Ján Judt zo Zvolena kúpil vlani automobil v bazári v Michalovciach. Tvrdí, že sa stal obeťou podvodu, pretože auto nie je v takom technickom stave ako deklaroval predajca – čo je hlavné, zistil, že tachometer je pretočený. „Bol som v servise a tam mi povedali, že auto má najazdených 383-tisíc kilometrov, predajca mi však tvrdil, že je to len 161-tisíc,“ opísal Judt. Obrátil sa aj na políciu, no márne. „Neboli naplnené znaky skutkovej podstaty trestného činu,“ vysvetli krajský policajný hovorca z Košíc Alexander Szabó. Podľa Júliusa Petrusa zo Spolku na ochranu vlastníkov automobilov dokázať tieto praktiky je takmer nemožné. Pretáčanie tachometrov je u nás beztrestné, tvrdí.
Biznis za stovky miliónov
Ako ďalej uviedol Petrus, ročne sa predá v našej krajine 350-tisíc ojazdených áut a práve pre dieru v zákone minimálne 140-tisíc vozidiel má pretočený tachometer. „Cena auta sa tak umelo zvýši o niekoľkotisíc eur. Ide o nelegálny biznis v hodnote niekoľko stoviek miliónov eur ročne,“ opísal Petrus. Situáciu možno zmení navrhovaná novela trestného zákona. Poslanec za KDH Pavol Zajac predloží návrh na marcovom stretnutí Národnej rady SR. „Chceme docieliť, aby pretáčanie tachometrov bol trestný čin a taktiež aj šírenie takéhoto softvéru,“ uviedol Zajac. Ak poslanci zahlasujú za tento návrh, zmena by mala potom v praxi platiť v druhej polovici tohto roka.
Občianskoprávny spor
Policajný vyšetrovateľ, ktorý sa prípadom Judta zaoberal tvrdí, že ide o občianskoprávny spor, preto by sa mal nový majiteľ auta obrátiť na súd. „Napriek uvedenému budeme prípad skúmať a vyšetrovať,“ dodal Szabó. Hovorca Prezídia Policajného zboru Michal Slivka hovorí, že Trestný zákon skutkovú podstatu stáčania kilometrov neobsahuje. „Môže ísť však napríklad o podvod, poškodzovanie veriteľa alebo nekalé obchodné praktiky voči spotrebiteľovi,“ opisuje Slivka. Poslanec Zajac však oponuje, že v takejto podobe zákona sa spomínané skutky veľmi ťažko dokazujú.
Môžu zabrániť nekalým praktikám?
Majiteľ bazára, v ktorom Judt auto kúpil, sa bráni. „Polícia nás z ničoho neobvinila,“ tvrdí majiteľ Karol Keil. Popiera, že by Zvolenčanovi predali auto v nevyhovujúcom stave. Na druhej strane však priznáva, že vo všeobecnosti nezisťujú, či autá majú alebo nemajú stočený tachometer. „Nie je v našich silách zabrániť týmto nekalým praktikám,“ povedal Keil. Generálna riaditeľka Karolína Topoová z AAA Auto tvrdí, že tachometre kontrolujú vo všetkých prevádzkach a garantujú zákazníkovi vrátenie peňazí, ak zistí omyl. „Zmenu legislatívy tiež podporujeme. Pretáčanie tachometrov poškodzuje celý sektor,“ uviedla Topolová.
Na Slovensku sa ročne predá 350-tisíc ojazdených aut. Z toho 40 percent má mať stočený tachometer.
Ten, kto stáča tachomete, môže byť stíhaný za podvod, poškodzovanie veriteľa či nekalé obchodné praktiky.
Poslanec Pavol Zajac (KDH) predkladá návrh, aby zákon jasne špecifikoval stáčanie tachometra ako trestný čin.