Ešte pred rokom fungovali na pomerne štandardnom trhu. A s pomerne štandardnou a stabilnou základňou cestujúcich. Ale potom prišla, aj na naše pomery, neštandardná novinka. Vlaky zadarmo pre študentov a dôchodcov. A práve pre tento „darček“ od kabinetu Roberta Fica začínajú počítať prvé reálne straty. Autobusári v krajoch naprieč Slovenskom prišli podľa prieskumu HN o tisíce ľudí. A stačilo na to len niečo vyše dvoch mesiacov. „Na niektorých linkách, ktoré sú súbežné s vlakovou dopravou, máme v priemere pokles prepravených cestujúcich od 5 do 10 percent,“ potvrdil pre HN generálny riaditeľ eurobusu Ľubomír Gerši. Ide o prvé čísla, ktoré zachytávajú dosahy vládneho sociálneho balíčka na celý trh.
Aj autobusové linky sú pritom dotované a čím menej ľudí odvezú, tým viac peňazí im musia dávať župy. Medzi nimi napríklad aj Košický samosprávny kraj. Ten si teraz nechal vypracovať analýzu, ktorá má rozhodnúť o budúcnosti liniek. Avšak možnosti na výber sú zrejmé už teraz – buď za autobusy zaplatí viac alebo ich zruší.
Ako pre HN potvrdili viaceré kraje, definitívne rozhodnutie si nechávajú na koniec prvého štvrťroka, keď budú mať k dispozícií viac dát. Odborníci však už v súčasnosti varujú pred „čiernym scenárom“. „Môže hroziť rušenie liniek, ak linky nebudú ziskové. SAD-ky sú z veľkej časti súkromné firmy,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Čítajte aj: Diaľkové linky sa už rušili, neskončí sa to
Hrozí im tak podobný osud ako zažili niektoré diaľkové linky, ktoré pre bezplatné cestovanie na železniciach už svoju činnosť museli ukončiť. SAD Prievidza napríklad zrušil spoj medzi Prievidzou a Bratislavou a SAD Žilina medzi Žilinou a Komárnom. Dôvod bol vždy rovnaký – prudký prepad prepravených ľudí.
Pokles prepravy ľudí v autobusoch až o desať percent. Taký je prvý výsledok „sociálneho balíčka“ kabinetu Roberta Fica (Smer-SD), ktorý od jesene daroval študentom a seniorom cestovanie vlakmi zadarmo. Pokles potvrdili nielen samosprávne kraje, ktoré prímestské autobusy platia, ale aj jednotliví autobusoví dopravcovia. „Na základe predložených podkladov od zmluvných dopravcov zaznamenávame pokles cestujúcich, ktorý je spôsobený aj prechodom na železničnú dopravu,“ povedala Eva Frývaldská z oddelenia komunikácie Trenčianskeho samosprávneho kraja.
Pokles hlásia viaceré župy
Menej cestujúcich vo svojich autobusoch nemá len trenčianska župa. O menšom počte hovorí aj Bratislavský kraj s Nitrianskym. Ako povedala jeho hovorkyňa Oľga Prekopová, ich dopravcovia hlásia pokles v porovnaní s minulým rokom do desiatich percent zákazníkov. „Deje sa len to, čo som dopredu avizoval. Spôsobilo to odlev cestujúcich z autobusov,“ konštatoval šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý radil premiérke Ivete Radičovej v oblasti dopravy.
Jedným z dopravcov, ktorý jazdí po nitrianskych cestách, je aj spoločnosť Arriva Slovensko. Ako hovorí jej šéf Lázsló Ivan, nulovým lístkom sa dá konkurovať jedine nulovým lístkom. Zatiaľ však nehovorí, ako sa zachová. „Pevne verím, že existuje aj iné riešenie ako rušenie liniek,“ konštatoval. O rušení spojov nechcú zatiaľ hovoriť ani dopravcovia či župy. Majú však dve možnosti – buď zrušia linku, alebo sa im zvýši rozpočet. Podľa odborníkov dôjde k jasnému kroku. Podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka, spojov bude menej, ak nebudú ziskové.
Autobusovým dopravcom však nemusia chýbať len študenti a dôchodcovia. Vláda od začiatku februára zvýšila zľavu pre zamestnancov, ktorí na železniciach cestujú do práce. Kým doteraz sa pohybovala od 30 percent, teraz je jednotná pre všetkých vo výške polovice z ceny lístka.
Prišiel RegioJet
Vlaky zadarmo pritom už spôsobili rušenie niektorých diaľkových liniek. Príkladom je spoločnosť SAD Žilina, ktorá ukončila spoj medzi Žilinou a Komárnom, či SAD Prievidza v prípade linky medzi Bratislavou a Prievidzou. Napriek tomu pribúdajú na cestách aj nové autobusy. Spoločnosť RegioJet včera spustila linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Za prvý deň na nej autobusový dopravca prepravil stovky cestujúcich. Tieto dve mestá chce spájať sedemkrát za deň, do Nitry dôjde až 14-krát.
RegioJet mal pritom vážne problémy. Licenciu mu udelil až Banskobystrický samosprávny kraj. Predtým mu povolenie zamietla nielen nitrianska, ale aj bratislavská župa. Následne majiteľ spoločnosti Radim Jančura vyvesil v oboch krajoch plagáty, na ktorých obvinil z údajného klientelizmu a korupcie bratislavského župana Pavla Freša a nitrianskeho župana Milana Belicu. Banskobystrický župan Marián Kotleba následne dal jeho žltým autobusom zelenú.