StoryEditor

Stačí prepad predaja áut a je problém

16.09.2013, 00:00

Akademik Vladimír Baláž z Prognostického ústavu SAV: „Vraciame sa k normálu.“

Od krachu Lehman Brothers je to už päť rokov. Kedy vrcholila kríza na Slovensku?
Začala sa v roku 2008, no najkrízovejší rok bol však ten nasledujúci.

Kde sme odvtedy dnes, môžeme to porovnať?
Dnes sa vraciame k normálu.

Kríza teda odznieva? Mnohí by možno protestovali, či nie?
Rast vo svete na prelome tisícročí a na Slovensku v roku 2007 bol svojou dynamikou výnimočný, spôsobený neopakovateľnými faktormi, ako napríklad nástupom Indie a Číny či nízkymi úrokmi. Preto ho nemôžeme považovať za normál. Prognózy rastu na budúci pre našu krajinu pohybujúce sa okolo 2,25 percenta, tie už áno.

Ktoré sektory nášho hospodárstva utrpeli najviac?
Priemysel. Ten sa však vďaka automotive aj najviac neskôr oživil. Dnes po kríze má už vyššie tržby, pritom pri menšom počte zamestnancov ako vtedy.

Dá sa ten niekoľkoročný čas využiť na to, že vieme rozlíšiť, ktoré lieky na krízu fungujú a ktoré nie, či už z hľadiska štátu, alebo podnikov?
Krízu Slovensko neovplyvní, je to to isté, ako keby sme chceli zmeniť obežnú dráhu Marsu.

Predsa len, je úplne jedno, čo robí vláda? Čo tie slovenské robili dobre a čo zle?
Zavedenie súbehu odstupného a výpovednej lehoty možno označiť za veľký luxus, ktorý nemusí pomôcť. Oceniť možno však zmeny v odvodoch. Hoci veľa ľuďom sa to nemusí páčiť, zmeny boli veľmi potrebné. Rovnako naštartovanie boja proti daňovým únikom.

Prognózu do budúcnosti ste už naznačili. Či sa však naplní, od akých faktorov to bude najviac závisieť?
Od toho, čo sa bude diať v eurozóne. Keď v Nemecku a vo Francúzsku budú kupovať naše autá alebo elektrotechniku, u nás bude dobre, a naopak.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 17:30