Pokutovanie slovenských výrobcov a dodávateľov potravín zo strany spoločnosti Retail Value Stores, ktorá na Slovensku prevádzkuje siete hypermarketov Carrefour, je podľa ministra pôdohospodárstva Ľubomíra Jahnátka (nominant Smer-SD) likvidačné a neprípustné. Povedal to v dnešnej diskusnej relácii TA3 V politike.
Dôvodom udelenia vysokých pokút zo strany obchodného reťazca je údajné porušenie zmluvných podmienok za neuvádzanie dátumu výroby na dodávaných výrobkoch. Podľa Jahnátka dôkazom toho, že zo strany Carrefouru ide o jednoduché "vypaľovanie" domácich dodávateľov je aj to, že túto pokutu nedostali zahraniční dodávatelia, ktorí tiež nedávajú dátum výroby na potraviny, ako aj to, že pokute čelia aj dodávatelia, ktorí podmienku uvádzania dátumu výroby dodržiavali. "Pokutu dostali aj tí slovenskí dodávatelia, ktorí takúto zmluvu nepodpísali. To všetko napĺňa znaky toho, že jednoducho zo strany Carrefouru ide o jednu praobyčajnú spätnú maržu, ktorá je bežnou praktikou u zahraničných obchodných reťazcov a jednoducho si Carrefour chcel takýmto spôsobom vytvoriť prostriedky na koncoročný zisk. Dochádza skutočne k vážnemu porušeniu vôbec princípov obchodovania a vzťahov medzi dodávateľom a odberateľom," uviedol v diskusii Jahnátek.
Zároveň podľa ministra reťazec v priebehu roka nemal ani jednu reklamáciu, ani jednu vrátenú dodávku. "Už pri preberaní bol Carrefour povinný, aby vrátil tieto dodávky, ktoré nemali definovaný dátum výroby. Ja síce chápem obchodníkov, že oni takúto podmienku potrebujú, ale nedošlo k žiadnej reklamácii, k žiadnemu upozorneniu," poznamenal Jahnátek s tým, že zákon jednoznačne hovorí, za akých zmluvných podmienok majú dodávateľ a odberateľ fungovať. "Jednoducho vytváranie takýchto spätných marží je neprípustné," doplnil.
Na spoločnosť eviduje agrorezort 19 podaní o porušení legislatívy. Ak sa kontrolami potvrdí opodstatnenosť podnetov, tak za každé podanie môže dostať reťazec sankciu, mohlo by dôjsť aj k odňatiu živnostenského oprávnenia.
Člen predstavenstva Združenia obchodu a cestovného ruchu Martin Katriak vysvetlil, že snahou obchodníkov je, aby na výrobku bol vyznačený dátum výroby. "Ja som za to, aby sa dohodli výroba a obchod, že na výrobku bude dátum výroby. Z toho sa potom odvíjajú ďalšie skutočnosti. Obchod má niekedy málo času na to, aby výrobok dopredal v lehote spotreby alebo minimálnej trvanlivosti. Trváme na tom, aby nám výroba dodala výrobky tak, aby neuplynula ešte jedna tretina toho času, ktorý je určený ako záručná lehota," poznamenal Katriak.
Uznal, že pokiaľ medzi dodávateľom a obchodným systémom nepríde k dohode o uvádzaní dátumu výroby, tak nemôže byť výrobca pokutovaný.