Väčšina slovenských vodičov by mala technickú kontrolu absolvovať častejšie. Vyplýva to z návrhu Európskej komisie, ktorý v piatok predstavila verejnosti. „Platí to pre vodičov osobných automobilov, ktoré sú staršie ako šesť rokov,“ objasnil vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik. Teraz vlastníci áut musia navštíviť kontrolu prvýkrát po štyroch rokoch, potom každé dva roky. Po roku 2016 sa majú staršie autá aj motorky kontrole podrobiť každý rok. Podľa riaditeľa sekretariátu Zväzu automobilového priemyslu Dušana Koblíška by sa táto zmena mala dotknúť približne 73 percent vodičov.
V prospech firiem
Európska komisia sa návrhom snaží znížiť nehodovosť na cestách. Podľa jej štatistík je ročne viac ako 36-tisíc nehôd spojených s technickými nedostatkami vozidiel. Slovenskí odborníci a firmy však s návrhom nesúhlasia. Podľa nich má stav vozidla minimálny vplyv na nehodovosť. „Ak by existovali nejaké štatistiky, podľa ktorých by technický stav mohol vo veľkej miere za nehodovosť, podporil by som takéto rozhodnutie, avšak o žiadnej neviem,“ vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský. Za návrhom vidia najmä snahu firiem, ktoré na kontrolách zarábajú. „Považujeme to za zbytočné výdavky pre občanov v prospech organizácií vykonávajúcich technickú kontrolu,“ povedal Boris Križánek z odboru dokladov a evidencií Prezídia Policajného zboru.
Návrh považuje za zbytočný aj hovorca Ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Z nášho pohľadu lehota pre technické kontroly osobných vozidiel, tak ako je to v súčasnosti, je postačujúca. Medzi najčastejšie príčiny dopravných nehôd patrí skôr nesprávny spôsob jazdy, neprimeraná rýchlosť a porušenie základných povinností cestnej premávky,“ povedal. Návrh Európskej komisie musí schváliť ešte Európsky parlament. Kóňa hovorí, že o ňom určite budú rokovať. „Ak však bude komisia na navrhnutých úpravách trvať, prispôsobíme našu legislatívu v tomto duchu,“ spresnil.
Technici sa tomu nebránia
Pracoviská technických kontrol, známe pod skratkou STK, na Slovensku nemajú regulované ceny, určujú si ich firmy na základe nákladov a zisku. Napríklad, v najväčšej slovenskej organizácii oprávnenej na výkon technických a emisných kontrol Slovdekre stojí kontrola automobilu 25 až 30 eur. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Slovdekra Juraja Porázika diskusia o skrátení intervalov technických kontrol vozidiel starších ako 6 rokov prebieha už niekoľko rokov.
„V niektorých motoristicky vyspelých štátoch už skrátený interval je zavedený, napríklad Belgicko, Fínsko, Luxembursko, Poľsko, Švédsko. Nové vozidlo má prvú kontrolu po troch rokoch, následnú po dvoch, potom už pravidelne každý rok,“ vysvetľuje Porazík. Zmene legislatívy sa však nebránia, myslia si, že dlhodobo prinesie všeobecný pokles počtu dopravných nehôd vozidiel.
V návrhu zintenzívnenia technických kontrol sa Európska komisia zamerala aj na motocykle a skútre. Staršie ako sedem rokov by mali ísť po novom na kontrolu nie po dvoch rokoch, ale každý rok. Pre menšie skútre sa lehota zníži zo štyroch rokov na jeden.
