Vplyv zavedeného elektronického mýtneho systému od 1. januára sa pravdepodobne nemalou mierou premietne aj do zvýšenia nákladov podnikateľov v oblasti poľnohospodárskej výroby. Mnohé z nich zároveň očakávajú, že nový systém bude mať dopad na zvýšenie cien za prepravu komodít, ktorú pre farmárov zabezpečujú externé firmy. Vyplýva to z údajov TASR od niektorých spoločností z Prešovského kraja.
Firmy sa neobávajú iba rastu cien, sťažujú sa aj na nefunkčnosť palubných jednotiek. Ako uviedol konateľ spoločnosti Dona, s. r. o., z Veľkého Revištia Ladislav Vaľo, dve zo štyroch palubných jednotiek musel krátko po zaobstaraní vrátiť na hraničné distribučné miesto vo Vyšnom Nemeckom, keďže nefungovali správne. Dona obhospodaruje desiatky hektárov pôdy.
Podľa jeho slov je v súčasnosti ťažko odhadnúť, do akej výšky narastú platby za využívanie spoplatneného úseku cesty v smere Michalovce, Vyšné Nemecké, po ktorom sa budú v priebehu roka pohybovať ich dopravné mechanizmy. "Zatiaľ sa nevie, koľko cisterien s vodou vyšleme k postrekovacím strojom, či ako často bude v priebehu roka vyslané nákladné auto s údržbármi k pokazenej technike," poznamenal konateľ spoločnosti.
Hlavným problémom úsekov mýtneho systému je podľa Vaľových slov to, že sa nevyberajú platby za presne prejdenú vzdialenosť. "Počas žatvy prechádza nákladné vozidlo ku kombajnu cez cestu úsek dlhý 300, 400 metrov aj štyridsaťkrát za deň," informoval. Podľa neho by bolo namieste, ak by sa platilo za skutočne prejdenú trasu a nie za celý úsek spoplatnenej cesty, ktorý môže mať niekoľko kilometrov.
Konateľ spoločnosti očakáva, že sa v blízkej budúcnosti premietnu platby za nový mýtny systém aj do cien za dopravu jednotlivých komodít. "Niektoré naše produkty sa distribuujú prostredníctvom iných firiem až do Komárna. Je pravdepodobné, že sa pre mýtne poplatky zvýšia ceny za prepravné služby," upozornil. Zároveň uviedol, že jednotliví odberatelia budú v súvislosti s nárastom výdavkov na transfer pravdepodobne vyvíjať tlak na poľnohospodárov, aby sa výkupné ceny za jednotlivé produkty zároveň znižovali.
Problémy so zavedením mýtneho systému mala aj špedičná firma STD Donivo, a. s., ktorá pôsobí na strednom a východnom Slovensku. Spoločnosť má takmer 400 kamiónov vybavených palubnou jednotkou. Zaznamenala iba tri problémy.
"Menšie ťažkosti sme zaznamenali aj dnes, palubné jednotky nám doteraz prestali fungovať na krátky čas asi v troch prípadoch," informoval Branislav Kmec zo špedičnej firmy. Situáciu si chcel konzultovať na infolinke elektronického mýta, no aj po troch volaniach bolo spojenie s operátorom, ktorý mal daný problém vysvetliť, neúspešné. "Kolega z odštepného závodu v Banskej Bystrici mal šťastie, operátor mu poradil, aby sa palubná jednotka na krátky čas odpojila od napätia a od záložnej batérie. Zariadenie bolo po následnom napojení opätovne funkčné," spresnil Kmec.
Podľa jeho slov je zatiaľ predčasné nový systém výberu mýta hodnotiť. "Počkáme si na prvé elektronické podklady, ktoré nám budú prichádzať v priebehu februára za prejazd cez spoplatnené cesty," poznamenal zástupca STD Donivo. Ako dodal, spoločnosť bude aj detailne kontrolovať jednotlivé úseky, kedy sa bude preverovať, či sa zaslané materiály zhodujú so skutočne prejdenými trasami.