Rástli ako huby po daždi. Dokonca aj na tých najnepravdepodobnejších miestach. Prvý ošiaľ zvaný eurofondy prebudil hoteliera v dušiach mnohých podnikateľoch. Vďaka peniazom z Bruselu si splnili sen o výstavbe vlastného ubytovacieho zariadenia. A postarali sa tiež o to, že eurofondom prischla negatívna konotácia. Takéto hotely totiž často dumpovali ceny ubytovania, keďže neboli zaťažené bankovými úvermi. Dnes sa však karta obracia.
Čítajte viac:
Turizmus získal desiatky miliónov
Aj vďaka eurofondom sme vytvorili stovku pracovných miest
Vyššia návštevnosť
Podporu z výzvy Konkurencieschopnosť a hospodársky rast k aprílu tohto roka získali väčšinou projekty cestovného ruchu, ktoré chceli rekonštruovať alebo rozšíriť existujúce strediská. „Vo všeobecnosti možno považovať eurofondy v cestovnom ruchu za prínos, boli využité na výstavbu doplnkových služieb a služieb, ktoré mali za dôsledok zvýšenú návštevnosť, ale aj predĺženie doby pobytu turistov,“ hovorí generálny sekretár Zväzu hotelov a reštaurácií Marek Harbuľák. Takmer 800-tisíc eur tak putovalo napríklad na zvýšenie konkurencieschopnosti lyžiarskeho strediska Bachledova dolina či takmer 700-tisíc na rekonštrukciu Haškových pivných kúpeľov v Medzilaborciach. Výzva podporila projekty celkovou sumou takmer 38 miliónov eur.
Dobre rozdelené
Odborníci sa zhodujú, že dobré využívanie eurofondov môže prispieť k rozvoju cestovného ruchu u nás. Na druhej strane však pripomínajú, že pravidlá hry musia byť rovnaké pre všetkých. „Keby sa prostriedky prideľovali podľa kvality projektu, a nie podľa toho, kto má, tam hore‘ lepšie krytie, tak by sa efekt prejavil v ešte väčšej miere,“ konštatuje Pavol Kašuba z poradenskej agentúry Atlific.