase sú to e-maily, v ktorých podvodníci rôznymi spôsobmi tvrdia, že majú prístup k veľkým sumám peňazí. Tieto peniaze sú údajne blokované na bankovom účte, v bezpečnostnej schránke alebo v nejakej inštitúcii. Prísne dôverne žiadajú o pomoc bankovému manažérovi alebo úradníkovi tieto peniaze uvoľniť. Treba len poskytnúť niektoré údaje, hlavičku firmy a dokonca číslo bankového účtu, aby sa uskutočnil prevod na účet spoločnosti alebo občana. Sľubujú zároveň podiel z týchto peňazí, obvykle veľkú sumu prevyšujúcu jeden milión dolárov.
Samozrejme, že ide len o fintu - neexistujú žiadne "tajné" peniaze. Patrick pripomína, že takýto prvý list "419" dostal buď v roku 1989 alebo 1990, keď pracoval po skončení štúdia v prvej firme. "Bolo to po prvý raz, čo som sa s niečím takým vôbec stretol. Číslo 419 súvisí s paragrafom nigérijského trestného zákonníka, ktorý sa vzťahuje k takýmto podvodom - mnohé takéto listy alebo e-maily pochádzajú z Nigérie alebo z Južnej Afriky," zdôraznil Patrick.
Nová taktika
Nedávno sa podvodníci preorientovali na e-maily, ktoré im umožňujú posielať tisícky takýchto požiadaviek prakticky bez nákladov. Sledujú aj udalosti vo svete - napríklad môžete dostať e-mail týkajúci sa majetku bieleho farmára, ktorému bola v Zimbabwe skonfiškovaná pôda. Podľa Patricka je však nedávna novinka, s ktorou vyšli len v tomto roku, viac znepokojujúca. Ide o e-maily, ktoré údajne pochádzajú z nejakej známej banky. "Videl som, že tieto e-maily dostávajú ľudia z celej strednej a východnej Európy. Sú o to nebezpečnejšie, že vyzerajú ako oficiálne a sú autentickejšie než predchádzajúce nedokonalé e-maily. Ide opäť o podvod, keďže dúfajú (ak ide o vašu banku), že poskytnete vaše bankové údaje a heslá, ktoré im umožnia prístup k vašim peniazom a oprávnenie na ich čerpanie," hovorí Patrick. Ako dodáva, po určitom čase podvodníci nepochybne zmenia svoju taktiku a použijú nové triky.
Čo obsahujú podvodné e-maily
* Bankové logo - zvyčajne Citibank, Citizens Bank alebo SunTrust Bank
* Žiadosť, že banka od vás požaduje na účely bezpečnostných opatrení, aby ste na webovej stránke prihlásili určité údaje ako napr. čísla účtov a heslá
* Zabezpečenie spojenia s webovou stránkou vyzerá veľmi autenticky, ale neobsahuje bezpečnostný elektronický podpis "https"
* Upozornenie, že v prípade, ak tak rýchlo neurobíte, bude vám zmrazený bankový účet alebo kreditná karta
Ako sa vyhnúť oklamaniu
* Nikdy na takýto e-mail neodpovedať
* Nikdy neposkytovať takéto informácie na základe e-mailu, ktorý ste nečakali
* Ak máte akékoľvek pochybnosti, navštívte vašu banku alebo do nej zatelefonujte na obvyklé telefónne čísla, ktoré ste používali doteraz