1. Ako hodnotíte iniciatívu vlády zrušiť rovnú daň v rámci konsolidácie verejných financií?
2. Mali by sa podľa vás obmedziť paušálne výdavky pre živnostníkov?
Ľuboš Vančo, managing partner KPMG Slovensko
1. Nie som z toho nadšený. Myslím si, že keď začneme zavádzať rôzne úrovne daní, systém sa rozbije a môže sa stať, že sa zvýši optimalizácia platenia daní.
2. S návrhom obmedziť paušálne výdavky úplne súhlasím. Malo sa to spraviť už dávno. Paušály sú pomerne vysoké a využívajú ich aj živnostníci, ktorí sú v skutočnosti zamestnanci. Myslím si, že je to dobré riešenie.
Martin Hošták, tajomník Republikovej únie zamestnávateľov
1. Konsolidácia verejných financií by sa mala uskutočniť najmä v oblasti výdavkov. Mal by sa realizovať audit výdavkov, audit potrebnosti ústredných orgánov štátnej správy, audit opodstatnenosti štátnych príspevkových a rozpočtových organizácií. Naďalej sa podstatná časť verejných výdavkov vynakladá neefektívne bez požadovanej pridanej hodnoty. Zvyšovanie daňového zaťaženia v snahe financovať tieto výdavky by bolo kontraproduktívne, pretože by negatívne vplývalo na hospodársky rast.
2. Konsolidácia verejných financií nie je len otázka paušálov pre živnostníkov. Mala by byť pripravená komplexná reforma v zmysle daňovo-odvodovej reformy, ktorú pripravila predchádzajúca vláda.
Juraj Barta, hlavný ekonóm Slovenskej sporiteľne
1. Zrušenie rovnej dane môže mať výrazný negatívny vplyv na výber daní. Kým jej zavedenie zvýšilo výber daní, zrušenie bude pôsobiť naopak -- zvýši motiváciu na obchádzanie daňových zákonov. Samozrejme, konkrétny dosah závisí od podoby, v akej sa opätovne zavedie progresívne zdaňovanie.
2. Určite má zmysel uvažovať o tom, či sa rovnaké príjmy na Slovensku aj rovnako zdaňujú, pričom zdaňovanie živnostníkov je jednou z možných oblastí, kde to tak nemusí byť.
Luboš Sirota, generálny riaditeľ spoločnosti Trenkwalder
1. Tento krok ohrozí medzinárodnú konkurencieschopnosť Slovenska a môže sa prejaviť na nižšom príleve zahraničných investícií. Ide najmä o zámery zaviesť progresívne zdanenie pre najväčšie firmy. Zrušenie rovnej dane v prípade fyzických osôb zas bude trestať úspešných a motivovať ich tieto nové pravidlá obchádzať. Ani jeden z týchto krokov v dlhodobejšom horizonte krajine nepomôže, práve naopak.
2. Tu sú dôležité aj ostatné zmeny, ktoré by tento krok sprevádzali. Štát potrebuje prijať opatrenia na výrazné zníženie administratívnej náročnosti podnikania tak, aby obmedzenie paušálnych výdavkov nemalo negatívny vplyv na existenciu malých, hoci aj jednoosobových firiem. Inak môže povinnosť viesť si účtovníctvo ísť proti rozvoju malého podnikania u nás.
Brigita Schmögnerová, bývalá ministerka financií
1. Dane neplnia iba fiškálnu funkciu, okrem iných majú i prerozdeľovaciu funkciu a úlohu automatického stabilizátora. Rovná daň nie je efektívnym nástrojom prerozdeľovania a neplní ani úlohu účinného automatického stabilizátora. Jej prijatie bolo ideologické, ekonomicky nič podstatné neprinieslo, ale prispelo k rastu nerovností v spoločnosti. Účinnosť, ako aj akceptovateľnosť zrušenia rovnej dane závisí od počtu pásiem, od úrovne daňových sadzieb a od miery spojitosti zvyšovania daňovej sadzby v jednotlivých daňových pásmach.
2. Na konsolidácii verejných financií by sa mali podieľať i živnostníci, a preto určité obmedzenie paušálnych výdavkov by mohlo byť riešením. Z hľadiska takzvanej horizontálnej daňovej spravodlivosti by mali platiť rovnaké dane a odvody daňoví poplatníci s rovnakými príjmami. Na druhej strane treba brať do úvahy i podmienky, za ktorých podnikajú a nezaťažiť ich daňami a odvodmi viac, ako je únosné.