Za bežný nákup tento rok zaplatíme o 80 centov viac než vlani. Kým v roku 2011 nás nákup múky, mlieka či mäsa vyšiel na 20,1 eura, tento rok to bude už takmer 21 eur. „Odpracovať naň budeme musieť vďaka očakávanému nárastu platov iba o jednu minútu navyše v porovnaní s rokom 2011, teda spolu 4 hodiny a 6 minút,“ povedala analytička Poštovej banky Eva Sadovská. „Dnes chodím radšej nakupovať do Heinburgu,“ priznal aj mladý podnikateľ z Bratislavy Michal Balberčák. Viac než nakupovať v obchodných reťazcoch na Slovensku sa mu už oplatí navštíviť susedné Rakúsko. „Mám to blízko, je to tam lacnejšie a kvalitnejšie. Chodím tam na veľké nákupy každý týždeň, určite tak ušetrím,“ myslí si Michal. Pred rokom ešte na nákup k našim západným susedom však chodiť nemusel. Dnes sa mu to však už oplatí viac. „Ešte si tam aj lacnejšie natankujem,“ dodal.
Dmäso a mlieko
Tento rok si tak priplatíme napríklad za bravčové mäso či mlieko a mliečne výrobky. „Sprísnené opatrenia v chovoch ošípaných v súvislosti s pohodou zvierat, ktoré vstúpia do platnosti v budúcom roku, môžu spôsobiť výrazný nárast cien bravčoviny. Tlak na zvýšenie cien budú vyvíjať tiež výrobcovia mlieka a mliečnych produktov, ktorých priemerné realizačné ceny vlani klesli, hoci vstupy do ich výroby zdraželi a vyššie boli aj spotrebiteľské ceny na pultoch obchodov,“ potvrdil hovorca Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Stanislav Nemec. Problémom môže byť aj tohtoročná úroda obilia. „Predovšetkým za našou východnou hranicou mala údajne mrazivá zima spôsobiť mnohým pestovateľom nemalé ťažkosti,“ dodal Nemec.
Mzdy narastú viac
Za rovnaký bežný nákup sme pritom ešte v roku 2010 zaplatiť 18,5 eura a priemerne sme naň museli odrobiť 3 hodiny a 50 minút. Teda o štvrť hodinu menej než vlani.
Tento rok by však už mzdy mali rásť rýchlejšie než porastú ceny. Tie by sa podľa Inštitútu finančnej politiky mali zdvihnúť o tri percentá, priemerná mzda by sa pritom mohla zvýšiť o 3,5 percenta. „V tomto roku si tak v priemere budeme môcť dovoliť z našich platov porovnateľné množstvo tovarov a služieb ako pred rokom,“ objasňuje Sadovská.
Zákazníci však na nárast cien reagujú tak, že v obchodoch si začínajú viac vyberať a dvakrát si rozmyslia, či danú potravinu potrebujú. „Zároveň nerobia väčšie nákupy, ale menšie a častejšie,“ vysvetlil podpredseda Predstavenstva COOP Jednota Slovensko Martin Katriak. Vplyv na cenu potravín bude mať podľa neho najmä cena energií. „Pokiaľ sa nevyskytnú skutočnosti, ktoré nevieme ovplyvniť, ako vysoký nárast cien energií vrátane pohonných látok, a neúroda, tak výrazný nárast cien potravín neočakávame,“ myslí si Katriak. COOP Jednota ani vlani nepocítila dosahy drahších potravín. Vlani mala totiž vyšší obrat než v roku 2010.