StoryEditor

Drahá nafta ukrajuje vodičom z výplat

13.04.2012, 00:00
Platy vo viacerých sektoroch klesli, dopravcom kvôli drahým palivám, servisom pre nízku nehodovosť.

Na zdražovanie nafty ťažko doplácajú slovenskí dopravcovia. Nemôžu si ho totiž premietnuť do cien, keďže im to konkurencia nedovolí. Preto naň doplácajú zamestnanci. „Platy v našej firme nepôjdu hore, lebo ceny za prepravu klesajú, pretože je veľká konkurencia, no cena za pohonné látky stúpa, a tým pádom nám stúpajú vstupné náklady,“ objasnil situáciu Jozef Bobuľa zo spoločnosti Karintrans. Priemerná mzda v doprave sa vo februári podľa údajov Štatistického úradu SR dostala na úroveň z vlaňajšieho apríla.

Priveľa zodpovedných vodičov
Ťažké časy nezažívajú len dopravcovia. Čoraz menej sa darí aj autoservisom. Dôvodom v tomto prípade nie sú vysoké náklady, ale opatrnosť vodičov. „Vo väčšej miere sa venujeme mechanickým prácam opotrebovaných dielcov, podiel prác na havarovaných vozidlách nám postupne klesá,“ hovorí Denisa Theinerová z košického autoservisu P.T.

AUTO – Autoservis. Len minulý mesiac bolo na slovenských cestách takmer o 200 nehôd menej než v predchádzajúcom roku. Oproti roku 2010 ich bolo dokonca o 800 menej. Čoraz menej nehôd zároveň znamená menej práce pre mechanikov. „Pokles počtu zamestnancov v tomto odvetví súvisí s rapídnym poklesom dopravných nehôd, čo autoservisom spôsobuje pokles zákazníkov,“ potvrdil manažér Cechu predajcov a servisov automobilov Stanislav Pravda.

Slovenskí vodiči sa z takéhoto vývoja môžu tešiť. Nekvalitné autoservisy totiž v takomto prostredí už nemajú šancu prežiť. „Dodávatelia náhradných dielcov si vytvárajú vlastné autoservisy a vytláčajú tak z trhu menej kvalitné,“ konštatuje Pravda.

Práve predaj a oprava motorových vozidiel sú jedným z odvetví, ktoré zaznamenávajú najväčší medziročný pokles zamestnancov. Vo februári ich počet podľa Štatistického úradu SR medziročne klesol o 4,6 percenta.

Aj podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského klesajúci trend počtu nehôd trvá už niekoľko rokov, ani v najbližšom čase sa na tom nič nezmení. „Je to spôsobené väčšou disciplinovanosťou vodičov, ale aj modernými, bezpečnejšími autami a bezpečnejšími cestami,“ dodal Drahovský.

Stavbári naďalej na dne
Najviac ľudí ubudlo vo februári v stavebníctve, medziročne až 10-tisíc. „Keďže sme mali menej zákaziek, boli sme prinútení prepúšťať,“ priznal hovorca stavebnej spoločnosti Váhostav Rastislav Paďha. Podľa ekonóma Slovenskej akadémie vied Vladimíra Baláža stavebníkom aj vďaka výmene vládnej garnitúry svitá na lepšie časy. Vládny Smer-SD totiž už pred voľbami avizoval veľké verejné investície. „Hlavným hnacím motorom stavebníctva budú určite infraštruktúre investície. Na diaľnice ide veľmi veľa peňazí, aj keď vysúťažíte niekoľko kilometrový úsek, tak je to obrovský prísun pracovnej sily do toho regiónu,“ vysvetlil Baláž.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 05:06