Aká je úroveň slovenského internetového obchodu v porovnaní s inými krajinami?
Je to veľmi ťažké porovnávať. Aby sme získali základnú predstavu, postačí, ak sa pozrieme k našim susedom do Českej republiky, kde sídlia aj majitelia niektorých významných slovenských internetových obchodov. Kým na Slovensku sa odhady vlaňajšieho obratu internetových obchodov pohybovali na úrovni 200 miliónov eur, v Českej republike to bolo takmer 10-krát viac. Je to spôsobené najmä neskorším nástupom internetového obchodu na Slovensku. Jeho počiatky u nás môžeme pozorovať od roku 1996. Kým v ČR boli internetoví obchodníci už v roku 2003 pripravení na expanziu do zahraničia, na Slovensku bol v tom čase internetový obchod stále iba vo svojich začiatkoch. Tento oneskorený začiatok v porovnaní s ostatnými krajinami sa nám ešte stále nepodarilo dobehnúť. Ak by sme sa však, naopak, porovnali napríklad s Maďarskom, tak internetový obchod na Slovensku je ďalej a je na tom zrejme lepšie aj pokiaľ sa pozrieme na odhad celkového obratu v prepočte na obyvateľa.
Z roka na rok čoraz viac Slovákov nakupuje cez internet. Prečo ľudia uprednostňujú nákup cez web pred nákupmi v kamenných obchodoch?
Spolupôsobí tu viac faktorov, ktoré pozitívne ovplyvňujú dynamický rast v segmente predaja tovaru a služieb prostredníctvom internetu.
Je to v prvom rade zmena životného štýlu. Voľný čas je drahý a je ho málo. Mladá počítačovo gramotná generácia sa stáva ekonomicky aktívnou -- uprednostňuje iné využitie voľného času, a preto dáva prednosť nákupom cez internet z pohodlia svojho bytu. Okrem toho sa zlepšuje penetrácia internetu. Máme väčšie skúsenosti zo zahraničných trhov. Zväčšuje sa konkurencia medzi internetovými obchodmi, doručovacími spoločnosťami a bankami, čo pozitívne ovplyvňuje kvalitu predaja. V neposlednom rade sa zlepšila aj propagácia zo strany internetových obchodov a čoraz viac ľudí spoznáva možnosti a výhody tohto online distribučného kanála. Samozrejme, postupne sa zvyšuje aj dôvera spotrebiteľov v tento spôsob nakupovania a veľmi dôležitým prvkom v rozhodovaní sa pre online nakupovanie cez internet býva aj zvyčajne nižšia cena ako je za rovnaký tovar v klasických kamenných obchodoch.
Slovenská asociácia pre elektronický obchod (SAEC) udeľujete internetovému obchodu certifikát. Čo to znamená, akú výpovednú hodnotu to má pre zákazníka, respektíve chcete, aby malo?
K zvyšovaniu dôvery na strane spotrebiteľov a k rozvoju internetového obchodu prispieva SAEC ako nezávislá asociácia prostredníctvom projektu certifikácie internetových obchodov SAEC -- Bezpečný nákup. K dnešnému dňu je certifikovaných 92 internetových obchodov. Certifikácia je proces hodnotenia internetového obchodu na základe schválených kritérií. Tieto pravidlá sú vytvorené na základe platnej legislatívy a v súlade so Smernicou Európskeho parlamentu a Rady pre elektronický obchod. V prípade, že internetový obchod spĺňa požadované kritériá, je mu vydaný certifikát s lehotou platnosti jeden rok. Po uplynutí tohto obdobia môže požiadať o obnovenie certifikátu. Certifikovaný elektronický obchod poskytuje transparentné informácie o dodávateľovi, tovare alebo službe, procese objednávania a dodacích podmienkach. Súčasťou informovania je aj postup pri vypĺňaní objednávky, poskytovanie informácie o zaregistrovaní, prípadne potvrdení objednávky dodávateľom e-mailovou správou, zverejnenie záručných a reklamačných podmienok a, samozrejme, ochrana osobných údajov spotrebiteľa. Certifikát zároveň predstavuje dobrovoľný záväzok internetového obchodníka dodržiavať certifikačné pravidlá, na čo sa prihlásil a zaviazal. Ambíciou SAEC v rámci tohto projektu je podpora nákupu prostredníctvom internetu a odstraňovanie bariér, ktoré bránia jeho rýchlejšiemu rozvoju.
Spojenie kamenného obchodu s internetovým obchodom je podľa vás prechodným obdobím premeny kamenných obchodov na internetové?
Klasické internetové obchody využívajú možnosť otvorenia kamennej predajne najmä ako vhodný marketingový nástroj na budovanie a posilňovanie svojho brandu a poskytnutie možnosti osobného odberu pre tovar objednaný cez internet. Samozrejme, vzhľadom na to, že nájom predajných priestorov nie je lacná záležitosť, internetové obchody využívajú kamenné predajne ako doplnkový distribučný kanál aj na poskytovanie služieb priameho predaja v samotnej predajni bez predchádzajúcej objednávky tovaru v internetovom obchode. Ale sortiment tovaru v kamenných predajniach "klasických" internetových obchodov býva zvyčajne omnoho užší a ťažisko predaja z hľadiska obratu, resp. počtu objednávok zostáva aj perspektívne do budúcnosti na internete.
Motivácia na otvorenie internetového obchodu popri kamennom obchode môže byť rôzna. Obchodníci zo sveta kamenných predajní chcú zvyčajne osloviť nový dynamicky sa rozvíjajúci segment internetových zákazníkov vzhľadom na to, že tento spôsob predaja čoraz viac dominuje a poskytuje lepšiu perspektívu rastu do budúcnosti. Predaj cez internet má totiž globálny charakter a nie je obmedzený limitmi vyplývajúcimi z lokality umiestnenia prevádzok kamenných obchodov. Klasické kamenné obchody preto berú internet ako možnosť na lepšie využitie a zhodnotenie svojich investícií do už vybudovanej infraštruktúry a na ďalší rozvoj spoločnosti. Zároveň je za tým aj obava z toho, aby v prípade, ak sa tento spôsob predaja stane v blízkej budúcnosti dominantným, nečakali na tento obrat nepripravení.
Ako vidíte budúcnosť internetového obchodu na Slovensku?
V súlade s celosvetovými trendmi. Zákazníci budú využívať internetové obchody v čoraz väčšej miere, budú nakupovať oveľa viac a možno očakávať, že tento spôsob nákupu, ktorý sa zrejme najviac stotožňuje so súčasným životným štýlom, sa postupne rozšíri aj na ďalšie tovary a služby. Ťažko predpovedať nejaké konkrétne očakávané zmeny, avšak čoraz väčšia orientácia na internet ako prostredie je vo všetkých vrstvách spoločnosti úplne zrejmá. Ak porovnáme objem internetových nákupov s nákupmi v kamenných obchodoch, internetové nákupy tvoria stále relatívne iba malú časť z celkového objemu predaja, pričom ich potenciál je obrovský. Do hry bude určite čoraz viac vstupovať aj kolektívne nakupovanie (zľavové portály) a silné internetové značky budú ďalej rásť prostredníctvom akvizícií a posilňovať svoje pozície na trhu.
Marta Růžičková