StoryEditor

Firma bola v strate. I tak požičala Váhostavu

30.03.2015, 00:00
Medzi šiestimi spoločnosťami, ktoré do gigantu naliali peniaze, je i slovenská firma Lomark. Tá nemá ani jedného zamestnanca.

Má nulové tržby, zamestnanca však nemá ani jedného a navyše rok 2013 zakončila stratou. Aj tak však nemala problém požičať Váhostavu podnikateľa Juraja Širokého 1,5 milióna eur. Slovenská firma Lomark, ktorej skutočný majiteľ sídli v Londýne, sa tak razom stala jedným z najväčších veriteľov stavebného gigantu, ktorý je dnes v reštrukturalizácii. A časť peňazí z celkových 16 miliónov eur, ktoré Váhostav vyplatí veriteľom, poputuje aj na jej účet. Napriek tomu, že sa HN snažili s touto firmou skontaktovať, do konca uzávierky sa nám to nepodarilo. „Nie je jasné, z akého zdroja peniaze sú. Je vysoko pravdepodobné, že išlo o samofinancovanie podnikania,“ domnieva sa partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas. Inými slovami: peniaze by mohli potiecť i tam, kam nemajú, napríklad do rúk Širokého. Ten však akékoľvek prepojenia na svoju osobu odmieta.

Váhostavu peniaze požičal Lomark, ako aj ďalších päť firiem, ktoré pochádzajú hlavne z Cypru. Ide napríklad o Elefan Trading, Ginostra Limited či Synergy Continental. Zaujímavosťou je, že tieto peniaze od nich vybavil hlavný akcionár stavebného gigantu, spoločnosť Finasist, ktorej šéfuje syn Juraja Širokého. Ten však na otázky HN, prečo a ako presvedčil „nebankovky“ o pôžičke pre Váhostav, neodpovedal.

Cez to banky to nešlo

„Prostredníctvom týchto firiem zohnal akcionár prostriedky na fungovanie Váhostavu. V stave, v akom sa spoločnosť nachádzala, nebolo možné zabezpečiť financovanie klasickým bankovým úverom,“ napísala vo svojom stanovisku spoločnosť Finasist. Informáciu o schránkových veriteľoch Váhostavu ako prvý priniesol Trend. Zoznam spoločností, ako aj sumu, ktorú si stavbári požičali, majú k dispozícii HN.

Tieto firmy však nie sú jediné schránky pri Váhostave. Slovenská pobočka Transparency International zverejnila akcionársku štruktúru stavbárskeho gigantu. Za Váhostavom sú celkovo tri slovenské akciové spoločnosti. Dvom z nich šéfuje syn Juraja Širokého. Väzby ďalej pokračujú na Nový Zéland a končia na Cypre. Iná vetva štruktúry končí priamo na Novom Zélande, kde akcie vlastnia piati Kostaričania.

„Štruktúra štandardná nie je, pretože zakrýva skutočné vlastníctvo. V Kostarike to sú len právnici, ktoré evidentne firmu vlastnia len formálne pre skutočného vlastníka,“ vraví šéf Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš. Rovnaký názor má aj Karas. Podľa neho existuje extrémny záujem, aby nebolo možné preukázať skutočného vlastníka. „Akcie spoločností, ktoré sú verejne obchodovateľné, sú voľne prístupné na burze cenných papierov. Spoločnosť Druhá strategická má vyše 6-tisíc akcionárov a jej zástupcovia neskúmajú ich majetkové pozadie,“ povedala hovorkyňa Druhej strategickej Michaela Kováčik Grendelová.

Fico vidí podvod

Váhostav je od jesene v reštrukturalizácii. Minulý týždeň oznámil, že chce zo svojich dlhov splatiť firmám splatiť 15 percent, teda takmer 16 miliónov eur z takmer 105 miliónov. Ako sme už spomínali – 15 percent, rovnako ako ostatné firmy, dostane aj niekoľko cyperských spoločností.

Za konaním Váhostavu vidí premiér Robert Fico podvod. Ako povedal, zo strany manažmentu Váhostavu mohlo ísť o prípadné kriminálne správanie. Na vine podľa neho doteraz bol len kabinet Ivety Radičovej. Tá s ním podpísala zmluvy na výstavbu dvoch diaľnic. Na nich dosahujú stavbári stratu cez 30 miliónov eur.

Firmám v reštrukturalizácii zakážu štátne tendre

Kým doteraz spoločnosti v reštrukturalizácii sa mohli na štátnych tendroch zúčastňovať, po novom má byť všetko

inak. Navrhuje to premiér Robert Fico.

„Do nového návrhu zákona o verejnom obstarávaní bude zapracovaný dôvod vylúčenia, ak sa uchádzač alebo záujemca nachádza v reštrukturalizácii,“ konštatoval hovorca Úradu pre verejné obstarávanie Ján Mažgút. Tendrový úrad dnes pripravuje práve nový zákon. Jeho vstup do praxe sa odhaduje na začiatok budúceho roka. Podľa partnera advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Radovana Palu však štát s takýmto návrhom prichádza neskoro. „Mal byť súčasťou zákona o verejnom obstarávaní už dávno. Dôvodom, prečo to tak nie je, je, že reštrukturalizácia je braná ako osobitné konanie, nezávislé od konkurzu. To samo osebe je neštandardné,“ vraví Pala.

Novinky sa tak v praxi už nemusia dotknúť práve Váhostavu, ktorý reštrukturalizáciou práve prechádza v týchto

mesiacoch. Minulý rok ňou prešiel aj druhý stavebný gigant Doprastav. Ten chce veriteľom splatiť takmer 30 percent zo svojich dlhov.

01 - Modified: 2007-04-25 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: AKCIE
01 - Modified: 2024-04-15 12:32:25 - Feat.: - Title: Problémový úsek D1 pri Ružomberku sa rozbehol. Na tuneli Čebrať robí denne 500 ľudí, minister Ráž je spokojný 02 - Modified: 2024-01-14 09:00:44 - Feat.: - Title: Minulý rok boli vyhlásené stovky konkurzov. Ich počet vzrástol takmer o 20 percent, ukazuje analýza 03 - Modified: 2023-11-12 18:00:00 - Feat.: - Title: Prichádza vlna bankrotov podnikov 04 - Modified: 2023-11-05 08:46:56 - Feat.: - Title: Počet konkurzov a reštrukturalizácií podnikov na Slovensku výrazne vzrástol 05 - Modified: 2023-10-19 13:19:29 - Feat.: - Title: Znalec Kočner údajne zobral 15-tisíc od Bödöra za posudok chrániaci Širokých. Stále je v ministerskom zozname
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 05:57