StoryEditor

Číne chutia naše vína. Predávajú sa s top maržami

13.04.2015, 00:00
Autor:
redred
Miriam Letašiová, vrchná riaditeľka Eximbanky SR, zodpovedná za stratégiu a koordináciu viacerých útvarov.

Aké produkty vyvážajú naše firmy do zahraničia, napríklad na exotické trhy v Afrike a Ázii?

Tradičným exportným odvetvím Slovenska je energetika. Ako zaujímavý exportný prípad možno

označiť dostavbu ďalších blokov elektrární zásobujúcich elektrickou energiou dva cementárenské závody v dvoch rôznych federatívnych štátoch v rámci Nigérijskej federatívnej republiky v celkovom objeme kontraktov prevyšujúcom 100 miliónov eur. Slovenský exportér uspel v konkurencii viacerých zahraničných spoločností, ktoré sa prihlásili do tendra vypísaného nigérijskou spoločnosťou. Určite by som spomenula aj obchodný prípad, ktorý sme zrealizovali v spolupráci s tromi bankami. Išlo o realizáciu 97-megawattovej plynovej elektrárne na Filipínach.

A čo Čína?

Teraz máme rozpracovaný obchodný prípad, ktorý sa týka vývozu vytlačovacej linky pre gumárenský priemysel v celkovom predpokladanom objeme 6,13 milióna eur. Evidujeme aj pripravovaný obchodný prípad na Taiwan, ktorý sa týka vývozu strihacej linky oceľokordu

na gumárenský priemysel vo výške približne 2,73 milióna eur. Vlani sme podporili export na uvedené teritórium aj v oblasti elektrotechnického, chemického, strojárskeho a hutníckeho priemyslu.

Iba o to majú v Číne záujem?

Okrem dopytu po napr. osobných automobiloch vyrábaných na Slovensku stúpa v Číne aj apetít po kvalitnejších potravinách a luxusnejších tovaroch. Od klientov, s ktorými sme v poslednom období prichádzali do styku, vieme, že veľmi žiadané sú v Číne archívne vína, a

to aj zo Slovenska. Predávajú sa tu s vysokými maržami a sú vysoko cenené. Pri vhodne zvolenej stratégii môže čínsky trh ponúknuť slovenským firmám veľký potenciál. Treba si uvedomiť že 1,4 miliardy obyvateľov v konečnom dôsledku predstavuje 1,4 miliardy potenciálnych používateľov produktov.

A čo ďalšie krajiny?

Medzi zaujímavé trhy patrí určite Kuba, Vietnam, Pakistan, krajiny juhovýchodnej Ázie či Kaukaz. Niektoré z týchto trhov sú pre našich exportérov vzdialené len geograficky, pretože tu máme historicky silné väzby, ktoré buď dlhodobo kultivujeme, ako je to v prípade Kuby, alebo sa snažíme tieto väzby oživiť a nadviazať na ne, ako napríklad s Vietnamom. Obchodní partneri z tejto krajiny sa obracajú na slovenských výrobcov, aby

im dodali niektoré technologické riešenia, napríklad výrobné linky pre rôzne odvetvia priemyslu. Taktiež majú záujem o naše knowhow v oblasti vodného a odpadového hospodárstva. V ostatných spomínaných krajinách dominuje záujem o slovenské skúsenosti v energetike, najmä v oblasti inžinieringu. Sme radi, že aj menšie slovenské firmy dokážu uspieť ako

subdodávatelia vo veľkých infraštruktúrnych projektoch, ktoré majú strategický význam pre spomínané regióny.

A konkurencia?

Firmy môžu získať konkurenčnú výhodu aj zriadením únie výrobcov, napríklad cez klastre, či strategické aliancie alebo združenia investičných celkov, kde môžu spájať svoje kapacity alebo vytvárať komplexnejšiu ponuku. Pre uchádzanie sa o dlhodobejšiu formu spolupráce

musí vedieť exportér často dodať podstatne väčšie objemy ako tie, ktoré dnes naše firmy dokážu vyrobiť vlastnou kapacitou samostatne. Pri ucelenejšej a komplexnejšej ponuke by Slovensko mohlo konkurovať napríklad francúzskym či talianskym minerálnym vodám. Aj v súčasnosti jeden z našich exportérov rokuje s Čínou o dodávke minerálnej vody. Ak chcú firmy uspieť na zahraničných trhoch, potrebujú nielen odvahu, ale aj trpezlivosť. Kľúčom k úspechu je ponúknuť svojim partnerom kvalitné výrobky a služby s následným servisom. Kvalitnú ponuku vieme doplniť financovaním a poistením, ktoré je dôležitou súčasťou obchodných kontraktov a v mnohých prípadoch predstavuje rozhodujúcu konkurenčnú výhodu.

Prečo sa čoraz viac podnikateľov obzerá po takýchto exotických trhoch?

Firmy si neustále hľadajú nové obchodné príležitosti. Ideálne je, ak diverzifikujú svoje portfólio klientov, nemali by sa orientovať len na jedného odberateľa čib na jedno teritórium. Naším dôležitým partnerom je Európska únia, ale čoraz dôležitejšiu úlohu by mal zohrávať aj vývoz na vzdialenejšie,„exotickejšie“ teritóriá. Podnikatelia sa zaujímajú o tieto trhy aj preto, že v súčasnosti hospodársky rastú rýchlejšie ako najvyspelejšie krajiny sveta a ich absorpčný potenciál nie je celkom naplnený. V týchto krajinách nachádzajú naše firmy oveľa väčšie uplatnenie, a to pri zaujímavejších maržiach. To znamená, že sú pre ne výhodnejšie, aj keď často vstup na tieto trhy je zložitejší. Práve tu im môže významne pomôcť so svojimi produktmi Eximbanka SR.

Tieto teritóriá sú však i rizikovejšie.

V marži, ktorú podnikatelia na produkty majú, by malo byť započítané už aj riziko. Obchodné bariéry sú eliminované pravidlami WTO, ktoré sa vzťahujú na väčšinu krajín. Avšak riziká, ktoré vyplývajú napríklad z politickej situácie v krajine, do ktorej smeruje export alebo závisia od platobnej morálky obchodného partnera, je vždy lepšie ošetriť. Takým nástrojom môže byť bezpečnejší spôsob platby za tovar alebo poistenie pohľadávky.

Zaujímajú sa o exotické trhy aj firmy z vyspelejších krajín Európy?

Spotreba obyvateľstva v týchto krajinách bude rásť v najbližšom období a tu vidia svoj priestor nielen slovenské, ale i zahraničné firmy. Väčšina európskych exportérov

má záujem práve o krajiny, kde je dopyt takmer po všetkých komoditách, či už technológiách alebo tovaroch bežnej spotreby. Sú to často niekoľkoročné kontrakty, kde ide o objemy miliónov či desiatky miliónov eur. Dôležité je však, aby si exportéri vývoz po každej stránke kvalitne zanalyzovali a zabezpečili, či už po stránke právnej alebo obchodnej. Ďalšou formou prieniku na exotické trhy je vytvorenie dcérskych firiem alebo spoločných

podnikov s lokálnym partnerom.

Vzrástol záujem o nové, exotickejšie trhy po tom, ako sa začala v Európe ekonomická kríza?

Vzájomný obchod môže fungovať vtedy, ak máte čo ponúkať a komu predávať. Nedávna hospodárska kríza je, samozrejme, jedným z faktorov, ktorý mal na to vplyv. Na druhej strane je to prirodzené správanie sa výrobcov v krajinách, ktoré sú na určitej technologickej úrovni. Tieto krajiny sú technologicky vyspelejšie ako krajiny, ktoré sa rozvíjajú. A v tom spočíva aj princíp vzájomnej spolupráce. Rozvíjajúce sa krajiny predstavujú veľký potenciál pre export a investície.

Ak by sme porovnali krajiny Európy a Ázie, líšia sa produkty, ktoré do nich naše firmy exportujú?

Ide o technologické riešenia, teda o export do nosných odvetí, ako je energetika, ťažké strojárstvo či ťažobný priemysel. Tieto odvetvia sú vo všetkých krajinách vo svojej

podstate rovnaké, len sa nachádzajú na rôznych stupňoch vyspelosti. V krajinách, kde sú na vzostupe, majú exportéri väčší potenciál.

Zmenilo sa obchodovanie s Ruskom po zavedení sankcií?

Je to otázka kurzového rizika, ako aj dôvery medzi partnermi a, samozrejme, dosahu na ceny

vplyvom zmeny kurzov, čo podnikateľom za posledné mesiace spôsobilo určité komplikácie. Neevidujeme poistné udalosti spôsobené vývojom situácie v regióne. Rusko predstavuje dôležitý trh pre mnohé slovenské firmy, preto aj napriek zložitejšej situácii sme tu pripravení podporovať exportné aktivity.

01 - Modified: 2024-11-23 13:52:21 - Feat.: - Title: Šéf slovenských hotelierov pre HN: Už čoskoro privítame klientov z netradičných trhov ako je Čína či Japonsko 02 - Modified: 2024-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Šéf indonézskeho turizmu pre HN: Novú metropolu staviame v džungli. Neďaleko mesta uvidíte orangutany i prales 03 - Modified: 2024-11-21 07:52:47 - Feat.: - Title: Šéf TMR Igor Rattaj pre HN: Naše horské strediská inšpirujú aj Rakúšanov. Postupne sa učia online predaju 04 - Modified: 2024-11-23 22:29:21 - Feat.: - Title: Strategické slovenské zásobníky plynu slúžia Európe: 60 – 70 percent zisku máme zo zahraničia (rozhovor) 05 - Modified: 2024-11-20 09:00:00 - Feat.: - Title: Dvojica Svedkov Jehovových prehovorila o odchode zo sekty. Je to forma psychického násilia, v 30-tke som bol panic
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. november 2024 21:23