StoryEditor

Diaľničiari chcú mať náhradníkov

26.06.2014, 00:00
Verejné obstarávania

V minulosti stavbári výstavbu takmer 10-kilometrového úseku diaľnice na Považí nedokončili. Dôvodom bol krach firmy. Štát preto musel staviteľa vysúťažiť nanovo. Aj preto sa tento úsek dokončil až po deviatich rokoch od začiatku výstavby. Tomuto má byť koniec. Národná diaľničná spoločnosť pripravuje novinku. V prípade rozviazania zmluvy chcú mať štátni diaľničiari poruke takzvaných náhradných stavbárov. V najbližších mesiacoch preto plánuje NDS vypísať súťaž, z ktorej by mohli vyjsť práve takíto náhradníci. „Chystáme riešenie efektívnej výmeny, v prípade, že povinnosti zhotoviteľa sa neplnia, prípadne, že nastanú iné komplikácie,“ konštatoval na včerajšej HN konferencii generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Skrátenie času

Dôvod tohto kroku je jednoznačný – skrátenie času. V súčasnosti by v prípade rozviazania zmluvy so stavbármi Národná diaľničná spoločnosť musela nanovo vypísať tender na dostavbu autostrády. A tie trvajú dlhé mesiace, niekedy až roky. Ak by však mala Národná diaľničná spoločnosť pripravených náhradných stavbárov, vybratie firmy, ktorá stavbu dokončí, by podľa Gajdoša trvalo omnoho kratšie. „Myslíme si, že ak by sme takéto firmy mali, súťaž by trvala niekoľko mesiacov a v rámci nej by sa dali už konkrétne ponuky na konkrétny prípad,“ konštatoval šéf štátnych diaľničiarov.

To, že by to mohlo urýchliť v prípade rozviazania zmluvy celý proces, myslí si aj šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Na druhej strane odborníci upozorňujú aj na riziká. Ako povedal konateľ spoločnosti Amberg Engineering Martin Bakoš, problémom môže byť prebratie garancií za stavbu – teda kto bude ručiť za diaľnicu. „Náhradný zhotoviteľ tomu, čo sa na stavbe v minulosti udialo, nemusí veriť a garanciu za celé dielo nemusí prevziať,“ vraví.

V minulosti podľa odborníkov najvhodnejší adept na rozviazanie zmluvy bola stavba Strediska stavby a údržby neďaleko Mengusoviec. Vtedy ju staval portugalský Mota Engil.

Stavbári budú rozmýšľať

Nový tender plánuje Národná diaľničná vypísať v priebehu niekoľkých mesiacov. Veľké stavbárske firmy jednoznačne nepovedali, či sa doň zapoja, alebo nie. Budú však o ňom rozmýšľať. „Ak takáto situácia nastane, potom budeme zvažovať všetky možnosti,“ povedal hovorca Doprastavu Michal Krajčír. Podobne reagovali aj Strabag či Váhostav. Košické Inžinierske stavby spolu so spoločnosťou Skanska svoju účasť nekomentovali.

01 - Modified: 2006-07-11 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Microsoft končí s podporou pre Windows 98
01 - Modified: 2024-04-22 12:10:38 - Feat.: - Title: Diaľničiari vybrali v prvom štvrťroku na elektronickom mýte vyše 61 miliónov eur 02 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 03 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 04 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 05 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 14:04