Autobusové a vlakové spoje by sa mali zladiť. Štát na tom môže buď ušetriť, alebo získať zdroje na skvalitnenie dopravy, tvrdí Palčák.
Minister dopravy Ján Počiatek má v pláne rušiť súbežné autobusové a dopravné spoje. Prečo je to potrebné?
Zmyslom celého toho je, že dnes je veľmi zlá koordinácia medzi železničnou a autobusovou dopravou z pohľadu zabezpečenia dopravnej obslužnosti. V tomto treba urobiť poriadok. Štát je povinný zabezpečiť dopravnú obslužnosť pre svojich občanov. Robí to z verejných zdrojov. Výskumný ústav dopravný robil analýzu pre ministerstvo dopravy, kde sme mapovali prúdy cestujúcich v železničnej aj autobusovej doprave za celé Slovensko. Tak dnes vieme, že sa za tie isté peniaze dá zabezpečiť vyššia kvalita dopravy, alebo sa dá udržať terajšia kvalita s menším objemom prostriedkov.
Zámer racionalizovať dopravu kritizovali aj samosprávy. Sú ich obavy opodstatnené?
Snaha tu už bola v minulosti. Narazilo sa na nie úplnú ochotu vyšších územných celkov spolupracovať s ministerstvom dopravy. Lebo pre SAD-ky je to biznis, samosprávy sa zas boja zníženia úrovne kvality a zabezpečenia dopravnej obslužnosti. Ich obavy nie sú opodstatnené. Toto treba prelomiť. Teraz vidím šancu aj v tej politickej rovine. Je to v záujme oboch - vyšších územných celkov aj ministerstva dopravy. Nie je možné, že niekde chodia vlaky, ktoré sú vyťažené na 40 percent a zároveň aj autobusová linka, ktorá má polovičné vyťaženie. Všetko je to hradené z verejných zdrojov a nie sme až taká bohatá krajina, že by sme si to mohli dovoliť. Niektoré spoje sú dokonca riešené tak, že autobus prichádza na vlakovú stanicu krátko po odchode vlaku, aby mu cestujúci nepresadali na vlak. To je choré. Koordinácia dnes nie je.
Kde je takýchto súbehových spojov najviac a koľko by sa ich dalo zrušiť?
Sú to napríklad trasy Bytča - Žilina, alebo Čadca - Žilina. Ale nedá sa úplne pristúpiť k tomu, že sa pri všetkých súbežných spojoch zruší jeden z nich. Niekedy je to opodstatnené, lebo niektoré autobusy chodia aj do tých koncových obcí. Ale neefektivity je veľa. A ministerstvo už má dosť podkladov k tomu, aby dopravu upratalo. Treba zohľadniť, že aj z hľadiska európskej politiky tam, kde je to aspoň trochu možné, je potrebné uprednostňovať železnicu. Všetko to treba vyriešiť so župami.
Koľko by sa dalo ušetriť na uprataní súbežných spojov?
Takto to zrátané nemám. Pokiaľ viem, tak v súčasnosti kraje dávajú na výkony vo verejnom záujme na autobusovú dopravu ročne nejakých 120 miliónov eur. Železnice tiež stoja desiatky miliónov eur. Ušetriť by sa dala suma v rádovo desiatkach percent. Takže hovoríme o desiatkach miliónov eur. Alebo by sa tie isté peniaze mohli použiť na zvýšenie kvality dopravy.