StoryEditor

Éra lacných diaľnic na Slovensku skončila

18.12.2013, 23:00
Najnižšiu cenu na výstavbu úseku pri Zvolene ponúkla Skanska.

Takmer dva roky stavbári tlačili ceny slovenských diaľnic na hranu. Oproti očakávaniam štátu boli ochotní stavať ich za historické minimá. Teraz je týmto praktikám koniec. Etapa rekordne nízkych cien sa končí. Práve včera sa totiž otvárala obálka s ponukami na posledný z balíka tendrov za miliardu eur ministra Jána Počiatka (Smer-SD). Konkrétne na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Zvolen – východ – Pstruša. Najnižšiu cenu,73,8 milióna eur, dala stavebná spoločnosť Skanska a odhady štátu tak podliezla o necelú polovicu. A potvrdila tak nový trend – v minulosti totiž boli priemerné ponuky stavbárov nižšie ako 50 percent z oficiálnych odhadov.

Odborníci: Ceny sa zreálňujú

Firma zistenia HN nekomentovala. Faktom však je, že aj ostatné stavebné spoločnosti v predchádzajúcich súťažiach ponúkali ceny o niečo vyššie ako v minulosti, keď bol na čele rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH).

Podľa odborníkov však takáto zmena nemusí byť pre štát nevyhnutne zlá správa. Ceny sa len začínajú zreálňovať – konštatujú zhodne. „V podstate to indikuje to, že ceny boli podstrelené, aby firmy mali stavby,“ povedal analytik Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek.

V minulosti tak stavbári brali aj stavby, z ktorých aktuálne nemajú žiaden zisk. Jedným z dôkazov je Váhostav, ktorý stavia jeden z kľúčových úsekov diaľnice D1 pri Martine. Uspel pritom so sumou takmer o 200 miliónov eur nižšou, ako pôvodne odhadoval štát. Ako pre HN pred časom priznal šéf Váhostavu Ján Kato, táto zákazka ich ťahá do straty.

Za tým, že v posledných mesiacoch sa situácia výrazne mení, stojí podľa konateľa spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martina Bakoša aj štát. Presnejšie fakt, že naraz sa spustilo viacero tendrov. „Je väčšia šanca na výhru za trhové ceny zahrnujúce aj zisk,“ dodal Bakoš.

Viac zamestnancov

Práve nedostatok zákaziek a podliezanie cien nútili stavbárov aj prepúšťať. O prácu tak v posledných rokoch prišli na Slovensku tisíce ľudí. Nové znižovanie stavu pripúšťali tiež Inžinierske stavby Košice. Avšak len v prípade, ak sa im nepodarí získať žiadnu zákazku. V ich prípade, ako aj pri ďalších firmách, sa však táto hrozba už nemusí naplniť. Košickí stavbári totiž dali na výstavbu obchvatu Bánoviec nad Bebravou štátu najnižšiu ponuku. A Národná diaľničná spoločnosť ich ponuku podľa zistení HN už akceptovala. Štátni diaľničiari pritom rovnako akceptovali aj ponuku Skansky na výstavbu vyše štvorkilometrového diaľničného úseku D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno. Zákazky dostal i Doprastav a Váhostav.

Takéto zmeny na trhu môžu znamenať, že firmy budú po dlhom čase opätovne ľudí prijímať. „Prvý skromný odhad je na úrovni troch tisíc zamestnancov navyše,“ povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč.

01 - Modified: 2005-10-31 13:10:00 - Feat.: 0 - Title: Po sobotňajších útokoch vládne v Indii napätá atmosféra, zišiel sa aj kabinet
01 - Modified: 2024-04-30 13:30:27 - Feat.: - Title: Najnovší prieskum: Koalícia by bola ešte silnejšia, klesli Smer aj PS 02 - Modified: 2024-04-30 07:46:35 - Feat.: - Title: V tomto roku pribudne málo diaľnic, aj tie sú ohrozené. Na severe sú termíny neisté, množia sa problémy 03 - Modified: 2024-04-30 13:56:36 - Feat.: - Title: Zmeny v Súdnej rade: Smer čaká, že Harabina potopí Hlas. Opozícia sa búri 04 - Modified: 2024-04-30 05:23:24 - Feat.: - Title: Obchvat Žiliny či 160-ka do Košíc. Toto sú najdrahšie projekty, ktoré nám pomohol zaplatiť Brusel 05 - Modified: 2024-04-22 12:10:38 - Feat.: - Title: Diaľničiari vybrali v prvom štvrťroku na elektronickom mýte vyše 61 miliónov eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. máj 2024 00:15