StoryEditor

Cez Atlantik za 99 libier. Lacná ropa kriesi nízkonákladové lety do USA

04.10.2015, 20:00
Autor:
Jan SůraJan Sůra

Ďalší dopravca skúša zaviesť model nízkonákladového lietania medzi Európou a Severnou Amerikou, o ktorom sa roky zatiaľ skôr len hovorí. Let cez Atlantik ide prvýkrát zohnať už za cenu pod 140 eur za jednu cestu.

Islandské aerolínie Wow Air začali ponúkať letenky medzi Európou a USA či Kanadou za 99 libier, teda zhruba 135 eur. Firma sa netají nemalými ambíciami: na trhu s transatlantickou dopravou chce odhryznúť desatinu všetkých cestujúcich.

Aerolinka založená a vedená Islanďanom Skúlim Mogensenom neláka na priame lety, ale na spojenie cez letisko Keflavík. Neponúka spojenie diaľkovým lietadlom, ale menším Airbusom A321, ktorý sa používa hlavne na kratšie vzdialenosti. Z Európy lieta okrem Londýna napríklad aj z Berlína ďalej do Toronta, Montrealu, Bostonu a Washingtonu.

Letenky z Berlína sú však drahšie, najlacnejšie jednosmerné začínajú na zhruba 150 eurách. Rovnako ako na iných letoch Wow Air musia cestujúci počítať s menším komfortom. Cesta trvá kvôli prestupu dlhšie, za jedlo sa musí platiť.

Preklikať sa reklamami a zabudnúť na batožinu

Firma zámerne nasadila svoje ceny pod psychologickú hranicu sto libier za jednu cestu. Počet miest za akčné ceny je síce obmedzený, ale letenky sa dajú zohnať. Samozrejmosťou je aj fakt, že takáto cena sa týka len tých, ktorí letia bez batožiny (príručnú batožinu maximálne 5 kilogramov) a zvládnu počas rezervácie odklikať šesť stránok rôznych ponúk od poistenia a cez výlet po Islande.

Wow Air je ďalšia aerolinka, ktorá skúša preniknúť na trh letov cez Atlantik. Už vlani na trasu vstúpila nórska letecká spoločnosť Norwegian, ktorá so svojimi Boeingmi 787 Dreamliner lieta z Londýna, Kodane a Štokholmu do USA. Ďalší dopravcovia to skúšali alebo o tom hovoria. Najčastejšie európska nízkonákladová jednotka Ryanair. Norwegian začínal na 199 librách za jednu cestu cez oceán, teraz už ponúka letenky aj za 149 libier.

Tento rok na trasu Európou a Severnou Amerikou vstúpil ďalší dopravca, kanadský WestJet. Cez letnú sezónu prevádzkuje lety z Dublinu a Glasgowa do kanadských miest St. John s, Halifax a Toronto. Od budúcej sezóny bude lietať aj priamo do Londýna.

Od mobilov po airbusy

Majiteľom Wow Air je islandský podnikateľ Skúli Morgensem. Ten zarobil svoje peniaze na letecký biznis v úplne inom odbore, podnikal v softvéroch pre mobilné telefóny, v roku 2008 predal svoju firmu Oz Communications Nokii. Jeho plán ťaží z dobrej polohy Islandu: zatiaľ čo na let do USA z Európy je potreba väčšie lietadlo, s medzipristátím možno použiť aj lietadlo používané na krátke a stredné trate. Wow Air má zatiaľ päť airbusov A320 a a A321. Jeho stratégia je jednoduchá: čo najnižšia cena. "Osemdesiat percent cestujúcich ide po cene," hovorí. "Nikto si nekúpi našu letenku, pokiaľ nebude najlacnejšia."

Veľké lietadlá sa nízkonákladovým dopravcom v Európe na diaľkové lety zatiaľ neosvedčili. Z linky medzi niektorými európskymi mestami a malajzijským Kuala Lumpur vycúval už dávnejšie Air AsiaX. Tým, ako dopravcovia postupne zvyšujú dolet lietadiel na stredne dlhé trate, ponúka sa aj možnosť využiť ich na lety cez Atlantik. Napríklad Boeing 737MAX už zvládne letieť z Dublinu do New Yorku.

"Súčasný vývoj situácie na leteckom trhu sa znovu uberá smerom ekonomickej optimalizácie a vďaka tomu sa dá predpokladať väčší nárast diaľkových letov v menších a viac efektívnych lietadlách," mieni David Eiselt z portálu cestujlevne.com. Podľa neho sa môžu cestujúci tešiť na transatlantických linkách na zaujímavé konkurenčné boje. Možno tak docieliť ešte lacnejšie letenky.

Nízkonákladovým dopravcom praje momentálne aj cena ropy. "Práve tá bude v budúcnosti veľmi ovplyvňovať ceny u týchto typov leteckých liniek," dodáva Eiselt. Lacným aerolinkám hrá do kariet ešte ďalší fakt. Po Európe i USA je tento model lietania už veľmi rozšírený a lieta s nimi stále viac pasažierov. Dvaja najväčší hráči v odbore - Ryanair v Európe a Southwest v USA, vykazujú tento rok rekordné zisky. Wow Air tvrdí, že má obsadenosť lietadiel vyše 90 percent.


 

01 - Modified: 2007-10-03 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Prievidžania v nových autobusoch
01 - Modified: 2024-10-24 13:11:27 - Feat.: - Title: Cestujúci chvália let za 2 400 eur do ... nikde. Bizarný zážitok má pomôcť so strachom z lietania 02 - Modified: 2024-10-21 14:53:03 - Feat.: - Title: Aerolinky rušia kvôli bezpečnosti lety do Izraela, British Airways do marca 03 - Modified: 2024-10-13 13:54:23 - Feat.: - Title: Riaditeľ Lufthansy očakáva ďalšie škrty v letových poriadkoch, mohlo by to poškodiť pohľad investorov 04 - Modified: 2024-10-07 13:47:01 - Feat.: - Title: Ryanair ide opäť šetriť peniaze. Nové zmeny zásadne ovplyvnia aj tvoje budúce cestovanie, s týmto sa musíš rozlúčiť 05 - Modified: 2024-10-02 18:16:01 - Feat.: - Title: Konflikt na Blízkom východe vplýva na aerolinky, lety naberajú meškania
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. november 2024 22:36