Aj v časoch, keď starostka Madridu a manželka bývalého premiéra José Aznara tvrdí, že sa Španielsko bez zahraničnej pomoci nezaobíde a miestne banky majú v nedobytných úveroch takmer 200 miliárd eur, dokážu niektoré španielske firmy rásť.
Akcie odevnej firmy Inditex, známej predovšetkým značkou Zara, tento rok posilnili o tretinu a zo zakladateľa firmy Amancia Ortegu urobili tretieho najbohatšieho muža sveta.
Ortegov majetok sa tento rok rozrástol o 11,4 miliardy dolárov na takmer 45 miliárd dolárov a v druhom augustovom týždni odsunul na štvrté miesto svetových boháčov amerického finančníka Warrena Buffetta.
Španielske akciové trhy tento rok prežívajú veľmi turbulentnú sezónu a vládni činitelia odolávajú tlaku, aby požiadali oficiálne o pomoc Európsku centrálnu banku.
Investori preto namiesto finančných titulov dávajú radšej prednosť firme vyrábajúcej oblečenie. Tržby Inditex rastú dvanásť štvrťrokov za sebou aj vďaka posilňovaniu prítomnosti na nových trhoch, ako je Čína.
Buffett a Ortega sa medzitým na treťom mieste niekoľkokrát vystriedali, v súvislosti s tým, ako sa vyvíja hodnota akcií Inditex a Buffettovej spoločnosti Berkshire Hathaway.
Hodnotnejšia než Telefónica
Na španielskej burze sa Inditex bije o prvé miesto podľa výšky celkovej trhovej kapitalizácie okolo 53 miliárd eur s najväčšou španielskou bankou Santander. Aj keď sa Santanderu oproti menším a problémovým španielskym bankám darí, analytici do budúcnosti väčšinou vidia predsa len väčší potenciál rastu odevnej firmy. Z tretieho miesta sa obom firmám pozerá na chrbát Telefónica.
Sedemdesiatšesťročný Ortega vlani odišiel z čela predstavenstva firmy, kde ho vystriedal výkonný riaditeľ Pablo Isla. Ten je podľa denníka El País najlepšie plateným riaditeľom v Španielsku a mohol by byť raz ministrom hospodárstva.
Amancio Ortega zostal členom predstavenstva, ďalej drží 60 percent akcií firmy. Pre zaujímavosť, asi 7 % akcií má jeho bývalá manželka Rosalia Mera, s ktorou firmu zakladal a ktorá sa podieľala na dizajne modelov, rovnako ako jej manžel.
Majiteľ módneho impéria si sám na veľkú eleganciu nepotrpí. Odmieta nosiť kravatu a najradšej chodí v džínsoch a tričku. Nikdy neposkytol žiadny rozhovor, jeho tajnostkárstvo inšpirovalo autorov niekoľkých kníh o ňom, ako napríklad: Amancio Ortega: DE Cero A ZARA (Od nuly k Zare).
Keď má pršať, budú mať dáždniky
Značka Zara tvorí asi 70 % tržieb celej skupiny. "Keď v meste predpovedajú dážď, budú v obchodoch Zara k dostaniu dáždniky", hovorí jedna metafora, ktorá dobre vystihuje podstatu ich biznisu. Ten veľmi rýchlo reaguje na nové trendy a od nápadu k realizácii ubehne minimum času. A to ako vďaka metódam riadenia, tak vďaka technológii a logistike.
A čo keď sa nejaká blúzka nepredáva? Okamžite ju stiahnu. "Pridá sa na nej nápis, zmení farba a vráti s do obchodu," prezrádza jeden z manažérov. V Inditex sa neplytvá. A čo keď ich niekto obviní z kopírovania? "Model sa stiahne, bez diskusie. Máme ich na výber ďalších 40 000." Dôležité je nemať zásoby v skladoch. Predať všetko, čo sa vyrobí.
Inditex je španielska firma. Má tu svoju centrálu, logistiku, osem výrobných závodov a 1 900 obchodov. Ako dokáže prosperovať v krajine, ktorá balansuje na hrane finančnej záchrany, nezamestnanosť rastie na 25% a klesá spotreba?
Nové obchody už neotvára v Španielsku, ale napríklad v Číne, kde ich má 300 a tiež tam presunula časť výroby. Doma dokonca obchody zatvára. V meste Bilbao sa protestovalo, keď sa zatváral obchod Zara na hlavnej triede, kde sú ešte ďalšie dva.
Napriek tomu všetkému sa firme doma podarilo v roku 2011 rásť o 1%, keď všetci konkurenti zaznamenali pokles. A ďalšia dôležitá drobnosť - Zara nepoužíva španielsku značku, v mnohých krajinách zákazníci značku Zara vôbec so Španielskom nespájajú.