Slovensko zrejme bude prvá európska krajina, ktorá zaťaží farmafirmy zrážkovou daňou na marketingové výdavky. Aspoň podľa odborníkov, ktorých oslovili HN.
Ministerstvo financií od budúceho roka plánuje preniesť na farmaceutické spoločnosti existujúce zdanenie lekárov, ktorí od nich prijímajú dary. Nič podobné napríklad v Českej republike neexistuje. „Farmaceutické firmy majú rovnaký daňový režim ako iné firmy,“ uviedla hovorkyňa českého ministerstva financií Veronika Lukášová.
Doteraz to platilo aj pre Slovensko. Ak by sa to malo zmeniť, rezort môže čeliť obvineniam z diskriminácie. „Marketingové náklady sú, rovnako ako iné náklady, nevyhnutné na zabezpečenie zdaniteľných príjmov a nevidím dôvod, prečo by sa mali posudzovať v nejakom sektore inak ako v ostatných,“ zdôvodňuje daňová poradkyňa Veronika Dubielová.
Kontrolovať by mali lekárov
Teoreticky by tak tieto zmeny mohli skončiť aj na Ústavnom súde. Rezort Petra Kažimíra na otázky, či sa toho neobáva, neodpovedal. „Táto úprava povedie k ešte väčším úsporám na zbytočných výdavkoch verejného zdravotného poistenia,“ povedal iba poradca ministra Radko Kuruc. Ako dodal, v súčasnosti musia farmafirmy hlásiť ministerstvu zdravotníctva, koľko zaplatili za marketing. Rovnako to musia robiť lekári v prípade prijatých darov. Kým však firmy priznali 41-miliónové výdavky, zdravotníci ako príjem len promile z tejto sumy.
Dubielová uznáva, že by bolo jednoduchšie kontrolovať niekoľko desiatok farmafiriem ako tisícky lekárov. Podľa analytičky HPI Angeliky Szalayovej by však išlo o nesystémovú výnimku v našom daňovom systéme. Pripomína, že peniaze od farmafiriem nemusia prijímať len zdravotníci, ale napríklad aj noviny alebo televízia, kde sa predáva reklama. „Ak má byť dôvodom nepriznávanie príjmov zo strany lekárov, ministerstvo financií by sa malo zamerať na daňové kontroly u týchto subjektov,“ dodáva Szalayová.
Vyženú farmafirmy
V dôsledku prenesenia daňovej povinnosti sa farmafirmám zvýšia náklady. „Štát dostane to, čo chce, pričom farmafirmy budú platiť o 19 percent viac ako doteraz,“ hovorí daňový poradca Peter Malach. To môže ďalej viesť k zvýšeniu cien liekov, prípadne k obmedzeniu ich dovozu na náš trh. Ale aj k snahe obísť novú úpravu tým, že pôvodne marketingové výdavky vykážu inou formou. „Napríklad preklasifikovaním na edukáciu, granty, prípadne ich použitie na cieľový účel cez sprostredkovateľa,“ dodáva Szalayová.
Samotné farmafirmy sa vyhrážajú odchodom z trhu. Podľa generálneho riaditeľa Unipharmy Tomislava Jurika tak robia niektoré už teraz z dôvodu vysokého daňového zaťaženia a silnej cenovej a administratívnej regulácie. „Ďalšie zvýšenie daňového zaťaženia spôsobí odchod ďalších farmafiriem, čo v konečnom dôsledku bude znamenať zhoršenie dostupnosti liekov pre slovenských pacientov.“ Podľa Jurika by mal tak rezort radšej hľadať finančné rezervy v iných oblastiach.