StoryEditor

Slovenský startup útočí na Česko. Musí sa pripraviť na hyperkonkurenciu

14.05.2015, 16:19
Autor:
laklak
Slovenská aplikácia chce zopakovať svoj veľký úspech, ktorý má v Bratislave. Teraz mieri do Česka, kde ju čaká ťažký boj s top rivalmi.

Začali pred rokom, teraz majú na Slovensku 500 taxikárov a 70-tisíc objednávok. Slovenská aplikácia Hopin po tomto úspechu smeruje do Česka. Na včerajšej tlačovej konferencii oznámili ambiciózne plány tvorcovia projektu Martin Baran a Martin Winkler.

Cena za kilometer jazdy bude stáť 20 českých korún a na začiatku sa bude dať platiť len v hotovosti. „Online platba bude k dispozícii o dva až tri týždne,“ tvrdí Winkler.


Martin Baran (vľavo) patrí medzi tvorcov projektu, Peter Nováčik (vpravo) zabezpečuje marketingové poradenstvo. Snímka: HN/Pavol Funtál

V Českej republike čaká na Hopin iná situácia ako u nás. Kým na Slovensku rozbiehali službu ako jediný hráč, v Česku na neho čakajú dvaja top hráči, s ktorými bude bojovať o zákazníkov.

Aj proti Uberu
Prvým z nich je je česká služba Liftago. Ten je voči slovenskej konkurencii skôr skeptický. „Miestny trh je hyperkonkurenčný a Hopin naň prichádza so systémom objednávania vodičov, ktorý sme u nás mali spočiatku tiež, ale nefungoval,“ konštatuje spolumajiteľ Liftaga Ondřej Krátký.

Liftago nefunguje ako jeden elektronický dispečing (hopin), ale ako trhovisko, kde si požiadate ponuky najbližších vodičov počas pár sekúnd a vyberiete si sám – vodič tak ovplyvňuje svoju cenovú ponuku na každú zákazku a môže ich tak akceptovať viac.

Navyše, proti Hopinu bude stáť aj celosvetovo známa spoločnosť Uber. „Nepozeráme sa na konkurentov, ale na skvalitňovanie našich služieb,“ odpovedala na naše otázky Alana Saltzman z komunikačného oddelenia Uberu.

Investori ich nechceli
Jednou z možností, ako zabojuje Hopin o taxíky, sú aj peniaze. Do konca roka totiž od šoférov nebude vyberať žiadne poplatky. Od roku 2016 bude stáť taxikárov využívanie Hopinu 500 korún mesačne a 15 korún za každú zrealizovanú jazdu. V porovnaní s konkurenciou sú poplatky nižšie. „Uber berie šoférom 20 percent, Liftago 13 percent a klasický dispečing od 8-tisíc mesačne,“ tvrdí Winkler.

Na rozbehnutie služby v Česku majú podobný rozpočet ako u nás. Do rozbehnutia firmy na Slovensku investovala Winklerova firma 250-tisíc eur. S takýmto rozpočtom počíta aj v Česku.

Služba Hopin sa pri svojom štarte objavila aj v seriáli Hospodárskych novín Nájdite si biznis s HN. Projekt sa našim investorom síce páčil, no boli skeptickí a vyhýbali sa investícii. Situácia však dopadla inak. Hopin má dnes na Slovensku 500 áut, z ktorých polovica jazdí len pre Hopin. 70-tisíc objednávok, ktoré mesačne v Bratislave vybavia, predstavuje asi 15 percent celého trhu.

01 - Modified: 2007-06-01 06:46:00 - Feat.: 0 - Title: Šéf NASA spochybňuje problém globálneho otepľovania
01 - Modified: 2024-10-17 09:07:39 - Feat.: - Title: Tesla odhalila vlastný autonómny taxík. Je ako AI spoločnosť podhodnotená? 02 - Modified: 2024-07-29 12:10:09 - Feat.: - Title: Toto je Mercedes s kilometrami, ktoré by mnohí nepredýchali. Olej menia každý týždeň 03 - Modified: 2024-04-08 09:45:15 - Feat.: - Title: Dve čínske firmy plánujú v budúcom roku masovú výrobu robotických taxíkov 04 - Modified: 2023-11-04 09:30:21 - Feat.: - Title: Taliansky protimonopolný úrad vyzval mestá, aby vydali viac licencií na taxíky 05 - Modified: 2023-08-29 09:16:04 - Feat.: - Title: Raj autonómnych automobilov vydržal „až“ deväť dní. Robotaxi zaparkovalo v betóne
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. november 2024 04:02