Novinkou je aj možnosť dofinancovať zo štátneho rozpočtu až do 100 percent neziskové projekty mimovládnych organizácií a v rámci iniciatívy EQUAL aj partnerstvá, ktorých vedúcim partnerom je mimovládna organizácia.
Pri stanovení pravidiel pomoci na roky 2004 až 2006 sa tak zohľadnil nielen fakt, že Slovensko nemá skúsenosti s čerpaním štrukturálnych fondov, ale aj prebiehajúca decentralizácia verejnej správy a nedostatočné finančné zabezpečenie vyšších územných celkov a obcí. Preto podiel zdrojov Európskej únie môže dosiahnuť maximálnu výšku. VÚC a obce sa nebudú podieľať na spolufinancovaní projektov súkromného sektora. Účasť konečného prijímateľa na financovaní projektu môže byť pri neziskových opatreniach nulová (pre štátnu správu a mimovládne organizácie) či päťpercentná. Tu možno využiť maximálnu intenzitu štátnej pomoci.
Pre projekty, z ktorých sa získa značný čistý výnos, môže financovanie investičných projektov pre súkromný sektor v cieli 1 (celá SR okrem Bratislavského kraja) dosiahnuť maximálne 50 percent, v cieli 2 a 3 (Bratislavský kraj) maximálne 25 percent celkových oprávnených nákladov. K tomuto podielu európskych fondov sa pripája spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu do úrovne maximálne povolenej výšky štátnej pomoci, vrátane prevzatia štátnej záruky za úver.
Ak nejde o štátnu pomoc, môže príspevok štátneho rozpočtu aj pri takzvaných ziskových projektoch dosiahnuť až 100 percent oprávnených výdavkov pre organizácie štátnej správy alebo 95 percent pre verejný sektor. To isté platí aj pre súkromný podnik či mimovládnu organizáciu, ak v rámci aktivít projektu nie je účastníkom hospodárskej súťaže.
Pravidlá Európskych spoločenstiev na poskytovanie štátnej pomoci sa vzťahujú na opatrenia, ktoré spĺňajú naraz všetky nasledujúce podmienky: financovanie zo štátnych prostriedkov, ekonomická výhoda, selektivita, vplyv na hospodársku súťaž a obchod.
Financovanie štrukturálnych fondov na obdobie 2004 - 2006 v bežných cenách v mil. eur | |||||
zdroje EÚ |
ŠR |
VÚC, obce |
súkromné zdroje |
spolu zdroje EÚ,ŠR a súkromné | |
cieľ 1 |
1 041,04 |
370,2 |
12,64 |
342,44 |
1 766,31 |
cieľ 2 |
37,17 |
38,47 |
2,59 |
42,94 |
121,17 |
cieľ 3 |
44,94 |
41,57 |
|
16,11 |
102,62 |
spolu |
1 123,15 |
450,24 |
15,23 |
401,49 |
1 990,10 |
Opatrenia s 80-percentným podielom zdrojov EÚ
Operačný program ZÁKLADNÁ INFRAŠTRUKTÚRA
priorita 2 Enviromentálna infraštruktúra
xxxxx opatrenie 2.1 Zlepšenie a rozvoj infraštruktúry na ochranu a racionálne využívanie vôd
priorita 3 Lokálna infraštruktúra
xxxxx opatrenie 3.1 Budovanie a rozvoj občianskej infraštruktúry
Sektorový operačný program ĽUDSKÉ ZDROJE
priorita 1 Rozvoj aktívnej politiky trhu práce
xxxxx opatrenie 1.1 Modernizácia a zvýšenie rozsahu a kvalty služieb zamestnanostia rozvoj aktivačných programov uchádzačov o zamestnanie
xxxxx opatrenie 1.3 Rozvoj vzdelávania a prípravy uchádzačov o zamestnanie s cieľom zlepšiť ich možnosti na trhu práce
priorita 2 Posilnenie sociálnej inklúzie a rovnosti príležitostí na trhu práce
xxxxx opatrenie 2.1 Zlepšenie zamestnanosti skupín ohrozených sociálnym vylúčením
priorita 3 Zvýšenie kvalifikácie a adaptablity pracovnej sily a vstupujúcich na trh práce
xxxxx opatrenie 3.3 Rozvoj poradenstva o povolaniach a zamestnaniach a systémov na predvídanie zmien kvalifikačných potrieb trhu práce
Sektorový operačný program POĽNOHOSPODÁRSTVO A ROZVOJ VIDIEKA
priorita 2 Udržateľný rozvoj vidieka
xxxxx opatrenie 2.7 Pozemkové úpravy