Vlani v prvom štvrťroku mali hlbokú stratu, takmer jedenásť miliónov eur. Tento rok sa karta obrátila. Štátny nákladný dopravca – Železničná spoločnosť Cargo – skončil za prvé tri mesiace roka v zisku, a to vo výške 1,6 milióna eur. Takýto výsledok dosiahol štátny nákladný dopravca tesne pred predajom 66-percentného podielu v novej dcérskej firme – Cargo Wagon. „Pri porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je hospodárenie lepšie o 12,2 milióna eur,“ povedal hovorca Carga Martin Halanda.
Viac prepraveného tovaru
Za takýmto výsledkom sú viaceré dôvody. Medzi nimi je aj fakt, že štátny nákladný dopravca prepravil viac tovaru, ako si pôvodne naplánoval. V praxi teda klienti spoločnosti – medzi najväčších patrí aj košický U. S. Steel – prepravili viac, ako si firma myslela. Do lepšieho hospodárenia sa však premietli aj úspory spoločnosti a zníženie poplatku za železničnú dopravnú cestu, o čom rozhodol kabinet Roberta Fica na návrh ministra dopravy Jána Počiatka (obaja Smer-SD). Napríklad tento rok na takýchto poplatkoch štátna firma ušetrí približne 20 miliónov eur viac. Či výsledok spoločnosti za prvý štvrťrok môže znamenať fakt, že firma skončí na konci roka v zisku, odborníci odhadnúť nevedeli. Ako povedal managing partner KPMG Slovensko Ľuboš Vančo, slovenské firmy nie sú zvyknuté dávať kvalitné výsledky za jednotlivé štvrťroky, ako je to napríklad pri zahraničných spoločnostiach. Podobný názor má aj šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. „Niektoré náklady mu vyskočia až v ďalšom období – napríklad v dôsledku presunu opráv koľajových vozidiel na leto. Ročne Cargo vydá na tieto opravy približne 18 až 20 miliónov eur,“ konštatovala. Na presné posúdenie by podľa nej bolo vhodné, aby spoločnosť zverejnila podnikateľský plán na tento rok.
Dve záväzné ponuky
Aj o opravy sa už bude starať nový investor. V piatok totiž Cargo dostalo dve záväzné ponuky na kúpu svojich viac ako 12-tisíc vagónov a 66-percentného podielu v jeho novej dcére – Cargo Wagon. Záväzné ponuky mali dať švajčiarska firma AAE a združenie firiem Slovenská plavba a prístavy a Axbenet. Ako prvý o tom informoval portál trend. sk. Ani jedna z firiem to však pre HN oficiálne nekomentovala. „Ďalšie zámery a kroky sú predmetom strategických rozhodnutí, ktorých obsah nebudeme pred ukončením tendra zverejňovať,“ povedal hovorca Slovenskej plavby a prístavov Juraj Bohunský. Podobné stanovisko poslala aj švajčiarska spoločnosť AAE. Rovnako ani Cargo nespresnilo, o koho ide.
Nový investor získa viac 12-tisíc vagónov. Za ne bude musieť zaplatiť vyše 216 miliónov eur, pričom štátny dopravca si bude viac ako 8-tisíc vagónov späť prenajímať. Za to mu na revanš bude Cargo platiť 10,35 eura za vozeň na deň. „Zdroje, ktoré touto transakciou získame, spoločnosť použije na oddlženie tak, aby dokázala zabezpečiť svoj ďalší rozvoj,“ povedal Halanda.